کد خبر: 1045458
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
نیروهای امنیتی ترکیه عملیات‌های همزمانی را در سراسر این کشور برای بازداشت بیش از پانصد نفر به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام پنج سال پیش آغاز کردند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: سیاست آنکارا در پاکسازی نهادها و سازمان‌های دولتی از اعضا و وابستگان جنبش «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین دولت ترکیه همچنان ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» دادستانی ترکیه امروز (دوشنبه) برای ۵۳۲ نفر از مظنونان به همکاری با سازمان گولن و دست‌داشتن در کودتای نافرجام پانزدهم جولای ۲۰۱۶ حکم بازداشت صادر کرد.

این افراد به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

عملیات امروز نیروهای امنیتی ترکیه برای بازداشت مظنونان - که ۴۵۹ نفر از آنها اعضای کنونی نیروهای مسلح این کشور هستند - به صورت همزمان در ۶۲ استان ترکیه انجام می‌گیرد. هفته پیش نیز ۳۱ نفر به بهانه مشابه بازداشت شده بودند.

آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

در تاریخ ۲۵ تیر ماه امسال بود که «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در مراسم چهارمین سالگرد شکست کودتاچیان، با ارائه آمار جدیدی از روند پاکسازی این کشور از عوامل گولن، گفت تا کنون ۲۸۲،۷۹۰ نفر به بهانه ارتباط با کودتا بازداشت شدند که ۹۴،۹۷۵ نفر از آنها با حکم دادگاه به زندان رفتند.

سویلو همچنین چندی پیش واشنگتن را به طراحی کودتای پنج سال پیش متهم کرد که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این ادعا را قویاََ رد کرد

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار