کد خبر: 1045703
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
صبح روز سه شنبه و قبل از آغاز نشست کمیسیون برجام، هیئت‌های ایران، روسیه و چین به منظور هماهنگی مواضع در وین دیدار کردند. صهیونیست‌ها نیز بیکار ننشستند و شماری از مقامات ارشد خود از جمله رئیس موساد را راهی واشنگتن کردند تا بنابر آنچه سخنگوی کاخ سفید نیز به آن اذعان کرده، در جریان اطلاعات مربوط به مذاکرات قرار گیرند. این تحولات بنابر آنچه امریکا نیز به آن اشاره کرده، نشان می‌دهد که مذاکرات طولانی و سختی پیش رو است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در ادامه رایزنی‌ها برای لغو تمامی تحریم‌های امریکا و بازگشت این کشور به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر سه شنبه به ریاست انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیئت‌های ایران، گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپا در وین برگزار شد. صبح دیروز پیش از ازسرگیری مذاکرات، نمایندگی دائم ایران در وین میزبان نشست سه‌جانبه هماهنگی میان رؤسای هیئت‌های ایران، روسیه و چین بود. در جلسه یاد شده، طرف‌ها ضمن مرورآخرین وضعیت گفتگو‌ها در مورد بازگشت احتمالی امریکا به برجام و لغو تحریم‌های این کشور علیه ایران، خواستار لغو تحریم‌های امریکا در یک مرحله به عنوان یک شرط ضروری برای بازگشت این کشور به برجام شدند. رؤسای هیئت‌های ایران، روسیه و چین، بر اشتراک نظر کامل سه هیئت و ضرورت تداوم رایزنی و هماهنگی جدی به صورتی منظم و مستمر میان سه کشور در این مذاکرات تأکید کردند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که معمولاً تحولات مذاکرات وین را در توئیتر اطلاع رسانی می‌کند، روز سه‌شنبه، جلسه مزبور را مفید ارزیابی کرد.

صهیونیست‌ها در واشنگتن

همزمان با اقدامات طرف‌های ایرانی، چینی و روسی در وین، رسانه‌های صهیونیستی نیز اعلام کردند که شماری از مقامات این رژیم برای دیدار با همتایان امریکایی خود راهی واشنگتن شده‌اند. در این فهرست اسامی مئیر بن شبات مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، آویو کوخاوی رئیس ستاد مشترک ارتش، تمیر هیمن رئیس دستگاه اطلاعات نظامی و یوسی کوهن رئیس موساد به چشم می‌خورد. انتظار می‌رود این افراد در روز‌های آینده با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا و شماری دیگر از مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی امریکا دیدار کنند. یک مقام صهیونیست درباره برنامه این سفر گفت: «دستورکار اعلام شده به مقام‌های امنیتی‌ای که به واشنگتن سفر می‌کنند اعلام مخالفت اسرائیل با این توافق و عدم مذاکره بر سر آن است، چون ما داریم درباره بازگشت به توافقی صحبت می‌کنیم که برای اسرائیل و منطقه خطرناک است.»

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید شامگاه دو شنبه در جریان نشست خبری روزانه به روشنی اذعان کرده بود که واشنگتن، تل‌آویو را در جریان مذاکرات وین قرار خواهد داد: «ما قطعاً به آن‌ها گزارش خواهیم داد. مطمئنم که این بخشی از گفتگو‌ها خواهد بود، همانطور که معمولاً درباره وضعیت مذاکرات اطلاع‌رسانی می‌کنیم. ما به تازگی دور دوم مذاکرات در وین را جمع‌بندی کردیم. ما به آن‌ها اطلاعات جدیدتر را خواهیم داد و انتظار دارم چنین مباحثاتی مطرح شود.»

لزوم رفع ۱۵۰۰ تحریم دوره ترامپ

میخائیل اولیانوف یک روز پیش از آغاز مذاکرات در توئیتر طولانی شدن این دور از مذاکرات را رد نکرد و نوشت: «دور بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) در وین برگزار می‌شود. طرف‌ها، گفتگو‌ها را در خصوص احیای توافق هسته‌ای، از جمله در قالب سه کارگروه ادامه خواهند داد. اینکه دور جدید گفتگو‌ها طولانی‌تر از دور قبلی باشد، منتفی نیست.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز بامداد سه شنبه در نشست خبری روزانه گفت: «مذاکرات وین سازنده بود، اما تعیین‌کننده نبود و ما منتظر ادامه آن هستیم. ما در مورد جزئیات موضوع تسهیل تحریم‌های ایران توضیحی نمی‌دهیم، زیرا این موضوع هنوز مورد بحث قرار دارد.»‌پرایس خاطرنشان کرد: «ما نتایج مذاکرات وین را خواهیم دید... ما به هیچ فشاری از سوی روسیه یا دیگر کشور‌ها تن نمی‌دهیم و تمرکز ما بر جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی است.»‌پرایس نیز مانند اولیانوف از احتمال طول کشیدن مذاکراتی سخت گفت: «راه طولانی مقابل ما قرار دارد و انتظار همین را نیز داشتیم... چیزی که اکنون روی آن تمرکز داریم، یک چیز است و آن رسیدن به توافقی است که به شکل دائم و قابل راستی‌آزمایی، مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شود.»‌همچنین بامداد پنج‌شنبه، یک مقام وزارت خارجه امریکا با اشاره به اینکه اختلافات بین ایران و واشنگتن همچنان به قوت خود باقی است، گفت: «مقابل ما مسیری طولانی‌تر از آنچه طی کرده‌اند وجود دارد..»

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایالات متحده باید به عنوان اقدامی در جهت تلاش برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، تحریم‌های تعیین شده برای هزار و ۵۰۰ شخص حقیقی و حقوقی را لغو کند. در این گزارش آمده است که اگرچه عراقچی توضیحات بیشتری نداده است، اما سخنان روز یک شنبه وی با خواسته‌های ایران مطابقت دارد؛ خواسته‌هایی مبنی بر لغو تحریم‌هایی که پس از خروج دونالد ترامپ ریاست جمهور پیشین ایالات متحده دوباره به جمهوری اسلامی تحمیل و همچنین برداشتن صد‌ها تحریم جدید دیگری که طی این دوره علیه ایران تصویب و اعمال شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Said
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
0
سلام. نباید اجازه داد که مذاکرات طولانی شود ، درضمن از روسیه یا چین ترسی نیست ، ترس واقعی از عراقچی ، ظریف و روحانی است ، گویی آنها مدافعان منافع غربی‌ها هستند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار