کد خبر: 1045119
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
معاونت درمان و رئیس معاونت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مسئول اداره تجهیزات پزشکی، مسئول فنی یا رئیس بیمارستان و دو شرکت خصوصی در مرگ سه بیمار کرونایی در یکی از بیمارستان‌های تهران مقصر شناخته شدند.
سرویس حوادث جوان آنلاین:  اوایل تیر‌سال گذشته بود که مرگ مشکوک سه بیمار کرونایی در یکی از بیمارستان‌های پایتخت به دادسرای امور جنایی تهران گزارش شد. بررسی‌های جنایی حکایت از آن داشت اولین بیمار کرونایی مرد ۵۵ ساله‌ای بوده که ۱۵‌خرداد‌سال‌۹۹ پس از گرفتن آزمایش پی‌اس‌آر مشخص می‌شود به بیماری کرونا مبتلا شده است. دومین بیمار هم مرد ۴۹‌ساله‌ای بود که ۲۴‌خرداد بر اثر بیماری کرونا در همان بخش بستری می‌شود. سومین بیمارنیز مرد ۳۸‌ساله‌ای بود که اولین روز تیر‌ماه آزمایش کرونایی او مثبت اعلام شد و در همان بیمارستان بستری شد، اما هر سه به طرز مرموزی فوت شدند. تحقیقات میدانی نشان داد هر سه‌بیمار که به گفته پزشکان معالج در وضعیت خوبی قرار داشتند و قرار بوده به زودی مرخص شوند در فاصله زمانی ۵‌تا ۶ صبح ۴‌تیر در بخش مراقبت‌های ویژه در حالی که احتمال می‌رود بر اثر مشکلات دستگاه اکسیژن به طرز مشکوکی فوت می‌کنند. پس از آن بود که قاضی مصطفی واحدی، بازپرس شعبه‌۱۱ دادسرای امور جنایی پرونده را برای بررسی در اختیار سازمان نظام پزشکی و هیئت سه نفره، دو مهندس پزشکی و یک پزشک خبره برای مشخص شدن مقصران حادثه قرار داد.

نظریه سازمان نظام پزشکی

همزمان با ادامه تحقیقات سازمان نظام پزشکی اعلام کرد پزشکان در مرگ سه بیمار مقصر نیستند و تمامی اقدامات درمانی بر اساس اصول مبانی علمی و پزشکی بوده‌است، اما مسئول فنی بیمارستان (رئیس بیمارستان) تخلف صنفی داشته است، چون مدار‌های کاهش و افزایش فشار هوای دستگاه دارای نقص بوده و همچنین دستگاه‌های موجود قدرت و تکاپوی مصرف بیمارستان را نداشته و مدار اتصال سانترال غیر‌اتوماتیک بوده در صورتی که باید اتوماتیک باشد و دراین موارد مسئول فنی بیمارستان مرتکب تخلف صنفی شده است.

نظریه هیئت کارشناسان

پس از اعلام نظریه، هیئت کارشناسی سه نفره هم اعلام کرد کاهش و افت غلظت اکسیژن به عنوان عامل شروع کننده مرگ سه بیمار بوده، اما علت اصلی مرگ ماهیت بیماری آن‌ها بوده است. این هیئت اعلام کرد در مرگ بیمار ۵۵ ساله ۱۰‌درصد قطع اکسیژن و ۹۰‌درصد ماهیت بیماری و در مرگ بیمار ۴۹ ساله ۱۵‌درصد مربوط به دستگاه اکسیژن و ۸۵‌درصد ماهیت بیماری و در بیمار ۳۵‌ساله ۵۰‌درصد افت دستگاه فشار اکسیژن و ۵۰‌درصد ماهیت بیماری در مرگ آن‌ها نقش داشته‌است.

مقصران مرگ

بدین ترتیب معاونت درمان و رئیس معاونت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به علت عدم نظارت و ارزیابی دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، مسئول اداره تجهیزات پزشکی به علت خرید دستگاه‌های غیر‌استاندارد، مسئول فنی یا رئیس بیمارستان به علت عدم پیگیری درخصوص نصب و راه اندازی صحیح دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و همچنین مسئول اداره تجهیزات پزشکی نیز برای دومین به دلیل عدم نظارت و بازدید دوره‌ای و در آخر هم دو شرکت خصوصی فروش دستگاه‌ها به خاطر عدم رعایت تعهدات در قبال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان در خصوص مرگ این سه بیمار مقصر شناخته شدند. در ادامه بازپرس نیز از سازمان نظام پزشکی خواست چنانچه پزشکی هم در مرگ این سه‌نفر مقصر بوده اعلام کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار