کد خبر: 1045727
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
مدیر خانه مطبوعات اصفهان:
منصور گلناری با شرح آنچه گران شدن کاغذ بر سر مطبوعات آورده، از دولت تقاضا کرد تنها در روز خبرنگار از این قشر یاد نکند و علاوه بر احیای کارخانه تولید کاغذ مازندران، امر خطیر واردات کاغذ را هم به خود رسانه‌ها بسپارد.

گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،مدیر خانه مطبوعات اصفهان در گفت‌وگو یی اظهار کرد: متأسفانه از سال ۱۳۹۷ شرایط کاری رسانه‌های مکتوب به شدت تحت تأثیر چند مسئله قرار گرفت که مهم‌ترین آن، کمبود و گرانی کاغذ بود و باعث شد تیراژ مطبوعات به یک‌چهارم و یک‌پنجم برسد.

وی ادامه داد: از تعطیلی کارخانه کاغذسازی مازندران و دلارهایی که به اسم واردات کاغذ گرفته شد و هیچ کاغذی را به بازار داخلی تزریق نکرد گرفته تا سوء مدیریت‌ها، همه و همه دست‌به‌دست هم داد و کاری کرد که مرگ، مدام دور سر مطبوعات بچرخد.

مدیر خانه مطبوعات اصفهان گفت: افزایش بی‌رویه قیمت کاغذ هیچ ضابطه و منطقی ندارد و هر کس به هر شکلی که بخواهد برای آن قیمت تعیین می‌کند. اهالی مطبوعات هم چون وسیله اصلی کارشان کاغذ است، مجبورند به هر قیمتی که شده، کاغذ تهیه کنند و متأسفانه دولت نیز از مدیریت این شرایط، غافل است.

گلناری با بیان اینکه ما به شدت به این وضع معترضیم و معتقدیم که مسئله کاغذ باید به‌صورت ریشه‌ای حل شود، تصریح کرد: مثل خیلی از کشورهای دنیا در ایران هم باید واردات و توزیع و استفاده کاغذ در اختیار خود رسانه‌ها باشد.

وی افزود: وقتی چند دلال که هیچ نسبتی با مطبوعات ندارند واردات کاغذ را بر عهده می‌گیرند، حال و روز ما بهتر از این نمی‌شود.

مدیر خانه مطبوعات اصفهان پیشنهاد داد یک تعاونی فراگیر توسط دست‌اندرکاران واقعی رسانه‌ها تشکیل شود و دولت با حمایت از این تعاونی، واردات و توزیع کاغذ را به آن  بسپارد تا پای دلال‌ها از این زیرساخت فرهنگ جامعه کوتاه شود و نگرانی روزمره مدیران رسانه‌ها، حداقل در این بخش برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: ما با نمایندگان مجلس دراین‌باره صحبت کرده‌ایم و بیانیه‌هایی هم از سوی همکاران دیگر استان‌ها صادر شده که مخالف آن نیستیم، اما احساس می‌کنیم که مسئولان نسبت به این بیانه‌ها واکسینه شده‌اند و دیگر اثربخشی آن از بین رفته است! بااین‌همه، باز هم از صدور نامه و بیانیه غافل نخواهیم شد.

گلناری، با اشاره به ماجراهای مصوبه الزام حذف آگهی‌های دولتی به نشریات که روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اصلاح آن خبر داد، گفت: درست آن بود که این طرح در زمان خودش با نگاه کارشناسی بررسی می‌شد تا ما به این وضعیت نرسیم. گلایه ما از مسئولان وزارت ارشاد به‌عنوان متولی و مدافع حقوق رسانه در دولت و مجلس این است که چرا اجازه داده‌اند مسئله به اینجا برسد؟

مدیر خانه مطبوعات اصفهان یادآور شد: یکی دو سال گذشته آگهی ثبتی دادگستری از ما گرفته شد و بخشی از درآمد مطبوعات از بین رفت. جایگزینی هم برای کاهش درآمد رسانه‌های مکتوب در نظرگرفته نشد. ما مخالف اجرای قانون نیستیم، اما در این کشور ده‌ها هزار نفر از راه مطبوعات ارتزاق می‌کنند و در این شرایط نباید یک مصوبه باعث بیکاری این همه روزنامه‌نگار، صفحه‌آرا، تایپیست و ... شود.

وی خاطرنشان کرد: امروزه با هزینه‌های موجود برای ایجاد هر شغل باید بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شود، حالا حساب کنید برای چند هزار نفری که از راه صرفه‌جویی در اعطای آگهی دولتی به مطبوعات از کار بیکار می‌شوند باید چقدر هزینه شود؟

گلناری توضیح داد: خیلی از مواقع هزینه نکردن به معنای صرفه‌جویی و اسراف نکردن نیست، درواقع وقتی دولت مصوبه‌ای را اجرا می‌کند که پیرو آن بسیاری از اهالی رسانه از کار بیکار می‌شوند، نه‌تنها صرفه‌جویی نکرده بلکه ضرر هم کرده است.

مدیر خانه مطبوعات اصفهان یادآور شد: بسیاری از همکاران ما از سال ۱۳۹۷، هم‌زمان با شروع بحران کاغذ تعداد کارکنان خود را به نصف و حتی کمتر، کاهش داده‌اند و متأسفانه هیچ‌کسی جوابگوی آن‌ها نیست. تنها روز خبرنگار از خبرنگار یاد می‌شود و بس.

وی تصریح کرد: مطبوعات چاپی به دلیل مسائلی که گفته شد به‌نوعی در حال احتضارند و چیزی از آن‌ها باقی نمانده است.

گلناری با اشاره به سایر هزینه‌های رسانه‌ها، اظهار کرد: از یک طرف هر ساله دولت میزان حقوق‌ را افزایش می‌دهد که یک روی سکه آن خوشحالی حقوق‌بگیر است (که البته با توجه به نرخ تورم، این خوشحالی موقتی است) و روی دیگر آن نگرانی حقوق دهنده، که نتیجه‌اش افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه تعدیل نیروی انسانی به‌صورت کمی و کیفی است و این معضل نیز عامل دیگری بر رشد منفی رسانه‌های مکتوب و تهدید امنیت شغلی هزاران روزنامه‌نگار می‌شود.

مدیر خانه مطبوعات اصفهان ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح‌هایی ازجمله تشکیل نظام صنفی رسانه‌ها، رتبه‌بندی دست‌اندرکاران، تشکیل تعاونی فراگیر و نهادینه شدن طرح پیوست رسانه‌ای در برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، رونق به پیکرۀ رسانه‌ها بازگردد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار