کد خبر: 1045725
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان :
حجت‌الاسلام محمد قطبی، گفت: عادت واره‌های اصفهانی ها که برخاسته از قدرت‌های اجتماعی و مذهبی است در همه شهرهای کشور قابل تکثیر است.

به گزارش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در برنامه «مشکله» به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در ارتباط با تکثیر مدل‌های فرهنگی مردمی اصفهان به شهرهای دیگر اظهار داشت: در این راستا ضروری است شبکه قدرت‌های مذهبی مردمی در نهادهایی مانند مسجد، هیئت و امامزاده که اصالتاً بر پایه مناسک مذهبی هستند و خیریه و قرض‌الحسنه که به شکل خلاقانه پدید آمده و قابلیت صدور به مناطق دیگر را هم دارند، شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: این حرکت‌های فرهنگی مردمی دارای دو رکن اصلی هستند، اول آن که بر اساس آموزه‌های دینی بنا شده‌اند و دوم آن که بر اساس یک الگوی سازمان یافته و ساختار مشخص هستند؛ برای مثال قرض‌الحسنه نوعی ارزش دینی را دنبال می‌کند، ثواب بیشتری از صدقه دارد و می‌تواند حرکتی اجتماعی را رقم بزند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اتکای این ساختارها بر مردم است و به همین منطق در جامعه همیشه تداوم دارد. عادت واره هایی که به واسطه قدرت اجتماعی همیشه در طول تاریخ برقرار هستند، نه جابجایی دین و نه جابجایی حکومت نمی‌تواند آن را جابجا کند. به طور معمول وقتی این آئین‌مندی یک ساختار و الگوریتم و اقتداری پیدا می‌کند و با تکرار در زمان خودش تکثیر می‌شود.

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: اصفهانی‌ها به لحاظ قناعتی که دارند هسته مرکزی کار را سبک می‌بندند. وقتی می‌خواهند یک ساختار مردمی ایجاد کنند آن را به سرمایه مالی سنگین وابسته نمی‌کنند و با هزینه کم مدل اجتماعی درست می‌کنند وقتی با هزینه کم عادت‌واره شکل بگیرد، می‌تواند به شهرهای دیگر هم صادر شود و در عوضِ الگوهای تهرانی چون هزینه بالایی دارد فقط به بخش خاصی از جامعه اصفهان می‌رسد و آن هم تداوم تاریخی ندارد اما الگوی بر مبنای قناعت می‌تواند امتداد داشته باشد.

وی افزود: در حوزه‌های تجاری وقتی کاری را تولید می‌کنید باید بخشی از هزینه‌های ما صرف تبلیغات و این مدل مستندنگاری شود، امروزه وقتی در دنیا مدلی شکل می‌گیرد مثلاً برند مدرسه‌ای ایجاد می‌شود به شدت آن را در جاهای دیگر ترویج می‌کنند.

قطبی به تجربه‌ای مشخص اشاره کرد و گفت: در سال ۷۳ در امام زاده ابوالعباس مراسم سی شب با حافظان قرآن برای اولین بار برگزار شد و این الگو سال‌ها در سراسر کشور و حتی بیرون از ایران تکرار شده است؛ تجربیات باید ثبت شوند و در قالب مدیریت دانش به نقاط دیگر فرستاده شوند. یکی از تجربه‌های فعلی که امروز مهم است تجربه مدارس تحول خواه است که به شدت قابلیت تکثیر در غیر اصفهان را دارد.

وی ابراز داشت: آن چه امروز ما می‌دانیم لزوماً نسل بعدی ما از آن آگاه نیست و برای همین تجربه باید ثبت شود. در قصه سیل و زلزله و بعداً کرونا عادت واره های خوبی ایجاد شد. مقام معظم رهبری فرمودند کاش در این زمینه کسانی مثل شهید آوینی پیدا می‌شدند تا این مسائل را روایت کنند همان طور که آن شهید جنگ را روایت کرد. آرزوی رهبری برای ما به منزله یک دستور است، گاهی اوقات خود مجری توانایی مستندسازی دارد و گاهی رسانه‌ها باید کمک کار باشند. امروز به شبکه‌های قدرت مذهبی محلی به شدت نیاز داریم و باید آنها را تقویت کنیم تا به مدل تبدیل شوند و تکثیر شوند و در طول تاریخ هم ماندگار شوند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر