کد خبر: 1044674
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
در پی فشار‌های عراقی‌ها برای خروج نیرو‌های خارجی، سرانجام نخست‌وزیر این کشور از تشکیل کمیته‌ها و ایجاد مکانیزم‌های قانونی و زمانی برای خروج نظامیان امریکایی از عراق خبر داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بالاخره هشدار‌های گروه‌های مقاومت و پارلمان عراق برای خروج اشغالگران از خاک کشورشان نتیجه داد و دولت مجبور شد مکانیسمی را برای خروج نیرو‌های امریکایی ایجاد کند. به گزارش پایگاه شفق نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق یک شنبه شب در سخنانی با حضور فرماندهان و افسران دستگاه‌های امنیتی و نظامی گفت: «دولت از طریق مذاکرات سازنده واقعی و مسئولانه در ایجاد مکانیزم‌های قانونی و زمانی برای عقب‌نشینی نیرو‌های ائتلاف بین المللی موفق بوده است.» دور سوم مذاکرات استراتژیک میان بغداد و واشنگتن هشتم آوریل برگزار شد و دو طرف با جدول زمانی برای عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی موافقت کردند. الکاظمی گفت: «این تصمیم بعد از آن گرفته شد که نیرو‌های عراقی آمادگی بیشتری را برای انجام مأموریت‌های امنیتی برای مقابله با بقایای داعش کسب کردند. چالش‌ها و نیاز‌هایی وجود دارد که باید حل شود تا نیرو‌های امنیتی آمادگی کامل را داشته باشند.» الکاظمی تأکید کرد: «ما کمیته نظامی فنی را برای مشخص کردن نیاز‌های ضروری و اساسی تشکیل داده و مکانیزم‌هایی را برای تحویل گرفتن مأموریت‌ها از نیرو‌های ائتلاف امریکا ایجاد کرده‌ایم. عراق کشور ضعیفی در منطقه نیست بلکه دارای میراث تاریخی عمیقی است و قهرمانان این سرزمین بودند که تروریسم را شکست دادند.» وی گفت: «ما باید نهاد‌های نظامی و امنیتی را به بالا‌ترین سطح عملکرد و آمادگی فنی و تسلیحاتی برای مقابله با تمام چالش‌ها و پر کردن شکاف‌ها برسانیم.» با وجود اصرار عراقی ها، الکاظمی اراده‌ای برای بیرون راندن خارجی‌ها نداشت، ولی در نهایت به خواست عراقی‌ها تمکین کرده است. الکاظمی در سفری که سال گذشته به واشنگتن داشت با توافقاتی که انجام داد، استقرار نیرو‌های امریکایی را برای مدت سه سال تمدید کرده بود که با واکنش‌های مقامات عراق و گروه‌های مقاومت مواجه شد. گروه‌های مقاومت اعلام کرده‌اند که اگر امریکایی‌ها خاک عراق را ترک نکنند، برای بیرون راندن آن‌ها به زور متوسل خواهند شد.

حمله به پایگاه البلد

مواضع نیرو‌های امریکایی در عراق بار دیگر مورد اصابت موشک‌های سرگردان قرار گرفت. به گزارش پایگاه خبری المعلومه، پایگاه هوایی بلد عراق که نظامیان امریکایی نیز در آن حضور دارند شامگاه یک شنبه هدف حملات راکتی قرار گرفت. بر این اساس، دست کم پنج انفجار در مجاورت این پایگاه هوایی شنیده شده است. پایگاه خبری «صابرین‌نیوز» خبر داد که شرکت پیمانکار نظامی سالی پورتر وابسته به ارتش اشغالگر امریکا، مستقر در پایگاه هوایی بلد مورد هدف تعدادی راکت قرار گرفته است. منابع خبری نیز اعلام کردند که صدای آژیر‌های خطر از بخش امریکایی پایگاه نظامی بلند شنیده شده و خودرو‌های امداد به سوی این پایگاه رفته‌اند. در پی این حملات راکتی، بالگرد‌های امریکایی به طور گسترده در اطراف پایگاه هوایی بلد به پرواز درآمدند. منابع امنیتی عراقی گفتند که سه راکت داخل پایگاه بلد در شمال بغداد اصابت کرده و دو راکت دیگر نیز به اطراف این پایگاه که جنگنده‌های اف ۱۶ در آن مستقر هستند برخورد کرده است. بر اساس گزارش‌ها دست کم دو نفر در این حمله راکتی مجروح شده‌اند. در ماه‌های اخیر ده‌ها حمله راکتی به پایگاه‌های امریکا در عراق انجام شده است که گروه‌های تازه تأسیس مسئولیت آن را برعهده گرفته‌اند. این گروه‌ها هشدار داده‌اند تا زمانی که اشغالگران در عراق حضور دارند، از حملات عراقی‌ها در امان نخواهند بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار