کد خبر: 1044706
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان:
ایمان حجتی از گام های عملی شهرداری اصفهان در شبکه جهانی شهرهای یاد گیرنده گفت و افزود: پوشش گسترده آموزش به گروه های مختلف شهروندی زیر چتر طرح های «توان هفت»، «کلاس شهر» و «به وقت نوجوانی» آغاز شده است.

 

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در وبینار علمی تخصصی شهرهای یادگیرنده که به میزبانی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اقدامات شاخص اصفهان در زمینه ترویج آموزش های شهروندی، اجرای طرح «توان هفت» است که از سه سال پیش در شهر آغاز شده است و طی آن 10 میلیون نفر ساعت آموزش برای گروه های مختلف پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه براساس این طرح قرار است یکصد هزار شهروند در حوزه کارآفرینی و توسعه کسب و کار آموزش دریافت کنند، گفت: ایجاد انگیزه برای جوانان و نوجوانان برای کارآفرینی و ایجاد کسب و کار از جمله اهداف این طرح است که در این راستا برای رده‌های مختلف سنی، رویدادهای توان ‌افزایی مهارتی برگزار می شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان بیان کرد: یکی از تاثیرات این طرح، تبدیل اصفهان به محیطی فعال برای سرمایه گذاری و کسب و کار بوده است چراکه یکی از مولفه های مهم برای توسعه این فضا، تربیت نیروی انسانی تخصصی است. تسهیلگری در اکوسیستم کارآفرینی با ایجاد بسترهای مناسب در فضای شهری نیز می تواند با اجرای این طرح محقق شود.

8 هزار و 500 شهروند از آموزش های طرح «توان هفت» در اصفهان بهره مند شدند

وی افزود: در سال 99 براساس این طرح توانستیم 300 ساعت محتوای آموزشی تولید و ۸۵ کارگاه تخصصی آموزشی برگزار کنیم. همچنین هشت هزار و 500 شهروند از آموزش های بین دو تا 44 ساعته بهره مند شده اند.

حجتی با اشاره به اینکه در طرح «توان هفت» توانستیم 52 رویداد آموزشی را به ثبت برسانیم و 12 استارتاپ کار خود را آغاز کرده اند، تصریح کرد: شهرهای یادگیرنده برای اجرای برنامه های خود از توان بخش های دیگر هم استفاده می کنند که در این زمینه با همکاری بین دستگاه های مختلف از جمله آموزش و پرورش برای 300 معلم دوره های کارآفرینی برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه درگاه توان هفت بهمن ‌ماه ۹۹ رونمایی شد و در دسترس شهروندان برای استفاده از پکیج‌ ها و تک دوره ‌های آموزشی و بهره‌گیری از فرصت‌ های سرمایه‌گذاری قرار گرفت، اظهار کرد: آینده این طرح خوش بینانه به نظر می رسد به طوریکه جوانان اصفهانی پیش از ورود به عرصه کسب و کار می توانند با مفاهیم و چالش‌های کسب و کار آشنا شوند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در خصوص اقدامات اصفهان در حوزه شهرهای یادگیرنده افزود: اصفهان در سال ۹۴ اولین شهر ایران بود که به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو درآمد و در سال گذشته نیز به دیگر شبکه یونسکو یعنی شبکه جهانی شهرهای یاد گیرنده پیوست.

کتاب های «کلاس شهر» روی نیمکت اولی و ششمی ها

وی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه های اجرایی شهرداری اصفهان در این حوزه، طرح «کلاس شهر» بود که از طریق آن دانش آموزان با آموزش های شهروندی آشنا می شوند.

حجتی با بیان اینکه کلاس شهر ۱۵ سرفصل محتوای تکمیلی را در اختیار معلمان قرار می‌دهد، افزود: حمل و نقل عمومی، پسماند و بازیافت، پارک‌ها و فضای سبز شهری، آتش نشانی، حوادث و ایمنی، مصرف بهینه انرژی، حفاظت از محیط زیست، اخلاق شهروندی، مشارکت شهروندی و مسئولیت‌پذیری شهروندی، احساس تعلق شهروندی، مراقبت از اموال عمومی، قانون‌پذیری و رعایت قوانین، ارتباط مؤثر با دیگران، احترام به دیگران و دوستی و دوست‌یابی عناوین این ۱۵ سرفصل است.

وی ادامه داد: برای آموزش مفاهیم این سرفصل ها، کتاب کار دانش‌آموز، معلم و اولیای دانش‌آموز تعریف شده است و سازمان فرهنگی – اجتماعی شهرداری با توجه به وظیفه ‌ای که در قبال آموزش‌ های شهروندی دارد، به این نتیجه رسید که در قالب این ۱۵ سرفصل، آموزش را از دانش‌آموزان آغاز کرده و اول از همه به سراغ دانش آموزان کلاس اول و ششم برود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای پایلوت «کلاس شهر» از سال 98 در 43 مدرسه اظهار کرد: آموزش های این طرح قرار بود از سال تحصیلی گذشته آغاز شود اما به دلیل محدودیت آموزشی کرونا، با تاخیر مواجه شد اما از مهرماه 1400 شهرداری آمادگی چاپ 200 هزار کتاب در این خصوص را دارد.

وی بیان کرد: در دوره اول ابتدایی آموزش های «کلاس شهر» در قالب شعر و داستان به دانش آموزان تعلیم داده می شود و در مقطع ششم هم 78 هزار دانش آموز از آموزش مفاهیم شهروندی بهره مند می شوند.

فعالیت 10 کانون برای اجرای برنامه های «به وقت نوجوانی»

حجتی تاکید کرد: در ایام نوروز در قالب همین پروژه طرح بهار دلنشین با ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه ‌ای در شبکه شاد بارگذاری شد و در مجموع ۵۵۰ هزار بازدید داشت همچنین به زودی در گستره ملی شبکه شاد از یک هزار و ۴۰۰ دقیقه تولید ویژه در ۱۵ سرفصل کلاس شهروندی رونمایی خواهد شد که دانش آموزان سراسر کشور می ‌توانند به این محتوا دسترسی داشته باشند.

وی به یکی دیگر از شهرهای مدیریت شهری در حوزه یادگیری و آموزش اشاره کرد و گفت: طرح «به وقت نوجوانی» درصدد ایجاد پاتوق ‌های فرهنگی و اجتماعی و استعدادیابی و آموزش نوجوانان در حوزه فن بیان و گویندگی، تئاتر، کتاب، بازی، فیلمسازی، نقاشی، شعر و ادبیات است که در شهر اصفهان 10 کانون فعال برای گروه های سنی 9 تا 19 سال برنامه اجرا می کنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار