کد خبر: 1044948
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
برکات رمضان در کلام رسول خدا (ص)
‌‌حسین سروقامت

سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: در کتاب وسائل الشیعه باب روزه صفحه ۲۲۷ روایتی از امام رضا (ع) بیان شده که حاوی خطبه‌ای گرانقدر از رسول خداست. امام هشتم (ع) این روایت را از پدران خویش نقل می‌کند در نهایت به حضرت علی (ع) می‌رسد که راوی خود شریف است.


رسول خدا (ص) در آخرین جمعه از ماه شعبان در توصیف ماه مبارک رمضان چنین فرمودند:‌ای مردم، ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش رو به شما آورده است. ماهی که نزد خدا برترین ماه‌هاست. روز‌های این ماه بهترین روز‌ها و شب‌های آن بهترین شب‌ها، ساعات آن برترین ساعت‌هاست.


ماه رمضان ماهی است که شما به مهمانی خدا دعوت شده و از اهل کرامت او شمرده شده‌اید. نفس‌های شما در این ماه تسبیح و خوابتان عبادت است. آنچه در این ماه انجام می‌دهید، مورد قبول پروردگار است. آنچه از خدا می‌خواهید پذیرفته شده است.


پس پروردگار خویش را با نیت‌های درست و دل‌های پاکیزه بخوانید تا شما را موفق به روزه‌داری و تلاوت کتاب خویش بگرداند.


بیچاره و بدبخت کسی است که در این ماه بزرگ از آمرزش پروردگار محروم باشد.


با گرسنگی و تشنگی این ماه، یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت بیفتید. بر فقیران و بینوایان خود مهربانی کنید. بزرگ‌تر‌ها را احترام نمایید و بر کودکان خویش رحم و عطوفت برسید. به نزدیکان خویش رسیدگی کنید و زبان خود را از بدی‌ها نگه دارید. همچنین چشم‌هایتان را از ناروا بپوشید و گوش‌هایتان را بر آوا‌های نادرست ببندید. بر یتیمان مهرورزی کنید تا دیگران نیز به یتیمان شما مهر بورزند. از گناهان خویش توبه کنید و در هنگام نماز دست‌هایتان را به دعا و نیایش بلند کنید، زیرا این هنگام بهترین ساعات است و پروردگار در این زمان از مسیر مهربانی و ملاطفت به بندگان خویش نظر می‌کند. اگر بندگان با او مناجات کنند، پاسخ‌شان می‌دهد و اگر او را صدا بزنند جوابشان می‌گوید و اگر او را بخوانند اجابتشان می‌کند.‌ای مردم جان‌های شما در بند اعمال (نارو و ناپسند) شماست. با استغفار، جان را از زنجیره چنین اعمالی برهانید. پشت شما از بار گناهانتان خمیده شده، با سجده‌های طولانی خویش سبک‌بار شوید و بدانید که خداوند با عزت و جلال خود سوگند خورده که نمازگزاران و سجده‌کنندگان را عذاب نکند و از آتش جهنم در روز واپسین ایمنی بخشد.‌ای مردم هر که از شما در این ماه، روزه‌دار با ایمان را افطار دهد در برابر این عمل پاداش آزادکردن برده‌ای بستاند، گناهان او بخشیده می‌شود.


کسی گفت: یا رسول‌الله بخشی از ما قادر به افطار دادن به مردم نیستیم.


حضرت فرمودند: خویشتن را ولو به بخشش تکه‌ای از یک خرما یا ظرفی آب به دیگران از عذاب خدا رهایی بخشید.


آنچه خواندید بخشی از خطبه شعبانیه رسول اکرم (ص) در توصیف ماه مبارک رمضان بود.


* عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ
و معارف اسلامی

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار