کد خبر: 1044794
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۲
دنیا حیدری
واکسیناسیون المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها اگرچه اتفاق حائز اهمیتی بود که می‌تواند تا حد بسیار زیادی باعث کاهش دغدغه ورزشکاران و حتی کادر فنی تیم‌های اعزامی به توکیو شود، اما حاشیه‌ها و شایعات بسیاری را در پی داشته است. مقاومت برخی ورزشکاران برای واکسینه شدن که گفته می‌شود ۱۰۷ نفر هستند و گفته شده مسئولیت مقاومت برابر واکسینه شدن به پای خودشان گذاشته شده و تأکید روز‌های اخیر مسئولان کمیته ملی المپیک به اجباری نبودن واکسیناسیون ورزشکاران در کنار صحبت‌های دکتر نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی که تأکید دارد نه فقط ورزشکارانی که موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند، بلکه آن‌هایی که در لیست انتظار هستند و حتی آن‌هایی که در کادر اجرایی قرار دارند بر اساس فهرستی که از طرف کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان تأیید شده و تعدادشان به ۴۳۷ نفر می‌رسد واکسینه می‌شوند، از جمله داستان‌هایی است که این روز‌ها حول محور واکسینه شدن کاروان اعزامی ایران به توکیو چرخ می‌خورد. اما شاید جالب‌ترین قسمت حاشیه‌ها، شایعه واکسینه شدن افراد متفرقه در قالب کاروان اعزامی ایران به المپیک است که نظر‌ها را به خود جلب کرده و حرف و حدیث‌هایی را به دنبال داشته است.

صدالبته که علاوه بر رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی، صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک نیز این مسئله را به شدت رد کرده و تأکید می‌کند که تنها ورزشکاران المپیکی و کاروان اعزامی به المپیک است که در لیست واکسیناسیون قرار دارند و هیچ شخصی خارج از این لیست واکسینه نشده است. صالحی‌امیری حتی تأکید دارد نه او و نه حتی سجادی، سرپرست کاروان نیز واکسینه نشده‌اند. او با اشاره به اینکه مسئولیت واکسیناسیون بر عهده فدراسیون پزشکی ورزشی است از هرگونه تخلفی در این راستا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

طبق گفته‌های رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی لیست کاروان اعزامی به توکیو را سجادی رسماً به وزارت ورزش اعلام کرده و این فدراسیون نیز براساس همین لیست واکسیناسیون را آغاز کرده و تخلفی در این راستا صورت نگرفته است. با وجود این گفته می‌شود از آنجایی که مباحث کلان کاروان‌ها در المپیک و سایر رویداد‌ها در ستاد عالی ورزش تصمیم‌گیری می‌شود، انتشار لیست ورزشکاران واکسینه شده نیز منوط به تصویب ستاد عالی است که در جلسات آتی مطرح می‌شود و اگر صلاح باشد منتشر خواهد شد!

بی‌تردید شایعات و بحث‌های حاشیه‌ای، به خصوص در ورزش تمامی ندارد، اما با توجه به داستان‌های خلاف واقع بسیاری که طی سال‌های اخیر در ورزش ایران شاهد آن بوده‌ایم و تکذیبیه‌های پرتعدادی که بیشتر برای رد گم‌کنی یا منحرف کردن اذهان عمومی بوده، این بی‌اعتمادی‌ها و باور هرگونه شایعه و حاشیه خیلی هم دور از انتظار نیست، چراکه نه فقط مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد که بار‌ها و بار‌ها این مسئله در ورزش ایران به اثبات رسیده که تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. با این شرایط تنها شفاف‌سازی و انتشار لیست افراد واکسینه شده است که می‌تواند پاسخ قانع‌کننده‌ای برای افکار عمومی باشد که اعتماد خود را به واسطه شنیدن مکرر حرف‌های خلاف واقع از دست داده است!

شایعه واکسینه شدن افراد غیرمتفرقه که گفته می‌شود از اعضای فدراسیون‌ها و هیئت رئیسه فدراسیون‌های مختلف هستند، زمانی حساسیت‌برانگیز می‌شود که به‌رغم آمار عددی فدراسیون پزشکی ورزشی گفته می‌شود تعداد ۱۰۷ نفر از ورزشکاران راه یافته به المپیک توکیو برابر واکسینه شدن مقاومت کرده‌اند و در کنار این مسئله، اصرار آقایان به عدم اجباری بودن واکسیناسیون ورزشکاران این سؤال را مطرح می‌کند که مقدار دوز در نظر گرفته شده برای ورزشکارانی که حاضر به دریافت واکسن نشده‌اند، چه شده است؟ تخلف در ورزش ایران مسئله‌ای نیست که بتوان منکر آن شد، اما نظارت بر عملکرد، واکسینه شدن ورزشکاران و ارائه لیست نفرات واکسینه شده کاروان اعزامی ایران می‌تواند گام بلندی در مسیر شفاف‌سازی و بهترین تکذیبیه برای رد شایعه واکسینه شدن افراد متفرقه در قالب کاروان ایران باشد که باید دید تصمیمی در این راستا گرفته می‌شود برای پاسخ به ابهامات ایجاد شده برای افکار عمومی یا آقایان کمافی‌السابق برابر شفاف‌سازی مقاومت و به تکذیبیه‌های زبانی بسنده می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار