کد خبر: 1044795
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۰
برش‌هایی از نشست خبری آنلاین رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک
رئیس کمیته ملی المپیک با تکذیب واکسیناسیون برخی مدیران خارج از لیست کاروان المپیک ایران، بودجه ۶۵ میلیاردی مجلس برای ۱۰ فدراسیون را فاقد منطق کارشناسی عنوان کرد.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: کرونا گویا این‌بار دیگر قرار نیست سد راه المپیک شود و آن‌طور که مقامات ژاپنی و کمیته بین‌المللی المپیک می‌گویند روز اول مرداد مشعل بازی‌ها در توکیو روشن می‌شود و ورزشکاران سراسر دنیا در یکی از خاص‌ترین دوره‌های المپیک، رقابت‌شان را برای کسب مدال در بزرگ‌ترین میدان ورزشی دنیا آغاز می‌کنند. در شرایطی کاروان ایران هم که تا به امروز ۵۸ سهمیه کسب کرده با برگزاری اردو در رشته‌های مختلف آماده حضور در توکیو می‌شود که دیروز رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک و نصرالله سجادی رئیس کاروان ایران در یک نشست خبری درباره آخرین شرایط قهرمانان کشورمان برای حضور در توکیو صحبت کردند.

در واکسیناسیون المپیکی‌ها پنهان‌کاری نداریم

واکسیناسیون ورزشکاران المپیکی یکی از مهم‌ترین اتفاقات ورزش در یک ماه گذشته از سال جدید است تا آن‌ها با استرس کمتری در سه ماه باقی مانده به شروع بازی‌ها، تمرینات‌شان را پیگیری کنند. آن‌طور که مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می‌گویند، قرار است نزدیک به ۳۰۰ نفر از المپیکی‌ها به همراه مربیان و سرپرستان واکسینه شوند. در شرایطی ملی‌پوشان از ۲۴ فروردین در گروه‌های مختلف واکسن کرونا تزریق کرده‌اند که حرف و حدیث‌هایی درباره ارائه واکسن به برخی مدیران و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون‌ها که خارج از لیست المپیکی‌ها هستند به گوش می‌رسد.

البته رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در نشست خبری، چنین اخباری را تکذیب کرد: «واکسیناسیون برعهده فدراسیون پزشکی ورزشی است. کاری که کمیته ملی المپیک انجام داد، این بود که آقای سجادی فقط لیست افرادی را که باید در توکیو آماده باشند اعلام کرد و به وزارت ورزش داد. وزارات ورزش همان لیست را به فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرد. تاکنون هیچ موردی خارج از لیست آقای سجادی واکسن نزده و اینکه افراد متفرقه واکسن زده‌اند را تکذیب می‌کنم و اطلاعی از کوچک‌ترین تخلفی ندارم. همچنین اعلام می‌کنم که کمیته ملی المپیک، منعی برای انتشار لیست واکسیناسیون ورزشکاران المپیکی ندارد، اما این مسئله در ستاد عالی بازی‌ها باید به تصویب برسد.»

نصرالله سجادی، سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو هم معتقد است که درباره واکسیناسیون پنهان‌کاری وجود ندارد: «پیش‌داوری نکنیم، بهتر است. پنهان‌کاری در کار نبوده و ما سهمیه‌ای به فدراسیون‌ها داده‌ایم. اگر کسی عضو هیئت رئیسه است شاید سرپرست تیم باشد. ما به حریفان تمرینی هم واکسن اختصاص داده‌ایم، به همین دلیل ممکن است تعداد زیاد باشد. پنهان‌کاری نداشتیم و مشکلی هم وجود ندارد. نمایندگان وزارت بهداشت با کارت ملی واکسن زده‌اند و کسی نمی‌توانسته خودش را جای کسی دیگر معرفی کند. مجموعاً به ۱۶۷ ورزشکار و ۸۳ کادر سرپرستی برای واکسیناسیون سهمیه داده‌ایم.»

اولویت‌بندی مجلس فاقد منطق کارشناسی بود

بحث بودجه همواره یکی از چالش‌های ورزش بوده که در هفته‌های اخیر نیز حاشیه‌هایی را به همراه داشته است، مانند اعتراض شدید علیرضا دبیر به بودجه فدراسیون کشتی که خطاب به دولتی‌ها گفته بود اگر در المپیک مدال می‌خواهند دست در جیب‌شان کنند تا بودجه مجلس تنها به چند فدراسیون اختصاص نیابد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

صالحی‌امیری که شنبه این هفته پاسخ دبیر را داده بود و گفته بود او اطلاعی از بودجه ندارد، در نشست خبری دیروز هم نسبت به اعتراض دبیر واکنش نشان داد: «کشتی رشته اول ما و امید ما در المپیک برای مدال‌آوری است. وظیفه ماست که از کشتی حمایت کنیم. ورزش، اما برای حضور در توکیو در بخش‌های مختلف احتیاج به آرامش و ثبات دارد. بحث‌ها و اختلاف‌هایی که وجود دارد، طبیعی است و نباید آن را به سمت غیرطبیعی ببریم. این مسائل با جلسات داخلی قابل حل است و مسئله‌ای نیست که بزرگ جلوه داده شود و بیش از اندازه بخواهیم به آن بپردازیم.»

علاوه بر این بودجه ۶۵ میلیاردی مجلس برای ۱۰ فدراسیون ورزشی در بودجه ۱۴۰۰ در هفته‌های گذشته خبرساز شده و با وجود استقبال ورزشی‌ها، نحوه اختصاص این بودجه حاشیه‌های زیادی را به همراه داشته است. صالحی‌امیری هم دیروز برای اولین‌بار نسبت به این اقدام مجلس واکنش نشان داد و آن را فاقد منطق کارشناسی دانست: «از این اقدام مجلس خوشحالیم، اما حرف ما و سایر مجموعه ورزش این است که در اولویت‌بندی انجام شده، اشکالات جدی وجود دارد. در اولویت‌بندی مبنایی داریم که کشتی با هزار امتیاز اول است، وزنه‌برداری با ۷۷۵ امتیاز در اولویت دوم، کاراته با ۶۳۵ امتیاز اولویت چهارم، دوومیدانی و... در اولویت‌های بعدی هستند و به برخی از رشته‌ها نیز بودجه‌ای تعلق نمی‌گیرد. این اقدام مجلس باعث ایجاد شکاف و تفرقه شده است. اولویت‌بندی صورت گرفته توسط مجلس فاقد منطق کارشناسی است و انتظار ما از مجلس این بود که اولویت‌ها را از کمیته ملی المپیک یا وزارت ورزش می‌گرفت.»

تفاهمنامه با فدراسیون فوتبال برای شکستن طلسم المپیک

در حالی کاروان ایران برای حضور در المپیک توکیو آماده می‌شود که مانند چهار دهه گذشته فوتبال پشت در‌های المپیک مانده است. رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سؤال «جوان» که چه برنامه‌ای برای طولانی‌تر نشدن حسرت فوتبال و شکسته شدن طلسم المپیک و تعامل با فدراسیون دارید، اینطور پاسخ داد: «هشتم فروردین‌ماه در محل فدراسیون فوتبال حاضر بودم و گفت‌وگویی با عزیزی‌خادم داشتم. در خصوص تیم امید و برنامه‌های پیش‌رو صحبت مقدماتی داشتیم. قرار شد جلسات کارشناسی مقدماتی میان فدراسیون و کمیته ملی المپیک داشته باشیم. از جانب ما دکتر سجادی مسئولیت دارند و از طرف فدراسیون هم نماینده‌ای معرفی می‌شود. مذاکرات فی‌مابین منجر به امضای تفاهمنامه می‌شود تا طبق آن کار پیش برود. پیش‌نویس تفاهمنامه میان کمیته ملی المپیک و فدراسیون از طرف فدراسیون ارائه شده که باید توسط آقای سجادی بررسی شود تا طبق آن نسبت به همکاری‌ها و به خدمت گرفتن مربی و دیگر موارد اقدام شود. امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد فوتبال پس از ۴۶ سال به المپیک صعود کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار