کد خبر: 1046058
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
دستورالعمل شماره ۵۰۴ مورخ ۸/ ۲/ ۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی در خصوص چگونگی مالیات خریداران سکه از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، در این بخشنامه نکات مهمی مطرح شده است. بر این اساس با توجه به مفاد مواد (یک) و (۹۳) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱/۴/ ۱۳۹۴ بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور و به منظور تکریم مؤدیان و تسهیل وصول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۹ دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی، مقرر می‌دارد:

۱) مشمولین مالیات مقطوع و تکالیف آنها:

تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر (۱۰۵) قطعه سکه اقدام نموده‌اند، مشمول مالیات مقطوع در موضوع این دستورالعمل می‌باشند. این گروه از خریداران سکه از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می‌باشند. بدیهی است با استناد به قسمت اخیر تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴، مالیات اشخاص موضوع این بند که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقررتسلیم نمایند، براساس رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده تعیین خواهد شد. مهلت پرداخت مالیات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان خرداد‌ماه ۱۴۰۰ می‌باشد. خریداران مذکور مکلفند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلق به شرح بند (۲) این دستورالعمل اقدام نمایند. پرداخت مالیات بعد از سررسید تعیین شده، موجب تعلق جریمه دیرکرد موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱/۴/ ۱۳۹۴ خواهد شد.

۲) میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت‌کننده سکه بر اساس تعداد سکه تحویلی طی سال ۱۳۹۹ تا پنج قطعه سکه مشمول مالیات نمی‌باشد.

- نسبت به مازاد پنج سکه تا میزان ۱۵ سکه به ازای هر قطعه سکه، ۹ میلیون و ۶۰۰ ریال مالیات مقطوع.
- نسبت به مازاد ۱۵ سکه تا میزان ۲۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۱۲ میلیون و ۸۰۰ ریال مالیات مقطوع.
- نسبت به مازاد ۲۵ سکه تا میزان ۱۰۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۱۶ میلیون ریال مالیات مقطوع

۳) سایر موارد

در خصوص مؤدیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.

اشخاصی که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت بیش از (۱۰۵) قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام و مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذی‌ربط به شغل خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر (پایان خردادماه ۱۴۰۰) می‌باشند.

از آنجا که مطابق حکم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور، مالیات مقطوع تعیین شده مطابق بند (۲) این دستورالعمل در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، قطعی و وفق مقررات قابل وصول می‌باشد، لذا اوراق قطعی تمامی مشمولین موضوع بند (یک) این دستورالعمل، یک ماه پس از سررسید پرداخت مالیات صادر و به مؤدیان ذی‌ربط ابلاغ خواهد شد.

آن دسته از مشمولین این دستورالعمل که به مالیات قطعی شده اعتراض داشته باشند، اعتراض آن‌ها برابر مقررات در هیئت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره (یک) ماده (۲۱۶) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱/ ۴ / ۱۳۹۴ قابل رسیدگی خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
0
1
یادمه مسئولان می‌گفتند ما باید از سوداگری و دلالی سکه و دلار جلوگیری کنیم. حالا خودتون قضاوت کنید چرا کسی که سکه‌ی دو ساله خرید کرده و به مدت دو سال پولش مسدود بوده و هیچ کاری نتونسته با اون پول بکنه باید چند برابر کسی که سکه‌ی شش ماهه خریده مالیات بپردازه؟ من با پرداخت مالیات هیچ مخالفتی ندارم ولی چرا هر چه این مالیات‌ها گرفته میشه اوضاع خراب‌تر میشه، چرا فاصله‌ی طبقاتی بیشتر میشه، چرا اختلاص‌ها بیشتر میشه؟؟؟؟؟ من 30 عدد سکه‌ی دو ساله خریدم که باید 30 میلیون مالیات بدم. در این دو سالی که پولم مسدود بود فرصت‌های خوبی برای خرید خونه داشتم که متأسفانه چون مقداری از پولم نزد دولت محترم مسدود بود نتونستم کاری بکنم. کسانی که سکه‌ی شش ماهه با قیمت 1600 خریدند در مهر ماه همان سال که تحویل گرفتند قیمت سکه به نزدیک 6 میلیون رسید و هنوز قیمت اجناس به شدت الان بالا نرفته بود که می‌تونستن از بازار با قیمت یک دهم الان چیزی بخرن.
هدف مسئولان از پیش‌فروش سکه جذب نقدینگی بود که اتفاقا خریداران دو ساله خیلی خوب در این زمینه به دولت کمک کردند چون نقدینگی این افراد به مدت دو سال مسدود ماند و عملا هیچ کاری نتوانستند بکنند. ولی انگار دولت عزیز و محترم و گرامی برعکس داره عمل میکنه و این افرادو به خاطر اینکه دو سال نقدینگیشون تو جامعه گردش نداشته داره تنبیه میکنه!!! بنده اگر همان سال 97 سکه از بازار آزاد به قیمت 1700 میخریدم میتونستم در مهر همان سال به قیمت 5500 بفروشم و حداقل یک زمین بخرم که الان قیمتش حداقل 10 برابر شده. خیلی اشتباه کردم سکه‌ی دو ساله خریدم. متأسفانه متولیان این کار بدون هیچ استدلالی دارن مالیات هنگفت می‌گیرن. باید یه کاری کرد. این نتیجه‌ی اعتماد به دولته. این خط این نشون اگه چند وقت دیگه به دارایی‌های بورس هم مالیات نبستند هر چی دوست داشتید نثار من کنید. متأسفانه خودشون دارن کاری می‌کنن که دارایی‌هامونو پنهان کنیم. بهترین گزینه ارز دیجیتاله که هیچ ردی از دارایی نمیمونه. من با مالیات هیچ مخالفتی نداریم ولی به شرطی که روی وضع جامعه و مردم اثر مثبت داشته باشه و از همه به صورت عادلانه مالیات گرفته بشه ولی متأسفانه اثر معکوس داره: روز به روز داره فاصله‌ی طبقاتی بیشتر میشه، نرخ امید به زندگی کاهش پیدا میکنه و ... .
مجید آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
0
1
اول با التماس سکه می فروشند بعد سکه ها را می فروشند به دوستان و رفقای خودشان بعد طرف را اعدام میکنند و میزنند توی سر بقیه که مالیات بدهید و ...
واقعا من و یا شما اگر میلیاردر بودیم در ایران سرمایه هایمان را نگاه میداشتیم؟
جواب بده چرا ترسیدی؟
حقوقت قطع میشود و این رسانه هم تعطیل عجب آزادی بیانی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار