کد خبر: 1045971
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان:
علیرضا صادقیان در تشریح برنامه راهبردی و عملیاتی اصفهان 1405، ششمین برنامه راهبردی پنج ساله شهر اصفهان گفت: هدف این است در سال 1405 با توجه به پروژه های تعریف شده شهری زیست پذیر و رقابت پذیر داشته باشیم.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در نشست خبری سه شنبه ها با رسانه که به صورت آنلاین برگزار شد اظهار کرد: برنامه راهبردی و عملیاتی اصفهان 1405 ششمین برنامه ای است که در شهر اصفهان توسط شهرداری تدوین شده و به تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: بودجه سال 1400 شهرداری بر مبنای برنامه راهبردی اصفهان 1405 و نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان تنظیم و توسط شورای اسلامی شهر تصویب شده که از ابتدای سال جاری در حال اجرای آن هستیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه تدوین این برنامه دو سال به طول انجامیده است، ادامه داد: برنامه راهبردی و عملیاتی اصفهان 1405 با هدف کاهش مشکلات برنامه های پنج ساله قبلی تدوین شده و تلاش این بود تا سیر علمی و عملیاتی را طی کرده و به گونه ای برنامه ریزی شود که اهداف آن قابل دستیابی باشد.

وی اضافه کرد: در تیر ماه سال 1398 در سیر تدوین برنامه راهبردی 1405 آسیب شناسی برنامه های قبلی شهرداری و بررسی اسناد و مطالعات پشتیبان برنامه را در دستور کار قرار دادیم و بعد از آن تا حدود آبان 98 جلسات متعدد هم اندیشی با ذینفعان شامل دانشگاهیان، دستگاه های اجرایی، خبرگان و نخبگان شهری، مدیران حاضر و قبلی شهرداری، اعضای شورای اسلامی شهر و تمام کسانی که دغدغه ای برای شهر اصفهان دارند را شروع و مرحله تحلیل را در آبان ماه سال 98 عملیاتی کردیم و در مرداد 1399 تحلیل همه آنچه از جلسات هم اندیشی انجام شد به مرحله تدوین رسید. 

صادقیان بیان داشت: در مرداد 99 تدوین برنامه عملیاتی 1405 نهایی شد و در شهریور سال 99 برنامه به شورای اسلامی شهر اصفهان تقدیم و به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

*4663 نفر ساعت هم اندیشی برای تدوین اصفهان 1405

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم از طیف گسترده ای از دغدغه داران شهر اصفهان کمک بگیریم معادل 4663 نفر ساعت از مشارکت تمام ذینفعان استفاده کردیم و حدود 305 جلسه برگزار شد که در نهایت در این جلسات توانستیم از مرحله شناخت و تحلیل عبور کرده و برنامه را به تصویب برسانیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به مهمترین ویژگی های برنامه اصفهان 1405، گفت: نتیجه محوری، سنجش پذیری و مشارکت حداکثری همه ذینفعان از مهمترین ویژگی های تدوین برنامه است.

وی ادامه داد: از مشکلات برنامه های قبلی این بود که بسیاری از پروژه های تعریف شده امکان به نتیجه رسیدن نداشت که با توجه به این ویژگی این برنامه تدوین شد تا نتیجه پروژه ها در طول پنج سال آینده قابل تعریف باشد زیرا اگر مفهوم نتیجه درک شود سنجش پذیری هم همراه آن خواهد بود.

صادقیان با بیان اینکه سنجش پذیری ویژگی دوم برنامه اصفهان 1405 است، افزود: هر برنامه راهبردی در چارچوب ارزش هایی تدوین می شود؛ ارزش هایی که در این برنامه به آن توجه شده و در قالب این ارزش ها برنامه تدوین شده 5 ارزش کلیدی مانند عدالت محوری، شجاعت، قانون مداری، رعایت حقوق شهروندی و اعتمادسازی است.

وی گفت: دمیدن روح ارزش ها می تواند برنامه را به شدت نتیجه بخش، مورد تایید و مشروع برای کسانی کند که در مدیریت و به نتیجه رساندن برنامه دخیل هستند و مدیریت شهری در چارچوب این ارزش ها باید برنامه را اجرا کند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه هر برنامه ای بیانیه چشم اندازی را به همراه دارد، تاکید کرد: چشم انداز شهر اصفهان از پنجره ماموریت شهرداری اصفهان در تدوین برنامه مورد نظر قرار گرفته و اصفهان به عنوان شهری اسلامی، مردمی، خلاق، زیبا، توسعه یافته و شهری سلامت تحت عنوان بیانیه معرفی شده است.

وی تصریح کرد: هر برنامه راهبردی دارای شعار است و شعار چشم انداز برنامه اصفهان 1405، شهر زیست پذیر و رقابت پذیر است که این دو عنوان عناوینی بسیار مهم برای شهرهای پیشرو در دنیا است و تمام پروژه هایی که تعریف شده در این شاخص ها است.

صادقیان با بیان اینکه در طول برنامه تلاش این بود که از ابزارهای علمی برای تدوین برنامه استفاده کنیم، گفت: یکی از کارهای مهم این بود که برنامه در چارچوب روش های علمی تهیه و تدوین شود که این مهم با مشارکت همه ذینفعان تا حد زیادی محقق شد.

*کاهش آلودگی های محیطی، هدف مهم برنامه اصفهان 1405

وی اضافه کرد: سه هدف کلان در این برنامه در نظر گرفته شد که اولین هدف کاهش آلودگی محیطی با تمرکز بر کاهش آلاینده های هوا بود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان تاکید کرد: هدف ما این است در سال 1405 با توجه به پروژه های تعریف شده شهری زیست پذیر و رقابت پذیر داشته باشیم که میزان آلودگی محیطی و آلودگی هوا به حداقل ممکن رسیده باشد.

وی افزود: هدف کلان دوم ارتقای جایگاه ملی و بین المللی و جهانی شهر اصفهان با توسعه و تمرکز بر گردشگری، فرهنگ و هنر است و هدف سوم افزایش بهره وری است.

صادقیان با بیان اینکه هدف کلان اول با چهار هدف عملیاتی تعریف شده است، ادامه داد: کاهش آثار نامطلوب دفع پسماند، افزایش مطلوبیت حمل و نقل غیرموتوری نسبت به وسایل نقلیه شخصی، کاهش آلودگی ناشی از تردد ناوگان بار در رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان و حفظ سرانه فضای سبز اکولوژیکی اصفهان با تاکید بر عدم فشار بر آب های زیرزمینی از جمله این اهداف است.

وی با اشاره به مجموعه پروژه های تعریف شده بر مبنای کاهش آلودگی محیطی با تمرکز بر کاهش آلایندگی هوا، گفت: توسعه مسیر دوچرخه به میزان 777 کیلومتر در نتیجه تضمین سلامت مردم و کاهش آلاینده ها، توسعه ویژه خطوط تراموا و اتوبوس، توسعه بی آر تی از جمله این پروژه ها است؛ در موضوع تراموا برای سال 1400 ردیف بودجه تعیین شده که اگر مطالعات به نتیجه برسد امسال می توانیم کلنگ آن را به زمین بزنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: کاهش سرفاصله زمانی قطارهای مترو از 11 دقیقه به پنج دقیقه در پایان برنامه با خرید واگن، توسعه خطوط مترو و تجهیز آن امکان پذیر می شود؛ هوشمند سازی ناوگان اتوبوسرانی به سیستم AVL که باید تکمیل شود، کاهش متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی از 10 سال به 7 سال، تجهیز اتوبوس ها به فیلترها و بهبود آنها از دیگر برنامه های تعریف شده اصفهان 1405 بر مبنای کاهش آلودگی هوا است.

وی انتظام بخشی به موتورسیکلت ها را یکی دیگر از کارها در راستای کاهش آلودگی هوا ذکر کرد و افزود: در این مسیر همه ارگان ها و نهادها باید کمک کنند تا در سال 1405 تردد موتور سیکلت هایی که موجب کاهش آلودگی هوا می شوند کاهش پیدا کند.

صادقیان تاکید کرد: احداث و تکمیل رینگ چهارم، مدیریت بار و حمل و نقل کالای درون شهری از طریق ایجاد بارنامه ها، طرح و تعیین محدوده زمانی و مکانی برای بار که بخش عمده ای از آلودگی ها را کاهش می دهد از دیگر این برنامه ها است.

*افزایش استفاده از پساب و آب خاکستری تا پایان 1405

وی با اشاره به برنامه های اصفهان 1405 در حوزه خدمات شهری، اضافه کرد: حفظ سرانه فضای سبز با توجه به وضعیت آب که خود به خود به معنای توسعه فضای سبز خواهد بود، کاهش آب مصرفی از منابع زیرزمینی، استفاده از پساب و آب خاکستری تا پایان 1405 و ... از جمله این برنامه ها است و تمام تلاشمان این است که از آب خام حداقل استفاده را داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: برای آبیاری 1 متر مربع فضای سبز در سال باید از 0.8 به 0.4 مترمکعب برسیم که نشاندهنده این است که باید 50 درصد استفاده از آب های خام را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: افزایش درصد استفاده از پساب از حدود 20 درصد فعلی به 50 درصد و افزایش آبیاری با سیستم های نوین از 60 درصد به 70 درصد، آزادسازی فضای سبز در اختیار سایر ارگانها و در اختیار مردم قرار دادن از پروژه های دیگری است که در برنامه 1405 پیش بینی شده است.

صادقیان با اشاره به کاهش آثار نامطلوب دفع پسماند، تاکید کرد: کاهش سرانه تولید روزانه پسماند تر از 466 به 406 گرم؛ ساخت، راه اندازی، بهره برداری و بهینه سازی پایلوت هاضم با ظرفیت یک تن در روز، احداث تصفیه خانه شیرابه که مقدمات آن فراهم و بهره برداری شروع شده و تلاش این است که تا پایان سال 1404 بتوانیم با تصفیه خانه پساب، پساب را تصفیه و به چرخه بازگردانیم از جمله این اقدامات است.

وی در ادامه به اهداف کلان دوم برنامه اصفهان 1405 اشاره کرد و افزود: ارتقای جایگاه بین المللی شهر اصفهان با توجه و تمرکز بر توسعه گردشگری، فرهنگ و هنر مدنظر است که در این راستا تقویت صنایع دستی و محصولات هنری، ارتقای کمی و کیفی فضاهای شهری، جاذبه ها و رویدادهای متنوع، برنامه ریزی و استقرار ساختار دائمی گردشگری به همراه زیرساخت های مرتبط با آن و افزایش تصدی گری بخش خصوصی در مدیریت گردشگری انبوه از جمله برنامه های عملیاتی برای هدف کلان دوم برنامه اصفهان 1405 است.    

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه های تعریف شده در راستای توسعه گردشگری، اظهار کرد: احداث شهرک صنایع دستی، طراحی و اجرای بازارچه محصولات صنایع دستی خاتم در منطقه 15، ایجاد نمایشگاه ساخت کارگاه های زنده صنایع دستی در فضای شهری، ایده یابی و ساخت هدایای ویژه به منظور معرفی کلانشهر اصفهان، احیای محور گردشگری چهارباغ، طرح مجموعه گردشگری تخت فولاد و برگزاری جشنواره های مختلف از جمله پروژه هایی است که ذیل هدف توسعه گردشگری تعریف شده و امیدواریم تا پایان سال 1404 محقق شود.

وی افزایش بهره وری سرمایه های انسانی را هدف کلان سوم برنامه های عملیاتی و راهبردی اصفهان 1405 ذکر کرد و افزود: این برنامه ها شامل ارتقای بهره وری سرمایه انسانی در شهرداری اصفهان، افزایش بهره وری در حوزه انرژی، یکپارچه سازی قراردادها و ... از جمله این موارد است که در هدف کلان سوم دیده شده است.

صادقیان گفت: اسناد پشتیبان این برنامه ها تهیه شده و برنامه راهبردی در دوجلد برای استفاده شهروندان و علاقمندان تهیه شده و در اختیار همشهریان، محققان و تمام کسانی که قصد بهره برداری دارند قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در تدوین برنامه اصفهان 1405 از برنامه های پنج ساله قبلی شهرداری اصفهان استفاده شده، افزود: مدیریت واحد شهری در اختیار شهرداری نیست اما پیگیر مدیریت هماهنگ هستیم؛ این موضوع نیاز به رایزنی و تعامل با سایر دستگاه ها دارد.

معاون برنامه‌ ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ترکیب بودجه بر اساس برنامه 1405 با بیان اینکه صرفه‌ جویی در بودجه‌ های جاری میزان بهره ‌وری در شهرداری را افزایش می ‌دهد، افزود: در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان ترکیب جاری و عمرانی از ۲۷ درصد به ۷۱ درصد رسیده است و بخش عمده بودجه جاری نیز به هزینه‌ های نگهداشت شهر باز می‌ گردد. هرچه در سال‌ های آینده میزان هزینه‌ های جاری را با تمرکز به کیفیت خدمات ارائه شده کاهش دهیم، میزان بهره‌ وری را افزایش داده ‌ایم و بیشتر به عمران و توسعه شهر پرداخته‌ ایم. در واقع هدف این است میزان هزینه ها کاهش و به عمران و توسعه شهر بپردازیم.

وی لزوم هوشمندسازی به منظور کاهش هزینه‌ های جاری و توسعه امکانات هوشمندسازی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید برای زیست پذیری و رقابت پذیری شهر با استفاده از سیستم‌های نوین گام برداریم.

وی در خصوص تضمین اجرایی شدن برنامه اصفهان ۱۴۰۵، تصریح کرد: بر اساس قوانین و مقررات هر آنچه را که شورای اسلامی شهر تصویب کند لازم‌الاجرا خواهد بود؛ برنامه اصفهان ۱۴۰۵ نیز مصوبه شورای شهر را دارد و باید برنامه‌ های عملیاتی شهرداری با برنامه اصفهان ۱۴۰۵ تطبیق داشته باشد، همچنین کمیته تطبیق متشکل از نماینده دولت و اعضای شورای اسلامی شهر بر این روند نظارت دارد. این موارد در واقع ضمانت اجرای برنامه اصفهان ۱۴۰۵ است و بی شک اگر قانون اجرا شود برنامه می‌ تواند عملیاتی شود مگر آنکه شورای شهر در آینده تصمیم به ایجاد تغییرات در برنامه بگیرد.

وی یکی از مشکلات جدی اصفهان در سال ‌های آینده را موضوع آب و نگهداشت فضای سبز شهر اصفهان ذکر کرد و افزود: کاهش آب‌ های زیرزمینی به دلیل بهره برداری از چاه‌ های غیرمجاز از مشکلات شهر اصفهان است که تبعاتی را به همراه داشته است، شهرداری تلاش می‌ کند در سال‌ های آینده فضای سبز را با استفاده از آب ‌های خاکستری و پساب تصفیه شده آبیاری کند و میزان استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز موجود را تا دو برابر افزایش دهد.

صادقیان با بیان اینکه در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان احداث تصفیه خانه ‌های پساب را مورد توجه قرار داده، ادامه داد: در سال جاری دو مورد از این تصفیه خانه ها به بهره برداری می ‌رسد؛ در حوزه اختیارات شهرداری و در چارچوب ‌های قانونی یکی از بهترین اقدامات استفاده کمتر از آب خام و استفاده بیشتر از پساب است.

وی تاکید کرد: تغییر گونه های گیاهی و حرکت به سمت کاشت گونه هایی که نیاز به آب کمتر دارند از دیگر برنامه ها در راستای کاهش مصرف آب است و اگر آب خلیج فارس به فلات مرکزی برسد شهرداری برای آبیاری فضای سبز از آن استفاده کرده و از سهم خود بهره می برد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای هوشمندسازی شهر، افزود: راه اندازی سامانه‌های AVL و AFC برای هوشمندسازی اتوبوسرانی اصفهان، افزایش استفاده از فیبر نوری، اجرای پارک حاشیه‌ ای هوشمند و توسعه دوربین‌ های نظارت تصویری و ثبت تخلف در شهر، در راستای هوشمندسازی انجام شده و در آینده نیز شاهد آبیاری هوشمند فضای سبز، نورپردازی هوشمند گذرها و معابر شهر و هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی همانند اتوبوسرانی خواهیم بود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که در این راستا انجام شد ایجاد میز خدمت الکترونیک است که شهروندان می توانند با ورود به درگاه الکترونیکی بدون مراجعه حضوری خدماتی مانند استعلامات و صدور پروانه های ساختمانی خدمت خود را دریافت کنند.

*سنجش پذیری، ویژگی مهم برنامه اصفهان 1405

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های برنامه اصفهان 1405 سنجش پذیری است، افزود: بودجه سال 99 در جاری بالغ بر 80 درصد و بودجه مصوب نیز نزدیک به 100 درصد محقق شده بود اگر با همین رویکرد به برنامه 1405 نگاه کنیم پیش بینی ما این است که تا پایان برنامه حداقل 70 درصد پروژه ها و برنامه ها محقق شود.

صادقیان در ادامه با اشاره به راهکارهای لازم برای ایجاد درآمدهای پایدار، تاکید کرد:  برنامه ‌ریزی لازم برای ایجاد درآمدهای پایدار در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ انجام شده تا وابستگی شهرداری به منابعی همچون فروش تراکم و پروانه ساختمانی به حداقل برسد، یکی از محل‌ های درآمدی در نظر گرفته شده افزایش استفاده از مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی، درآمد حاصل از فعالیت گردشگری و جذب توریست است، همچنین برنامه‌ هایی که برای دریافت عوارض در نظر گرفته شده و در واقع یکی از مطالعات حال حاضر ما شناسایی منابع درآمدی پایدار است.

وی اضافه کرد: در سازمان آتش نشانی و سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری برنامه هایی تدوین شده که به صورت جدی درآمدهایی را برای این سازمان ها محقق کرده و از وابستگی آنها به شهرداری کاسته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: تلاش ما در برنامه اصفهان 1405 این است که شهری زیست پذیرتر و رقابت پذیرتر داشته و سعی کنیم اصفهان همواره نصف جهان بماند؛ این موضوع با تلاش مدیریت شهری و فرد فرد شهروندان اصفهانی محقق می شود.

وی در پایان از شهروندان اصفهانی درخواست کرد با توجه به وضعیت بد منابع آبی در تابستان پیش رو در مصرف آب صرفه جویی کنند.

   

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر