کد خبر: 1044729
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
نگاهی به عملکرد و برنامه های یکی از کارخانه های قدیمی آستان قدس رضوی
سال 1399 از آن سال هایی بود که با وجود آنکه بسیاری از صنایع با مشکلات متعدد اقتصادی دست و پنجه نرم می کردند، اما صدای چرخ دنده های یکی از قدیمی ترین کارخانه های قند استان بلندتر از همیشه به گوش می رسید و تولید در آن رونق داشت.

صحبت از یکی از قدیمی ترین کارخانجات آستان قدس رضوی است؛ کارخانه ای که در سال 1334 با رویکرد تولید قند و شکر از چغندر و کمک به قطع وابستگی کشور به واردات شکر در شهرستان چناران تاسیس شد. اهمیت کشت چغندر در منطقه پهناور خراسان و ظرفیت ویژه منطقه چناران برای کشت چغندر بوده، باعث شد تا این شهرستان، خواستگاه سومین کارخانه قند خراسان بزرگ در آن زمان باشد.

افزیش 20 درصدی ظرفیت تولید در سال 99

این کارخانه طی دهه های اخیر کارنامه درخشانی داشته و سال گذشته نیز یکی از بهترین عملکردهای خود را ثبت کرده است. کارخانه قند چناران در سال 1399 از طریق افزایش جذب چغندر و همچنین تعمیر و به روزرسانی دستگاه ها و ماشین آلات، توانست ظرفیت تولید را 20 درصد نسبت به سال 1398 افزایش دهد و از همین رو سهم خود را در تحقق جهش تولید در صنعت قند و شکر کشور به خوبی ادا کند.

 تولید 24000 تن شکر

کارخانه قند چناران در سالی که گذشت در مجموع 24 هزار تن شکر سفید درجه یک تولید کرد که 14 هزار و 400 تن آن از چغندر قند و 9 هزار و 600 تن از محل تصفیه شکر خام بوده است.

مدیرعامل شرکت قند چناران می گوید: برای تامین چغندر به عنوان محصول مورد نیاز اولیه در کارخانه، طی سال 1399 با 804 کشاورز قرارداد منعقد کردیم که نتیجه آن، دریافت حدود 55 هزار و 200 تن چغندر قند از کشاورزان بود، همچنین طی فصل بهره برداری کارخانه، بیش از 31 هزار و 820 تن چغندر قند به صورت آزاد از 102 کشاورز تحویل کارخانه شد. اسماعیل زرین زاده ادامه می دهد: چغندرهای دریافت شده از کشاورزان، از مناطق چناران و بخشی از غرب کشور بوده، ضمن این که از کشت و صنعت مزرعه نمونه و شرکت کشاورزی رضوی نیز بیش از 5 هزار تن چغندر به کارخانه تحویل شد.

رتبه دوم راندمان در استان

کارخانه قند چناران در حال حاضر از نظر راندمان تجاری و صنعتی، رتبه ششم کشور و رتبه دوم استان را دارد که به واسطه اقدامات موثر صورت گرفته در حوزه تولید است.

زرین زاده می گوید:عیار چغندر قندهای دریافت شده 5/18 بوده و از این نظر در کشور هفتم هستیم. از طرفی استحصال تجاری 5/86 و استحصال صنعتی 6/87 بوده که تمامی این موارد حکایت از تحقق افزایش بهره وری در این کارخانه دارد.

تحقق جهش تولید

در سال گذشته که هدف اصلی تحقق شعار سال یعنی جهش تولید بود، مهندسان و کارگران کارخانه قند چناران، همه پای کار آمدند و روزهای شیرین تولید شکر را شیرین تر کردند و جهشی را در تولید رقم زدند که افزایش حدود 41 درصدی جذب چغندر، کاهش ضایعات، ارتقاء کیفیت محصول تولیدی و افزایش استحصال، مستنداتی برای اثبات این ادعا است.

کاهش مصرف انرژی و کسب رتبه دوم واحد نمونه صنعت سبز

زرین زاده می گوید:اقدامات صورت گرفته نه تنها بر کمیت و کیفیت تولید موثر بوده، بلکه همزمانی مصرف چغندر و تصفیه شکرخام باعث شده مصرف انرژی نسبت به سال پیش از آن کاهش داشته باشد.

او ادامه می دهد:کسب رتبه دوم واحد نمونه صنعت سبز، انتخاب کارخانه قند چناران به عنوان عضو بازنگری و تجدید نظر آئین نامه سازمان ملی استاندارد، کسب گواهینامه معیار مصرف انرژی، کسب جایزه تعالی، کسب گواهینامه ایزو 45001 و 14001 از جمله موفقیت هایی است تحقق اهداف جهش تولید در این مجموعه را نشان می دهد.

افزایش سطح ایمنی با ارتقای تجهیزات

یکی از کارهای مهم شرکت قند چناران در سال گذشته، حذف سطح سنج اتمی و جایگزین کردن نمونه لیزری بوده که به منظور کاهش سطح ریسک انجام شده است. سطح سنج قبلی بر اساس رادیواکتیو عمل می کرده و مسلماً کار با اشعه رادیواکتیو بسیار خطرناک است، در حالی که نمونه جدید لیزری هیچ مشکلی برای سلامت کارکنان ایجاد نمی کند. به گفته زرین زاده، استفاده از سطح سنج لیزری برای اولین بار در کارخانجات آستان قدس رضوی و برای سومین بار در کشور اجرایی شده است.

برنامه ریزی برای وارد بازار سرمایه و افرایش تولید

مدیرعامل شرکت قند چناران به برنامه های این شرکت در سال 1400 و تلاش برای تحقق شعار سال هم اشاره می کند و می گوید:این شرکت درصدد است تا با عرضه عمومی سهام، وارد بازار سرمایه شود.

زرین زاده می افزاید:با ورود شرکت به بازار سرمایه و افرایش نقدینگی، ظرفیت مصرف چغندر از هزار تن فعلی به ۱۴۰۰ تن در هر شبانه روز خواهد رسید و میزان تولید 52 درصد افزایش می یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار