کد خبر: 1044831
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: با اجرای ۹۲ پروژه گردشگری در استان برای چهار و ۹۴۲ نفر به‌صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

احمد حمزه‌ زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این پروژه‌ها شامل ۱۷ هتل و چهار هتل آپارتمان و مهمانپذیر، ۲۴ واحد سفره‌خانه سنتی، ۲۸ مجتمع گردشگری، هشت اردوگاه گردشگری، هفت اقامتگاه بوم‌گردی، ۲ اقامتگاه‌ سنتی، یک طرح مربوط به ایجاد محیط‌ها و پارک‌های طبیعت‌گردی و گردشگری، سه واحد پذیرایی و انواع غذاخوری‌های منفرد بین‌راهی، سه طرح مجتمع تفریحی و سرگرمی، یک مجموعه تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین‌راهی و ۲ مرکز آب‌درمانی است.

وی خاطرنشان کرد: مراحل اجرایی این پروژه‌ها با سرمایه مورد نیاز ۱۰ هزار میلیارد تومان در شهرستان‌های تبریز، مرند، مراغه، شبستر، هشترود، بستان‌آباد، اهر، کلیبر، سراب، بناب، اسکو و هریس پس از طی مراحل لازم، آغاز خواهد شد.

۱۹۳ قلم، شی تاریخی در آذربایجان شرقی مرمت و ساماندهی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی همچنین اعلام کرد: ۱۹۳ قلم، شی تاریخی و فرهنگی استان در سال گذشته حفاظت، مرمت و ساماندهی شده است. 

حمزه زاده گفت: با توجه به اهمیت و ارزش محتوایی آثار موجود در موزه‌های تحت پوشش اداره کل و ایجاد بستر مناسب برای بازدیدهای کیفی، اقداماتی نوین در تمامی موزه‌های آذربایجان شرقی طی سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای سیستم‌های الکترونیکی و حفاظتی در موزه‌های استان، گفت: تمامی موزه‌های تحت پوشش میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سطح استان به سیستم‌های الکترونیکی و حفاظتی مجهز شدند.

حمزه زاده اظهار کرد: از جمله موزه‌های مجهز شده به بلیت الکترونیکی می‌توان به موزه‌های آذربایجان، مشروطه، قاجار، سنجش، عصر آهن، کبود، قرآن و کتابت در کلان‌شهر تبریز و موزه ایلخانی مراغه، باغ مزار شیخ شهاب‌الدین اهری، موزه عشایر سراب، کلیسای سنت استپانوس، موزه صفوی بناب اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی افزود: در سال گذشته حفاظت و مرمت ۷۰ قلم اشیا و ساماندهی و مستندسازی ۱۲۳ قلم اشیای فرهنگی تاریخی توسط کارشناسان این اداره کل انجام شده است.

حمزه زاده همچنین از مرمت و بازسازی سفال باستانی سایت موزه عصر آهن خبر داد.

وی گفت: محوطه باستانی عصر آهن در زیر چندین متر رسوب و لایه‌های زمین‌شناسی قرار گرفته و گورستانی متعلق به عصر آهن و هزاره اول قبل از میلاد است که در کاوش‌های انجام شده گورهایی متعلق به عصر آهن حاوی اسکلت‌های انسانی و ظروف سفالی، اشیاء تزئینی و فلزی و استخوانی از آن به دست آمده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: حفاظت و نگهداری تخصصی از این سایت موزه و اشیای متعلق به آن همواره توسط متخصصان حوزه باستان شناسی این اداره کل در حال انجام است که از اقدامات اخیر می توان به مرمت و بازسازی سفال باستانی این سایت موزه که بصورت جزئی دچار آسیب شده بود، اشاره کرد.

حمزه زاده اظهار کرد: این سفال خاکستری از ناحیه دسته و نوک آبریز دچار شکستگی و ترک شده بود که توسط متخصصان حوزه باستان شناسی پس از پاکسازی مورد استحکام بخشی، بازسازی و باز پیدایی قرار گرفت و به محل موزه بازگردانده شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر