کد خبر: 1045421
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
در گفت‌و‌گوی «جوان» با محمدرضا اسلاملو مطرح شد
اگر مستند‌های خوب و درجه یک را در زمان خوب پخش کنیم چه بسا که بسیار بیشتر از برخی سریال‌های روتین مخاطب داشته باشند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محمدرضا اسلاملو، مستندساز با بیان این مطلب به «جوان» گفت: معتقدم با وجود شبکه مستند، از حیطه‌های هنری که هم در سینما و هم در تلویزیون مغفول مانده حیطه مستند و مستندسازی است. اگر مستندسازی را جدی بگیریم و به‌اندازه آثار داستانی برایش برنامه‌ریزی کنیم قطعاً خیلی زود به بار می‌نشیند. این مستندساز ادامه داد: نگاه حرفه‌ای یعنی محصول باکیفیت چه مستند و چه داستانی در اولویت پخش باشد و اینکه برای مناسبت‌های مهم فقط به‌دنبال آنتن پر کردن با سریال‌های داستانی باشیم و کلی هم بودجه صرف این سریال‌ها کنیم معنا ندارد. اسلاملو با اشاره به تجربه خودش از مواجهه با شرایط غیرحرفه‌ای در تلویزیون گفت: چندی پیش برای حضور در برنامه‌ای به شبکه‌ای برون‌مرزی رفتم و آن قدر ناهماهنگی حین حضور در استودیوی شبکه دیدم که واقعاً حیرت زده شدم.

این مستندساز در شرح ماجرا گفت: من به شبکه‌ای دعوت شدم که ظاهراً قرار بود با شبکه الجزیره رقابت کند و بودجه و امکانات خوبی هم در اختیار دارد. من پیش از حضور در این شبکه بخش‌هایی از مستندهایم را که درباره موضوع برنامه (فلسطین) بود به شبکه فرستاده بودم و بر اساس این بخش‌ها متنی را هم آماده کرده بودم ولی در روز حضورم در کمال تعجب متوجه شدم این قسمت‌ها گم وگور شده و ناگزیر صحنه‌های غیرمرتبط نشان دادند. انگار دلسوزی وجود نداشت و هر که تقصیر‌ها را بر گردن دیگری می‌انداخت.

کارگردان «شهابی از جنس نور» و «باغ سید» تأکید کرد: برنامه‌ریزی و طراحی اولیه باید برای هر کاری باشد تا بر اساس آن طراحی بتوان سریال یا محصول قابل اعتنایی تولید کرد. وقتی خودمان هم برای کارمان حرمت قائل نباشیم اینکه از دیگران انتظار حرمت‌گزاری داشته باشیم، منطقی نیست. اسلاملو بیان داشت: همه دلمان می‌خواهد رسانه ملی‌مان به رسانه‌ای واقعاً درجه یک تبدیل شود و مدیران رسانه هم باید بخواهند تا این اتفاق بیفتد. اگر دلمان بخواهد و باانگیزه برای رسانه کار کنیم، حتماً بر دامنه کمی مخاطبان افزوده می‌شود. این فیلمساز خاطرنشان کرد: هیچ تفاوتی بین مستند و داستانی نگذاریم و نترسیم از اینکه یک زمان عالی را به مستندی عالی اختصاص دهیم. اگر مستند‌های خوب و درجه یک را در زمان خوب پخش کنیم چه بسا که بسیار بیشتر از برخی سریال‌های روتین مخاطب داشته باشند. چطور است که شبکه بی‌بی‌سی بخشی از بهترین ساعات پخش را به مستند اختصاص می‌دهد، اما در رسانه ملی این اتفاق رقم نمی‌خورد. واقعیت این است که شبکه مستند نمی‌تواند همه بار پخش مستند را بر دوش بکشد و شبکه‌های دیگر هم باید پای کار این موضوع بیایند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار