کد خبر: 1044682
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴
در صورت لغو تحریم‌های ایران چه اتفاقی برای شرکت‌های نفتی رخ می‌دهد؟
آینده بازار‌های نفتی، در انتظار تعیین تکلیف صنعت نفت امریکا از سوی جوبایدن و سرانجام برجام نشسته است؛ موضوعی که تحلیل‌های بسیاری را به پا کرده است.
وحید حاجی‌پور
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: از سال ۲۰۰۹ به بعد، سیاست‌های امریکا برای تعیین قیمت نفت تغییر بزرگی پیدا کرد و واشنگتن دیگر مثل قبل به دنبال نفت ارزان‌قیمت نبود. از آن سال به بعد، امریکایی‌ها برای توسعه میادین نفتی و افزایش تولید روی منابع شیل نفت خود سرمایه‌گذاری سنگینی را آغاز کردند که با توجه به گران بودن تولید نفت در امریکا، قیمت جهانی طلای سیاه باید افزایش می‌یافت تا صرفه اقتصادی برای توسعه منابع امریکایی ایجاد شود.

به همین دلیل اوباما و ترامپ منتقد بزرگ کاهش قیمت نفت بودند و ترامپ، رأساً برای تنظیم بهای نفت وارد عمل شد. برخلاف رئیس‌جمهور سابق، بایدن علاقه‌ای به نفت ندارد و قصد دارد همه امتیازاتی را که ترامپ به شرکت‌های نفتی داده، پس بگیرد و به‌جای افزایش تولید نفت در امریکا، برنامه‌های دولت را روی ریل بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش واردات و تولید نفت قرار دهد. رویکرد او در قبال صنعت نفت، اعتراضات بسیاری در این کشور به پا کرده است و ورشکستگی شرکت‌ها در حال رکورد زدن است. تعداد تولیدکنندگان نفت امریکا که در سه ماهه اول ۲۰۲۱ اعلام ورشکستگی کرده‌اند، به بالاترین رقم از ۲۰۱۶ رسیده است، ولی موج این ورشکستگی‌ها از زمان اوج آن در نیمه دوم ۲۰۲۰ کندتر شده است. تگزاس ۵۰ درصد از کل این ورشکستگی‌ها را در سه ماهه اول ۲۰۲۱ بر عهده داشته و چهار شرکت آن ورشکسته شده‌اند. تعداد کل شرکت‌های ورشکسته شده در این سه ماهه هشت عدد است که این عدد در سه ماهه اول ۲۰۱۶ برابر با ۱۸ شرکت بود.

اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد، تولید نفت این کشور به خاطر کاهش فعالیت‌های حفاری در بحبوحه قیمت پایین نفت حدود یک میلیون بشکه در روز در سال گذشته میلادی پایین آمده که بیشترین کاهش سالانه در کل تاریخ صنعت نفت این کشور بوده است. کمتر از دو ماه پس از اینکه تولید نفت امریکا در ژانویه ۲۰۲۰ به رکورد ۸/ ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید، قیمت نفت سقوط کرد و باعث کاهش تولید نفت طی ماه‌های پس از آن شد، به طوری که تولید نفت امریکا در ماه مه ۲۰۲۰ به پایین‌ترین رقم، یعنی ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید.
هم‌اکنون امریکایی‌ها بین یک تا ۵/۱ میلیون بشکه زیر ظرفیت خود نفت تولید می‌کنند؛ تولیدکنندگان می‌خواهند دوباره به مدار تولید بازگردند، اما بازگشت آن‌ها به راحتی قابل تحقق نیست، به ویژه آنکه نگرانی بسیاری برای شروع جنگ قیمتی وجود دارد. در همین‌باره اسکات شفیلد، مدیر غول نفتی امریکا، شرکت «پایونیر نچرال ریسورسز» در اجلاس سالانه «بلومبرگ ان‌ای اف» تأکید کرد که در صورت بازگشت مجدد تولید نفت شیل در سال آینده با افزایش یک میلیون بشکه‌ای در روز، صنعت نفت این کشور با یک جنگ دیگر بر سر قیمت روبه‌رو خواهد شد. اسکات شفیلد در این نشست گفت: اوپک و روسیه از اینکه ما بیش از حد رشد کردیم، ناراحت بودند. اگر ما افزایش (تولید) بیش از حد را شروع کنیم، یک جنگ قیمت دیگر خواهیم داشت. این در حالی است که زمزمه لغو یا تعلیق تحریم‌های نفتی ایران نیز بیشتر از گذشته شنیده می‌شود که در صورت اجرایی‌شدن آن، بیش از ۲ میلیون بشکه به میزان عرضه نفت در جهان اضافه می‌شود که می‌تواند نگرانی‌های بسیاری را برای شرکت‌های امریکایی و البته عربستان ایجاد کند.

گرچه عربستان با انعقاد قراردادی ۵۰ ساله با چین، خود را به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت چین تبدیل کرده است، اما سایر کشور‌ها دوست دارند در صورت ورود ایران به بازار، شاهد کاهش سهم خود باشند. در این میان شرکت‌های امریکایی مخالف جدی لغو تحریم‌های ایران هستند، چراکه ترامپ با ابزار تحریم، توانست بیش از ۳ میلیون بشکه از ظرفیت تولیدی ایران و ونزوئلا را از بازار خارج کند و نفت امریکا را جایگزین آن کند.

دقیقاً همان ۳ میلیون بشکه‌ای که در دوران خود او به میزان ظرفیت تولید امریکا اضافه شد و، چون باید برای آن بازاری آماده می‌شد، ایران و ونزوئلا مورد تحریم‌های شدید واشنگتن قرار گرفتند. حالا شرکت‌های امریکایی که تولید خود را کاهش داده و در شرایط بغرنجی به سر می‌برند، سعی دارند با تشدید فشار‌ها به دولت امریکا، تکلیف خود را بدانند، زیرا بهتر از هر زمان دیگری می‌دانند در صورت لغو تحریم‌های ایران، باید به رینگ مشت‌زنی وارد شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار