کد خبر: 1044796
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
مخالفت گسترده با سوپرلیگ اروپا
۴۸ ساعت پس از جنجال برپایی سوپرلیگ اروپا از سوی ۱۲ باشگاه بزرگ قاره سبز هنوز تنش‌ها و حاشیه‌ها فروکش نکرده است و هنوز فلورنتینو پرس، رئیس رئال‌مادرید و اصلی‌ترین بانی و عامل به راه افتادن سوپرلیگ از طرح خود دفاع می‌کند و همچنان یوفا و برخی باشگاه‌های بزرگ به صراحت با این ایده که فوتبال را دربست در اختیار سرمایه‌داران قرار می‌دهد مخالفت می‌کنند.
فریدون حسن
سرویس ورزشی جوان آنلاین: ۴۸ ساعت پس از جنجال برپایی سوپرلیگ اروپا از سوی ۱۲ باشگاه بزرگ قاره سبز هنوز تنش‌ها و حاشیه‌ها فروکش نکرده است و هنوز فلورنتینو پرس، رئیس رئال‌مادرید و اصلی‌ترین بانی و عامل به راه افتادن سوپرلیگ از طرح خود دفاع می‌کند و همچنان یوفا و برخی باشگاه‌های بزرگ به صراحت با این ایده که فوتبال را دربست در اختیار سرمایه‌داران قرار می‌دهد مخالفت می‌کنند.

هدف ما فقط پول نیست

هر یک از ۱۲ تیم فعلی حاضر در سوپرلیگ ۵ /۳ میلیون یورو سود اولیه خواهند برد و این تازه شروع کار است، یعنی همان چیزی که پرس مدیرعامل باشگاه رئال‌مادرید و همفکران او خواستار آن هستند. سود کلان در جیب باشگاه‌های بزرگ، سودی که اکنون بین همه تیم‌های اروپایی حاضر در لیگ قهرمانان تقسیم می‌شود، اما پرس و همفکرانش می‌خواهند تمام این سود متعلق به آن‌ها باشد. با این حال پرس در دفاع از برگزاری سوپرلیگ می‌گوید که تمام هدف آن‌ها کسب سود و درآمد نیست! او می‌گوید: «آرمان‌های والاتری از حرص، طمع و سود مالی در گرفتن این تصمیم نقش داشته‌اند. ما تصمیم گرفتیم در وسط هفته، به جای چمپیونزلیگ یک سوپرلیگ با مسابقات بیشتر داشته باشیم. فوتبال باید متحول شود. این ورزش در حال از دست دادن علاقه‌مندانش است. باید فکر کنیم که چرا جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله دارند علاقه خود را به فوتبال از دست می‌دهند، مسئله وجود مسابقه‌های بی‌کیفیت است. باید فوتبال را جذاب‌تر کنیم، این مسابقات چیزی برای پولدار‌ها نیست، ما این کار را برای نجات فوتبال انجام می‌دهیم.»، اما هدف پرس و همفکرانش نابودی کامل فوتبال جهان و تسخیر آن توسط باشگاه‌های بزرگ است. این را می‌توان به وضوح در لابه‌لای حرف‌های او دید جایی که می‌گوید: «تقابل باشگاه‌های بزرگ، جذاب‌ترین مسابقات هستند و بیشترین میزان درآمد و پول را تولید می‌کنند. فکر نمی‌کنم بازی‌های کوچک جذاب‌تر باشند. رقابت‌های کشوری و ملی وجود دارد که مردم حتی اسم آن‌ها را نمی‌دانند. فوتبال به این شکلی که هست، دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند.»

تعامل با یوفا اصلی‌ترین چالش پیش‌روی پرس است. او عنوان می‌کند: «هنوز باید یک سال دیگر صبر کنیم. ما روی این موضوع دو یا سه سال کار کردیم. هدف اکنون این است که ببینیم آیا می‌توانیم با یوفا به توافق برسیم یا نه. اگر از الان تا ماه اوت به توافقی نرسیدیم هم برنامه ما متوقف نخواهد شد.»

سوپرلیگ مورد تأیید نیست

در حالی که یوفا به صورت صریح با برگزاری سوپرلیگ مخالفت کرده و حتی خبر رسیده که سه تیم رئال‌مادرید، منچسترسیتی و چلسی را از مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف خواهد کرد، دیروز فیفا هم طرح برگزاری سوپرلیگ اروپا را محکوم کرد و به باشگاه‌ها هشدار داد که مسئول عواقب اقدامات خود در این خصوص باشند. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا گفت: «کاملاً واضح می‌گویم و نظر ما هم مشخص است؛ فیفا بی شک سوپرلیگ اروپا را محکوم می‌کند و این رقابت مورد تأیید ما نیست. وظیفه من و وظیفه همه ما این است که از باشگاه‌ها و مسابقات لیگ در کشور‌ها مراقبت کنیم.  داستان سوپرلیگ یک موضوع تمام شده است. آن‌ها نیاز دارند که تأمل کنند و مسئولیت تصمیم‌شان را برعهده بگیرند. اگر آن‌ها می‌خواهند راه خودشان را طی کنند، باید با تصمیم خود کنار بیایند و با شیوه خودشان زندگی کنند. آن‌ها یا هستند یا نیستند و نمی‌توانند نصف و نیمه عمل کنند.»

افزایش مخالفان

در این میان هر روز بر تعداد مخالفان سوپرلیگ افزوده می‌شود. یورگن کلوپ، سرمربی آلمانی لیورپول که از مخالفان اصلی سوپرلیگ است بعد از بازی دوشنبه شب تیمش گفت که امیدوار است سوپرلیگ هرگز عملی نشود و نظرش هم در این مورد عوض نمی‌شود. کلوپ همچنین به هواداران لیورپول هم حق داد که از تصمیم سران باشگاه ناراضی باشند.

سرآلکس فرگوسن، سرمربی بزرگ منچستریونایتد نیز به صف مخالفان سوپرلیگ پیوسته و گفته است: «چه ایده ضعیفی، برگزاری سوپرلیگ یعنی فاصله گرفتن از ۷۰ سال رقابت باشگاهی فوتبال در قاره اروپا. چه در دنفرملین در دهه ۶۰ و چه روی نیمکت آبردین، فتح جام برندگان اروپا، آن هم با یک باشگاه کوچک اسکاتلندی مانند فتح قله اورست بود.»

باشگاه بایرن‌مونیخ هم رسماً اعلام کرد که در مسابقات سوپرلیگ شرکت نخواهد کرد. کارل هاینس رومنیگه، رئیس این باشگاه می‌گوید: «ما در سوپرلیگ شرکت نخواهیم کرد. البته از تغییرات در لیگ قهرمانان استقبال می‌کنیم. من فکر نمی‌کنم سوپرلیگ مشکلات مالی باشگاه‌های اروپایی ناشی از کرونا را حل کند. همه باشگاه‌های اروپا ترجیح می‌دهند با هم کار کنند تا اطمینان حاصل شود که حقوق بازیکنان و هزینه‌های مدیر برنامه‌ها منطقی‌تر شده و در نهایت فوتبال این قاره در مسیری بهتر و درست‌تر گام بردارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار