کد خبر: 1044709
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
قوه قضاییه در پی شیوع بیماری کرونا، برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با اعطای مرخصی به زندانیان موافقت کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: با شیوع بیماری کرونا و همه گیر شدن این ویروس در کشور قوه قضاییه برای مقابله هرچه بهتر با این ویروس بیش از پیش ارائه مرخصی به زندانیان را در دستور کار خود قرار داد، البته نه تنها در دوره کرونا بلکه برای سال نو و ماه مبارک رمضان هم در حال حاضر قوه قضاییه این مرخصی‌ها را در نظر گرفته است.

به دنبال جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در زندان‌ها و رعایت هرچه بهتر شیوه نامه‌های بهداشتی قوه قضاییه روش اعطای مرخصی به زندانیان و کمتر کردن جمعیت داخل زندان‌ها را در دستور کار خود قرار داد و بر اساس این آیین نامه و شیوه جدید بیش از صد‌ها هزار زندانی سراسر کشور توانستند برای مرخصی به خارج از زندان‌ها بیایند.

اعطای مرخصی به زندانیان بر اساس کارشناسی‌های دقیق
البته پس از اعطای مرخصی برخی صحبت‌ها در رابطه با اینکه این افرادی که به مرخصی آمده اند ممکن است برای سایر شهروندان در شهر‌ها خطر آفرین باشند مطرح شد که سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود در خرداد ماه با اشاره به جزئیات مرخصی زندانیان اظهار کرد: اعطای مرخصی به زندانیان بر اساس کارشناسی‌های دقیق صورت گرفته است.

البته پس از آن که تعداد زیادی از زندانیان به مرخصی رفتند، تعداد دیگری از آن‌ها مشمول عفو قرار گرفتند یا توانستند از اتفاقات دیگر قانونی مانند تعلیق مجازات استفاده کنند.

اعطای عفو و ارفاقات قانونی به زندانیان و مرخصی‌هایی که به آن‌ها داده شد همان طور که گفتیم برای کمتر کردن جمعیت زندان‌ها و کنترل هرچه بهتر شیوع بیماری کرونا بود. بعد از اولین روز‌های شروع این بیماری در اسفند ماه سال ۹۸ تا اسفندماه سال ۹۹ تعداد قابل توجهی از زندانیان موفق به دریافت مرخصی شدند و به دنبال آن هم به مناسبت سال نو تعداد بسیار زیادی از زندانیان توانستند به مرخصی بروند.

زندانیانی که امنیت شهروندان را به خطر می‌اندازند به مرخصی نرفتند
نکته حائز اهمیت این است که در تمامی این مرخصی‌هایی که قوه قضاییه به زندانیان اعطا کرد، آن دسته از زندانیانی که برای آسایش و آرامش شهروندان مخاطره‌آمیز بودند نتوانستند از زندان‌ها خارج شوند.

به مناسبت سال نو تعداد بسیاری از زندانیان سراسر کشور از مرخصی نوروزی استفاده کردند، اما به دلیل حفظ امنیت و آرامش روانی شهروندان در بخشنامه‌ای که رییس قوه قضاییه آن را ابلاغ کرده بود تمامی کسانی که به جرم سرقت در زندان‌ها بودند نتوانستند از مرخصی استفاده کنند.

اعطای مرخصی به زندانیان تا آغاز ماه مبارک رمضان ادامه پیدا کرد و به مناسبت ماه مبارک رمضان هم رئیس قوه قضاییه با اعطای مرخصی ۲۰ روزه به بخش قابل توجهی از زندانیان موافقت کرد.

به گفته اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه، با شروع موج چهارم کرونا در کشور و به مناسبت ماه مبارک رمضان بخش قابل توجهی از زندانیان می‌توانند به مدت ۲۰ روز به مرخصی بروند، البته در این بخشنامه تاکید شده است که مجرمان پرخطر سارقان و محکومانی که جرائم خشن داشته اند نمی‌توانند از این مرخصی استفاده کنند.

در سال ۹۹ تعداد زندانیان که مشمول مرخصی شده‌اند از ۱۰۰ هزار نفر هم بیشتر شد و علاوه بر این زندانیان، تعداد ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر از آن دسته از افرادی که در زندان‌ها بودند توانستند مشمول عفو رهبری شوند و دیگر به زندان‌ها باز نگردند.

اعطای مرخصی به زندانیان و کمتر کردن افرادی که در داخل محیط بسته زندان حضور دارند می‌تواند منجر به این شود که شیوع بیماری کرونا در یک محیط کوچک مانند زندان بیش از پیش کنترل شود و دغدغه‌هایی در رابطه با اینکه ویروس کرونا میان تعداد زیادی از افراد شیوع پیدا کند و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد، وجود نخواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار