کد خبر: 1045283
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
گزارش «جوان» از اقبال مردم به بازار ارز دیجیتال و رونق کلاهبرداری بین‌المللی
در شرایطی که اهالی بخت‌برگشته بازار سرمایه ایران، در حال خروج از بورس ایران و ورود به بازار ارز‌های دیجیتال هستند، سوءاستفاده بین‌المللی از این اشتیاق جهانی هم افزایش یافته است.
وحید حاجی‌پور

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: بازار رمزارز‌ها که به بیت‌کوین مشهور شده است، چند سالی است که در جهان رونق یافته و معامله‌گران در حال خرید و فروش این ارز‌ها هستند که ارزش این بازار نزدیک به ۲ تریلیون دلار رسیده و سود‌هایی که در برخی خبر‌ها و نمودار‌ها به آن اشاره می‌شود، باعث شده تا بسیاری از افرادی که در بورس تهران ضرر‌های هنگفتی متحمل شده‌اند، برای ورود به این بازار اقدام کنند.


برخی از رمزارزها، طی یک‌سال گذشته بیش از ۲ هزار درصد رشد داشته‌اند و سایر رمز‌ارز‌ها نیز از رشد قابل توجهی بهره برده‌اند. یکی از ویژگی‌های این بازار، ۲۴ ساعته بودن ساعت معاملات و نداشتن محدودیت رشد و ریزش است، به‌طوری که گاهی یک رمزارز، بیش از ۴۰ درصد رشد می‌کند و چند ساعت بعد ممکن است با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شود. افرادی که در این بازار فعالیت می‌کنند، باید به‌صورت آنلاین و دقیق این بازار را زیرنظر داشته باشند و نسبت به خرید و فروش لحظه‌ای اقدام کنند؛ از آنجا که معامله در این بازار به صورت آنی صورت می‌گیرد، معامله‌گران به سرعت می‌توانند نسبت به خرید و فروش اقدام کنند.


بزنگاه‌های کلاهبرداری


نه تنها در ایران، بلکه در سایر نقاط جهان نیز کلاهبرداری‌های بسیاری صورت می‌گیردکه کانون اصلی این کلاهبرداری‌ها صرافی‌ها هستند، چه صرافی‌های داخلی و چه خارجی. اصول کار در ایران هم برای خود جالب است؛ فردی که می‌خواهد در این بازار ورود کند، باید در یک سایت داخلی که در حوزه معامله رمزارز‌ها فعالیت می‌کند، ثبت‌نام و سپس حساب خود را شارژ کند.


چندین سایت که از سوی مراجع قانونی مجوز فعالیت دارند، پذیرای درخواست‌کنندگان هستند و برای اجازه معامله به آتها، باید مدارک شناسایی خود و تعهدنامه دقیقی را امضا کنند تا تعهد داده شود قرار نیست پولشویی در این معاملات صورت گیرد، سپس ابتدا اجازه خرید ۵۰۰ هزار تومان به درخواست‌کننده داده می‌شود که درمراحل بعدی این سقف افزایش می‌یابد. فردی که قرار است معامله انجام دهد، باید حساب خود را شارژ کند و رمزارزی به نام «تتر» خرید کند؛ این رمزارز اصلی‌ترین واحد برای خرید سایر رمزارزهاست که تقریباً قیمت ثابتی داشته و به قیمت یک دلار امریکاست، تغییر چندانی نمی‌کند. خریدار تتر، با تبدیل آن به رمزارز‌هایی مثل بیت‌کوین، دوج، اترون و... در صرافی‌های بین‌المللی وارد بازار معاملات می‌شود و تتر خود را به کیف پولش که در یکی از صرافی‌ها باز کرده، منتقل می‌شود.


در واقع محل اصلی معاملات، صرافی‌های بین‌المللی هستند؛ صرافی‌هایی مانند باینانس و کوینس ازجمله محبوب‌ترین صرافی‌هایی اند که مورد توجه ایرانی‌ها هستند، به ویژه کوینس که حساب ایرانی‌ها را تحریم نکرده و اجازه فعالیت به آن‌ها را می‌دهد.


با این توضیح مشخص می‌شود، همه ثروت معامله‌گر در چند سایت به صورت مجازی وجود دارد که برای نقدکردن آن، باید در ابتدا رمزارز خود را در صرافی بین‌المللی فروخته و به تتر تبدیل کند، سپس تتر را به سایت داخلی منتقل کرده و به فروش برساند و کارگزارای‌های داخلی نیز معادل ریالی‌اش را به حساب فرد واریز کنند.
در این روند و مکانیسم چه صرافی بین‌المللی و چه کارگزار داخلی، می‌توانند با بستن درگاه خود در کمتر از یک ثانیه ثروت معامله‌گران را بالا کشیده و برای همیشه سرمایه آن‌ها را دود کنند، مانند اتفاقی که چندی پیش در ترکیه رخ داد. چند روز پیش بود که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های مستقر در ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، با هدف رسیدگی به اتفاقات غیرعادی رخ داده در حساب‌های شرکت، تمامی فعالیت‌هایش را به حال تعلیق درآورده و حساب مشتریانش را موقتاً بسته است.


طبق اعلام رسانه‌های ترک، فاروق فاتح اوزر، مدیر صرافی تودکس با ۲ میلیارد دلار از پول‌های مشتریان این صرافی به آلبانی گریخته است.


به گفته وکیل شاکیان این پرونده، تودکس بیش از ۴۰۰هزار مشتری داشته که از بین آن‌ها ۳۹۰ هزار حساب فعال بوده است.


مقامات ترک برای اوزر اعلان قرمز بین‌المللی صادر کرده‌اند و پلیس نیز تاکنون ۶۲نفر را در رابطه با این پرونده در هشت شهر ترکیه بازداشت کرده است.


با توجه به کاهش شدید ارز لیر در سال‌های اخیر، برخی از شهروندان این کشور برای حفظ ارزش پس‌انداز خود اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتالی کرده بودند؛ دقیقاً همین اتفاق نیز در ایران رخ داده است و ریسک بالای معامله در این بازار، می‌تواند هر لحظه سرمایه ایرانیان را از بین برده و برای همیشه دارایی‌های آن‌ها را نابود کند. گرچه بانک مرکزی، پلیس فتا و سایر دستگاه‌های مسئول به وضعیت حضور ایرانی‌ها در این بازار‌ها سامان داده، اما ظهور سایت‌های غیرمجاز و البته جذاب، احتمال کلاهبرداری از این افراد را بیشتر کرده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
0
0
چرا در رسانه های ایران و صدا و سیما در مورد رمز ارز ها به مردم هشدار داده نمیشود که همانند سقوط بورس دچار ضررهای هنگفت مالی نشوند ؟! واقعا این یک استراتژی راهبردی است که ما نسبت به آن بی توجهیم اینکه : « علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد »
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار