کد خبر: 1045251
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
زنده نگه داشتن سوپرلیگ با غرامت سنگین باشگاه‌ها
سوپرلیگ اروپا اگرچه خیلی زود با مخالفت شدید هواداران و مقامات یوفا و فیفا شکست خورد تا طرحی که باشگاه‌های متمول اروپایی برای جبران ضرر و زیان اقتصادی روی آن حساب باز کرده بودند فعلاً بایگانی شود، اما به نظر می‌رسد طراحان این لیگ با وجود انصراف ۹ تیم منچسترسیتی، چلسی، منچستریونایتد، آرسنال، لیورپول، تاتنهام، اتلتیکومادرید، اینتر و میلان و باقی ماندن تنها سه تیم یووه، بارسا و رئال، همچنان به دنبال این هستند تا پرونده سوپرلیگ را دوباره به جریان بیندازند.
مانی سعيدی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: سوپرلیگ اروپا اگرچه خیلی زود با مخالفت شدید هواداران و مقامات یوفا و فیفا شکست خورد تا طرحی که باشگاه‌های متمول اروپایی برای جبران ضرر و زیان اقتصادی روی آن حساب باز کرده بودند فعلاً بایگانی شود، اما به نظر می‌رسد طراحان این لیگ با وجود انصراف ۹ تیم منچسترسیتی، چلسی، منچستریونایتد، آرسنال، لیورپول، تاتنهام، اتلتیکومادرید، اینتر و میلان و باقی ماندن تنها سه تیم یووه، بارسا و رئال، همچنان به دنبال این هستند تا پرونده سوپرلیگ را دوباره به جریان بیندازند.

غرامت سنگین انصراف

با وجود انصراف ۹ تیم از ۱۲ تیم حاضر در سوپرلیگ، فلورنتینو پرز، رئیس رئال‌مادرید و یکی از طراحان اصلی این رقابت‌ها در تازه‌ترین مصاحبه‌هایش تأکید کرده که هنوز تیم‌ها و اعضا درون این رقابت هستند و هیچ‌کس از حضور در سوپرلیگ انصراف نداده است و طبق قرارداد نمی‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند.

پرز گفته است: «سوپرلیگ هنوز وجود دارد و اعضا همچنان در آن حاضر هستند. ما باید چندین هفته به خودمان وقت بدهیم تا تفکر کنیم، زیرا با خشونت برخی افراد مواجه شده‌ایم. برخی از باشگاه‌ها گفته اند به دلیل فشار‌های خارجی سوپرلیگ را ترک می‌کنند، اما باشگاه‌ها قراردادی را امضا کرده اند و نمی‌توانند سوپرلیگ را ترک کنند.»

طبق گزارشی که اشپیگل آلمان منتشر کرده است، هر یک از ۱۲ تیمی که پس از مواجه شدن با تهدیدات یوفا و دیگر نهاد‌های فوتبالی مرتبط و زیر فشار هواداران‌شان تسلیم شدند و به صورت رسمی از شرکت در رقابت‌های سوپرلیگ اروپا انصراف دادند بابت این تصمیم خود باید غرامت سنگینی پرداخت کنند. بر اساس قراردادی که اشپیگل منتشر کرده، هر تیمی که از رقابت‌های سوپرلیگ انصراف دهد باید غرامت ۱۵۰ میلیون یورویی بپردازد. در واقع اگر چنین مسئله‌ای صحت داشته باشد، خروج تیم‌ها از این رقابت‌ها اصلاً کار آسانی نخواهد بود.

نشریه اسپورت کاتالونیا نوشته است نگرانی از الزام به پرداخت همین غرامت سنگین، آن هم در آشفته بازار اقتصادی فوتبال اروپا در نتیجه شیوع کرونا سبب شده باشگاه‌های انصراف‌دهنده و در رأس آنها، شش تیم لیگ برتر انگلیس به انتشار بیانیه‌های اینترنتی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسنده کنند و هنوز هیچ یک از آن‌ها به صورت رسمی برای انصراف از این تورنمنت اقدام نکرده‌اند.

راه‌حل جدید برای نجات سوپرلیگ

با توجه به این غرامت سنگین که خروج تیم‌ها را از سوپرلیگ دشوار کرده، رئیس رئال‌مادرید امیدوار است این رقابت‌ها شکل بگیرد. هرچند پرز معتقد است که شاید در انتخاب تیم‌ها اشکلاتی وجود داشته باشد که البته قابل حل است، به همین خاطر در مصاحبه‌ای که با نشریه آس اسپانیا داشته، یک پیشنهاد جدید را برای حضور تیم‌ها در سوپرلیگ مطرح کرده است: «ما نمی‌توانیم تا سال ۲۰۲۴ صبر کنیم، اما در هر صورت، حتماً جایی اشتباه کرده‌ایم. سعی می‌کنیم اوضاع را برگردانیم و ایده‌های خود را تقویت کنیم. شاید راه‌حل این باشد که چهار تیم برتر هر لیگ در آن بازی کنند. نمی‌دانم، اما باید کاری انجام شود.»

هرچند آنیلی، رئیس یووه دیگر تیم باقی مانده در سوپرلیگ سعی کرده است موضع‌گیری خاصی نداشته باشد، اما خوان لاپورتا، رئیس بارسا دیگر تیمی که برخلاف ۹ باشگاه دیگر انصراف نداده، پشت پرز، رئیس رئال درآمده و اعتقاد دارد که سوپرلیگ مطلقاً یک نیاز اساسی برای باشگاه‌های بزرگ است: «موضع باشگاه بارسلونا در حال حاضر محتاطانه است و حرف نهایی را اعضا خواهند زد، ولی از آنجا که باشگاه‌های بزرگ در درآمدزایی یوفا نقش مهمی دارند، صحیح نیست که از لحاظ دریافتی و توزیع پول، تفاوت زیادی با باشگاه‌های متوسط و کوچک نداشته باشیم. سوپرلیگ باید یک تورنمنت تماشایی باشد و البته براساس ارزش‌های ورزشی. راه گفتگو با یوفا باز است و باید به درک مشترک و تعامل برسیم. به منابع بیشتری نیاز داریم تا سوپرلیگ بتواند یک رقابت جذاب و تماشایی باشد.»

مجازات یوفا برای تیم‌هایی که انصراف نداده‌اند

با این حال در سوی دیگر یوفا به دنبال مجازات تیم‌هایی است که همچنان از حضور در سوپرلیگ دفاع می‌کنند. الکساندر چفرین، رئیس یوفا در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: «اگر آن‌ها بگویند ما در سوپرلیگ هستیم، مطمئناً در لیگ قهرمانان بازی نمی‌کنند و اگر آماده این کار باشند، می‌توانند در رقابت‌های خود بازی کنند. از دید من، وضعیت بسیار متفاوتی بین باشگاه‌هایی است که اشتباه خود را پذیرفتند و گفتند ما پروژه را ترک خواهیم کرد، بقیه باشگاه‌های مدنظر عمدتاً می‌دانند که من می‌گویم کار این پروژه تمام شده است، اما احتمالاً آن‌ها نمی‌خواهند این را باور کنند.»

چفرین گفته یوفا قصد دارد هفته آینده با فدراسیون‌های ملی و لیگ‌های داخلی ارتباط برقرار کند تا درباره مجازات احتمالی باشگاه‌های مدنظر بحث کند: «ما باید آنچه را که اتفاق افتاده است حل و فصل کنیم. من نمی‌توانم جزئیات بیشتری را بیان کنم، ما در حال بحث و گفتگو با بخش حقوقی خود هستیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار