کد خبر: 1045566
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
فیلم‌های «حمال طلا» و «نان مقدس» با حضور در جشنواره موسوم به فیلم‌های کردی لندن به اهداف تجزیه‌طلبانه این رویداد رسمیت بخشیدند
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در حالی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مستند «فرزندان شب» و انیمیشن «خورشید آسمان، خورشید کاشی» را که از جمله تولیدات این مرکز به حساب می‌آیند از جشنواره فیلم‌های کردی لندن به دلیل تئوریزه کردن افکار تفرقه‌افکنانه خارج کرده است، سایت جشنواره از نمایش فیلم سینمایی «حمال طلا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگى تورج اصلانى و نیز کاندیدا شدن فیلم مستند «نان مقدس» به کارگردانی رحیم ذبیحی و به تهیه‌کنندگی تورج اصلانی به نمایندگی از سینمای ایران در بخش «مسابقه اصلی» این جشنواره خبر می‌دهد!

دیروز مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد مستند فرزندان شب و انیمیشن خورشید آسمان، خورشید کاشی به عنوان محصولات این مرکز از جشنواره فیلم‌های کردی لندن خارج شده‌اند. در متن این اطلاعیه آمده است: «به نظر می‌رسد جشنواره فیلم‌های کردی لندن با ترویج و برجسته‌سازی مسائل مورد مناقشه و بی‌پایه و مطرح کردن آن‌ها در بستر سینما و تمایز میان موقعیت سیاسی و فرهنگی مردمان کرد و... در پی تثبیت بستر و الگویی است که در لایه‌های زیرین به پدیده جدایی‌طلبی می‌پردازد و قرائتی وارونه از فرهنگ و هویت کردی به عنوان کهن‌ترین قومیت ایرانی و منطقه را ارائه می‌دهد.»

این اطلاعیه می‌افزاید: «فیلم مستند فرزندان شب به کارگردانی بهروز نورانی‌پور و انیمیشن خورشید آسمان، خورشید کاشی ساخته زیبا ارژنگ محصول جمهوری اسلامی ایران هستند و با همین هویت به جشنواره‌های مختلف راه یافته و تحت هیچ عنوان و شناسنامه دیگری معنا پیدا نمی‌کنند. آنچه جشنواره فیلم‌های کردی لندن به عنوان کردستان شرقی (کشور سازنده این آثار) از آن یاد کرده خلاف واقع، غیرحرفه‌ای و حرکتی در جهت مخدوش کردن هویت و اصالت این آثار است. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان تهیه‌کننده فیلم، با درخواستی رسمی که به اطلاع مسئولان جشنواره رسیده و به نشانه اعتراض به این رویکرد، «فرزندان شب» و «خورشید آسمان، خورشید کاشی» را از این جشنواره خارج می‌کند.» البته پیش از این نیز محسن سخا، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «کارواش» به همین دلیل فیلم خود را از این جشنواره خارج کرده بود.

کردستان شرقی!

در حالی خبر اقدام صحیح مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر می‌شود که اخبار حاکی از آن است فیلم مستند «نان مقدس» به کارگردانی رحیم ذبیحی و به تهیه‌کنندگی تورج اصلانی و به نمایندگی از سینمای ایران تحت عنوان مجعول کردستان شرقی، کاندیدای دریافت جایزه مستند بخش «مسابقه اصلی» دوازدهمین دوره جشنواره فیلم کردی لندن در کشور انگلستان شده است، ضمن اینکه قرار است فیلم سینمایى «حمال طلا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگى تورج اصلانى در بخش «مسابقه اصلی» این جشنواره بی‌ریشه به نمایش در آید؛ فیلمی که مملو از توهین به مردم و سیاه‌نمایی علیه کشور است.

جشنواره مجهول‌الهویه و بی‌ریشه فیلم‌های کردی لندن که از سال ۲۰۰۱ آغاز به کار کرده یکی از آن آوردگاه‌هایی است که برخی سینماگران به پشت گرمی همین مدیران مرعوب و با ارتزاق و انتفاع از محل بیت‌المال آثاری را تولید می‌کنند و در چنین محافلی که نهایت آمال و آرزویشان القای تفکرات تفرقه‌افکنانه و تجزیه‌طلبانه به منظور مضمحل کردن اتحاد ملی ایرانیان به رغم داشتن فرهنگ، زبان و آداب و رسوم مشترک است، تحت عنوان مجعول کردستان شرقی! شرکت می‌دهند. اگرچه پیش از این هم حضور برخی آثار سینماگران ایرانی مثل فیلم «زمانی برای مستی اسب‌ها» به کارگردانی بهمن قبادی که به عنوان یکی از منادیان افکار تجزیه‌طلبانه شناخته می‌شود، سابقه دارد، اما سؤال اصلی این است که با توجه به رویکرد تجزیه‌طلبانه این جشنواره بی‌ریشه و ثبت آثار شرکت از سینماگران داخلی تحت عنوان مجعول کردستان شرقی چرا سازمان سینمایی و وزارت ارشاد به منظور روشنگری و نهی سینماگران کشورمان از شرکت و رسمیت‌بخشی به این جشنواره و افکار تجزیه‌طلبانه‌ای که در پشت طراحی آن وجود دارد، کمترین اقدامی انجام نمی‌دهند؟! و در این باره به طور جدی معترض این سینماگران نمی‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار