کد خبر: 1044734
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با توجه به کاهش شدید حجم بارندگی‌ در نخستین ماه بهار ۱۴۰۰، کلانشهر مشهد امسال تابستان سختی را از لحاظ تامین آب پیش روی خود دارد.

حسین اسماعیلیان  افزود:هم‌اینک ۵۰ درصد از کل حجم آب آشامیدنی شهروندان مشهدی از دریاچه‌های پشت چهار سد "طرق، ارداک، دوستی و کارده" تامین می‌شود.

وی محل تامین نیمی دیگر از آب مورد نیاز کلانشهر مشهد را چندین حلقه چاه و ۲ رشته قنات ذکر و بیان کرد: کاهش حجم بارش نزولات آسمانی که ظرف چند ماه اخیر با آن مواجه بوده‌ایم تاثیر مستقیم بر افت میزان ذخیره آب در همه این منابع اعم از سدها، چاهها و قناتها داشته است. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد کاهش بارندگی فروردین ماه جاری را بی‌سابقه توصیف و بیان کرد: چنین وضعیتی در طول ۲۵ سال اخیر تجربه نشده است، بنابراین در نتیجه آن بطور قطع با شرایطی خاصی مواجه هستیم. 

وی ادامه داد:متوسط بارندگی مشهد در فروردین امسال ۶۵ درصد کمتر از سال گذشته است و با این کاهش بارندگی و با توجه به ناپایداری منابع تامین آب روستاها، تعداد روستاهای مشهد که به صورت تانکری آبرسانی می‌شوند ممکن است به ۶۰ روستا در تابستان امسال برسد.

اسماعیلیان گفت:از پارسال با طرح موضوع ادغام شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی، اقدامات خوب و قابل توجهی در خصوص برطرف کردن مشکلات آب ۷۹ روستای دارای شرایط حاد نظیر حفر ۱۹ حلقه چاه صورت گرفت و اگر این اقدامات انجام نمی‌شد با شرایط حادتری مواجه می‌شدیم.

افزایش ۱۵ درصدی مصرب آب

وی  اظهار داشت:علاوه بر کاهش بارندگی در فروردین ماه جاری، میانگین دما نیز در این کلانشهر هشت درجه افزایش یافته و از ۱۵ درجه در فرودین پارسال به ۲۳ درجه رسیده‌ است که این افزایش دما نیز روی مصرف آب تاثیر دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود:شیوع ویروس کرونا نیز تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش میزان مصرف آب دارد و در مجموع در فرودین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال میزان مصرف آب در بخش خانگی ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد:مدیریت مصرف باید در دستور باشد و امیدواریم با همراهی شهروندان و مصرف بهینه آب از تابستان امسال بدون جیره‌بندی عبور کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار