کد خبر: 1045109
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸
بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی در فصل بهار که آخرین فرصت بارش برای کل کشور است، هیچ بارش قابل‌ملاحظه‌ای نخواهیم داشت. از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰ تاکنون هم کمتر از ۳ میلیمتر بارش در پایتخت بوده؛ حال آنکه این رقم در فروردین ماه سال گذشته ۱۳۶ میلیمتر بوده‌است!
سرویس جامعه جوان آنلاین: از مهر ماه سال گذشته تاکنون در کشور تنها حدود ۱۱۳ میلی متر بارندگی وجود داشته‌است؛ یعنی ۴۳ درصد کمتر از میانگین بلند مدت کشور. از ابتدای فصل بهار تاکنون نیز ۵ میلیمتر بارش داشته‌ایم که متأسفانه این مقدار نیز نسبت به میانگین بلند مدت ۸۵ درصد کاهش یافته‌است.

ذخیره آب را از دست داده‌ایم

پژوهش حاصل از برف‌سنجی‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که وضعیت مناسبی به جهت ذخیره برفی در حوضه آبریز سد‌های تهران نیز وجود نداشته و با توجه به افزایش محسوس دمای هوا، اندک ذخایر برفی موجود در حال ذوب‌شدن هستند. سال آبی کشور از مهرماه هر سال تا پایان شهریور ماه سال بعد است. مرکز ملی خشکسالی و سازمان هواشناسی هم در این بازه پیش‌بینی‌های بارش و خشکسالی را انجام می‌دهند.

این پیش‌بینی به صورت ماهانه، فصلی یا روزانه است و آنچه در حال حاضر شواهد نشان می‌دهد، این است که هفت ماه پر بارش کشور گذشته و در مقایسه با بارندگی در سال‌های قبل، ذخیره آبی قابل‌توجهی را از دست داده‌ایم. مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: «از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۳۵ میلی متر بارندگی در حوزه عملکرد کل استان تهران به ثبت رسیده که این میزان بارش در مدت مشابه سال آبی گذشته ۴۰۱ میلی متر بوده و اکنون استان تهران با کاهش ۴۱ درصدی بارش‌ها مواجه است.»

محمد شهریاری، روز گذشته با بیان اینکه از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون فقط ۳ میلیمتر بارش در سطح استان داشتیم که این رقم در مدت مشابه فروردین ماه سال گذشته ۱۳۶ میلی متر بوده‌است، اظهار کرد: «در حال حاضر ۷۴۸ میلیون متر مکعب آب در سد‌های پنجگانه استان تهران ذخیره شده‌است که نسبت به روز مشابه سال گذشته کاهش ۳۴ میلیون متر مکعبی را نشان می‌دهد. وضعیت بارش‌ها و ذخایر برفی تهران گویای این است که باید شهروندان توجه بیشتری به نحوه مصرف داشته باشند، تمام تلاش ما این است که بتوانیم روز‌های پیش رو و تابستان امسال را با مدیریت مصرف منابع آبی در اختیار با کمترین مشکل و چالش پشت سر بگذاریم.»

شرایطی مشابه سال ۸۷

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی هم دیروز از خشکسالی شدید و بی‌سابقه در کشور خبر داد و گفت: «دستگاه‌های ذی‌ربط باید با توجه به در نظر گرفتن این شرایط برای مصرف آب موجود در کشور برنامه‌ریزی کنند و ارزش قطره قطره آب را بدانند؛ چراکه درحال‌حاضر کمبود آب جدی است.» احد وظیفه با بیان اینکه در حال حاضر کشور در شرایط خشکسالی بسیار شدید قرار گرفته‌است، به خبرگزاری ایسنا گفت: «۴۳ درصد کم بارشی در ایران از مهرماه تاکنون نسبت به سال قبل به نوعی رکورد در حوزه خشکسالی محسوب می‌شود. مشابه این شرایط را در سال ۱۳۸۷ که خشک‌ترین سال آبی ایران بود، تجربه کرده‌بودیم. امسال هم به‌نوعی یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی در ایران است.» وی ادامه داد: «این شرایط در شمال کشور نیز وجود دارد و بارش‌ها در استان گیلان و مازندران به ترتیب ۲۵ و ۲۱ درصد کمتر از میانگین بلند‌مدت بوده‌است. از سویی دیگر اوضاع در نوار شرقی کشور بدتر است و استان‌های گلستان ۴۲ درصد، سمنان ۵۱ درصد، خراسان رضوی ۵۸ درصد، خراسان جنوبی ۶۱ درصد و خراسان شمالی ۵۱ درصد کم بارشی داشته‌اند.» کمبود بارندگی‌ها موجب‌شده نیاز آبی کشور نسبت به گذشته بیشتر شود و باید از به‌صرفه‌ترین راهکار‌ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده کرد. استفاده بی‌محابا از آب‌های زیرزمینی مشکل فرونشست زمین در کشور را هم جدی‌تر کرده‌است و می‌تواند زمین را از شرایط زیستی خارج کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار