کد خبر: 1044685
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶
سرویس جامعه جوان آنلاین: کشور‌های جهان سوم و عقب افتاده یا کشور‌های عقب نگه داشته شده؟ آنچه دهه‌هاست به عنوان یک تقسیم‌بندی بین‌المللی در مورد کشور‌ها شناخته شده، حاصل کار رسانه‌هاست که ذهنیت افکار عمومی را شکل داده‌اند. این رسانه‌ها بی‌طرف نیستند و اهداف قدرت‌های بزرگ را تحقق می‌بخشند. در واقع رسانه‌ها توسط همان قدرت‌های بزرگ تأسیس شده‌اند تا در راستای اهداف‌شان، افکار عمومی را شکل دهند. این میان، بایکوت، سانسور و قلب حقیقت ابزار کار این رسانه‌هاست. در دنیای این غول‌های رسانه‌ای به شما گفته نمی‌شود که چه تلاش‌هایی انجام شده تا برخی کشور‌ها به دانش و فناوری هسته‌ای دست پیدا نکنند و فقط شما از پیشرفت هسته‌ای غرب و عقب‌ماندگی برخی کشور‌های دیگر و خصوصاً کشور‌های اسلامی می‌شنوید.

این نوشته از مرضیه هاشمی، مجری و خبرنگار پرس تی وی را که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است، ببینید: «وطن عزیزم مصر، منتظر منه» وقتی بهش پیشنهاد کار تو تأسیسات هسته‌ای امریکا میدادن، این جواب رو داد. سر حرفشم موند. تا جایی که عمرکوتاهش اجازه داد... سمیرَه موسی، ملقب به مادر انرژی اتمی، در سال ۱۹۱۷ به‌دنیا اومد. دکترای atomic radiation گرفت و اولین زن دانشمند هسته‌ای مصر شد. سمیرَه تو بچگی مادرش رو بخاطر سرطان از دست داده بود و میگفت: «کاری میکنم که درمان هسته‌ای مثل آسپرین ارزون و در دسترس بشه» تو بیمارستان‌ها هم داوطلبانه به بیمار‌های سرطانی خدمت میکرد.
سمیره تو دوره تحقیقاتیش تو انگلیس یه فرمول تاریخی کشف کرد که باهاش بشه اتم فلزات ارزون‌تر مثل مس رو هم شکست. کنفرانس بین‌المللی «اتم‌ها برای صلح» رو هم سمیره برنامه‌ریزی کرد تا کمک کنه جلوی جنایت‌هایی مثل بمبارون هسته‌ای ژاپن گرفته بشه. وقتی سمیرَه با بورسیه فولبرایت رفت امریکا پیشنهاد‌های کاری مختلف با شهروندی امریکا بهش دادن، اما جوابش همونی بود که بالا خوندین. ولی نه مصر و نه همسر و دوتا بچه سمیره دیگه این نخبه ۳۵ ساله رو ندیدن. تو راه آخرین جلسه تو کالیفرنیا، راننده ماشینی که دنبالش فرستاده بودن بیرون پرید و ماشین از روی پل به پایین پرت شد و سمیره هم شد یه قربانی خرج کردن علم برای هموطناش.

ولی لیست قربانیان ترور سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، طولانی‌تر از این حرف‌هاست؛ علی مصطفی مشرفه، فیزیکدان مصری؛ رمال حسن رمال، فیزیکدان لبنانی؛ نبیل احمد فلیفل، دانشمند هسته‌ای فلسطین و سلوی حبیب، پژوهشگر موضوع نفوذ صهیونیست‌ها در آفریقا. از زن و مرد، دانشمند فیزیک و نویسنده، مصری، لبنانی، فلسطینی و حتی دانشمند آلمانی همکار با اینها. البته کشور‌های تحت نفوذ اسرائیل از این مشکل‌ها ندارن. مثلاً فرانسه حدود ۷۰ درصد از برقش رو از انرژی هسته‌ای میگیره. حدود ۳میلیارد پوند هم سالانه از صادراتش درمیاره. تازه دست‌کم ۳۰۰ تا هم کلاهک هسته‌ای داره! ولی سلاح هسته‌ای که هیچ، انرژی هسته‌ای رو هم قرار نیست کسانی داشته باشن که اهدافشون مستقل از منافع اسرائیله. فارس و عرب و مسلمون و غیر مسلمون هم نداره. تا رژیم صهیونیستی قدرت داشته باشه، کسب علم هم میتونه کار خطرناکی باشه مگه برای کسانی که ایدئولوژی متفاوتشون فروشیه و حاکمانشون خریدنی... راستی یه کتاب هم هست از این زن نخبه و تأثیرگذار. ولی فکر نکنم تو کتابفروشی‌ها پیداش کنین. آخه ایشون هیلاری کلینتون و میشل اوباما که نیست.»

ماجرا البته فقط حقه‌های رسانه‌ای آن سوی اتفاق نیست؛ جبهه این سو هم بلد نیست که چگونه از داشته‌های خود دفاع کند، چهره‌سازی کند یا چگونه روی جنایت‌های طرف مقابل موج‌سازی کند. مشکل همین است که این سو حتی رسانه‌ها هم همپای مسئولان در سواد رسانه ضعف دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار