کد خبر: 1044961
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: چهار هزار و ۳۴۵ نفر بیمار مثبت کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های استان از ابتدای شیوع این ویروس تا به امروز فوت کردند.

دکتر محمدحسین صومی  با بیان اینکه یک هزار و ۶۰۶ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند، افزود: این رقم نسبت به بیشترین بستری ها که در پیک سوم در آبان ماه سال گذشته تجربه کردیم هشت درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰۶ بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند که بیشترین رقم در میزان بستری های روزانه در سال جاری است.
دکتر صومی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ نفر بر اثر بیماری کرونا در استان جان خود را از دست دادند.
وی ادامه داد: ۳۰۴ بیمار بستری در مراکز درمانی استان در بخش های ویژه به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند که هر لحظه ممکن است دچار مشکل شوند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در یک ماه گذشته ۶ هزار و ۱۱ نفر بیمار کرونایی در استان شناسایی و ۲۶۹ نفر فوت شدند.
وی با اشاره به اینکه پنج درصد بستری های کرونایی در استان فوت کرده اند، ادامه داد: پیش بینی می شود شیب صعودی بیماری در ۲ هفته اول اردیبهشت ادامه داشته باشد و امیدواریم با افزایش رعایت شیوه نامه های بهداشتی به خصوص رعایت فاصله اجتماعی وضعیت بهتر شود.
دکتر صومی با بیان اینکه هشت هزار تخت فعال در استان وجود دارد، افزود: در شرایط خاص چهار هزار تخت می توان به بیماران کرونایی اختصاص داد .
وی اظهار کرد: بیماران کرونایی به شدت نیازمند دستگاه اکسیژن هستند که از این چهار هزار تخت فقط ۲ هزار و ۵۰۰ تخت جوابگوی نیازمندان به اکسیژن است .
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص میزان واکسیناسیون گروه اول نیز گفت: تا به امروز ۴۱هزار و ۵۳۶ نفر در استان واکسن کرونا دریافت کرده اند.

وی اعلام کرد: از فردا ۱۵ هزار و ۸۲۸ واکسن "سینوفارم" در استان توزیع می شود که بعد از اتمام گروه اول ، گروه دوم که شامل سالمندان و بیماران زمینه ای هستند تزریق شروع می شود.

صومی ادامه داد: واکسن "اسپوتنیک" برای ۱۱ هزار و ۱۹۰ نفر از کادر بهداشت و درمان، نظام پزشکی، اورژانس ۱۱۵، سالمندان در حال نگهداری در مراکز سالمندی، جانبازان ۷۰ درصد معرفی شده از سوی بنیاد شهید، کارکنان آرامستان‌ها، کادر آزمایشگاهی، پزشک قانونی استان تزریق شده است.

وی اظهار کرد: واکسن "سینوفارم" نیز به تعداد ۵ هزار و ۲۸۶ مورد به تعداد محدودی از کادر بهداشت و درمان، پاکبانان و بیماران خاص اعم از دیالیزی، پیوندی، بیماران سرطانی که در حال شیمی درمانی هستند، بیماران هموفیلی و تالاسمی ماژور، ام اس و پروانه‌ای تزریق شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: واکسن "بهارات" نیز به ۲ هزار و ۱۱۰ مورد از کادر بهداشت و درمان و واکسن "آسترازنکا" نیز به ۲۲ هزار و ۹۵۰ نفر از کادر بهداشت و درمان و جانبازان تزریق شده است. 

وی گفت: برای ۷۰ درصد کادر بهداشت و درمان دولتی و زیر نظر نظام پزشکی واکسن تزریق شده است.

صومی با تاکید بر اینکه دقت در صیانت از واکسن و تزریق بسیار مهم است، گفت: تاکنون هیچ کدام از افراد صاحب قدرت و مدیران استانی درخواست تزریق واکسن برای خود نکرده اند.

وی با بیان اینکه کسی حق انتقال واکسن خود به غیر را ندارد، گفت: در میان کادر درمان فقط یک مورد تخلف انجام شده بود که یکی از پزشکان عمومی همسر خود را به جای همکاری که از تزریق واکسن منصرف شده بود به لیست اضافه کرده بود که هر ۲ نفر برای ۳ ماه اخراج موقت شدند تا تعیین تکلیف شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص خبر منتشر شده در فضای مجازی که یکی از مسوولان خدمات شهری یکی از شهرستان ها اقدام به تزریق واکسن کرده است نیز گفت: مسوول مربوطه در ساعت غیر کاری خود به عنوان نیروی محیطی در آرامستان آن شهرستان به عنوان غسال کار می کرد و به همین دلیل در لیست گروه هدف برای تزریق قرار گرفته بود.

وی در رابطه با آخرین وضعیت استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: حال عمومی وی خوب است و ۲ روز دیگر تست مجدد از وی انجام خواهد شد که در صورت منفی بودن می توانند پس از چند روز از قرنطینه خارج شوند.

صومی با اشاره به اینکه متاسفانه رعایت شیوه نامه های بهداشتی به شدت کاهش یافته است، تاکید کرد: دلیل اصلی انتشار ویروس در یک ماه گذشته مراودات متعدد، افزایش دورهمی های خانوادگی، بی توجهی در محیط های خانگی و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر