کد خبر: 1044524
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴
سرهنگ عین‌الله جهانی
رانندگی در ماه مبارک رمضان شرایط خاص خود را دارد و به واسطۀ غلبه شرایط جسمی بر روزه‌داران رعایت برخی نکات از سوی رانندگان روزه‌دار مورد انتظار است. بنا به تجارب سال‌های گذشته، کاهش تخلفات و تصادفات را شاهد هستیم، اما نکاتی وجود دارد که آسایش عمومی را تحت‌الشعاع قرار داده و نیازمند توجه بیشتر از سوی رانندگان روزه‌دار است.

در عصر‌های ایام ماه مبارک رمضان، خستگی و خواب آلودگی به دلیل بیداری سحرگاهی و ضعف و بی‌حالی شامگاهی عامل مهمی است که باید به آن توجه شود، مخصوصاً رانندگانی که به سمت غرب یا همان غروب آفتاب رانندگی می‌کنند بیشتر متأثر از گرما و نور مستقیم خورشید خواهند‌بود، به واسطه نور مستقیم خورشید و خستگی عصرگاهی از میزان دید آنان کاسته شده و زمینه‌ساز حوادث احتمالی خواهدشد.

موضوع بعدی این است که روزه‌داری باعث می‌شود که برخی افراد، کمی با افت فشار و افت قند‌خون مواجه شوند که موجب کاهش تمرکز و هوشیاری می‌شود یا در افراد با سن بالا ممکن است حتی تاری دید رخ دهد. احساس اضطراب، لرز و تعریق نیز از نتایج گرسنگی است، بنابراین باید در این شرایط حتی المقدور از قرار گرفتن در پشت فرمان خودداری کرد؛ چراکه تأثیر آن در رانندگی مشهود است.

معضل ترافیکی قبل از افطار، شکل‌گیری توقف‌های سد معبری است که برخی از هموطنان برای خرید نان، شیرینی، تهیه شام و... مبادرت به توقف‌های دوبله در مقابل فروشگاه‌ها، اغذیه فروشی‌ها، توقف در مقابل ورودی و خروجی منازل می‌کنند که باعث سد راه دیگران می‌شود. باید دقت کنیم اگر قرار هست برای شیرین کردن کام خود یا خانواده یا مهمانانمان در سفره‌های افطار، شیرینی تهیه کنیم نباید موجبات تلخ کامی دیگران و سایر روزه داران به واسطه تضییع حقوق آنان را فراهم بیاوریم.

مسئله بعدی قبل از افطار، عجله و شتاب‌های عصرگاهی و نزدیک به اذان مغرب و افطار است. سرعت‌های غیرمجاز، حرکات مارپیچ و تغییر مسیر از یک خط به خط دیگر افزایش یافته و موجبات بی‌نظمی در عبور، مرور و حوادث رانندگی می‌شود. به‌رغم اینکه این تخلفات رصد شده و اعمال قانون می‌شوند، دلیل یا علت این تخلفات، نبود زمان‌بندی برای حرکت از مبدأ به مقصد یا بدون توجه به شرایط ترافیکی مسیر‌هایی است که قبل از افطار باید طی کنیم یا از سوی دیگر تماس‌های تلفنی میزبان یا مهمانانی که در مسیر هستند باعث اختلال حواس راننده در حال رانندگی می‌شود و سهم خود را در بروز تصادف ایفا می‌کند.

علل تصادفات در این ایام متفاوت با سایر ماه‌های سال است. خستگی و خواب‌آلودگی نسبت به ماه‌های دیگر به اوج خود می‌رسد و طبیعی است بیدار شدن برای صرف سحری و نخوابیدن به دنبال آن، رانندگی صبحگاهی را کاملاً تحت الشعاع قرار داده و احتمال تصادفات را به دلیل خواب‌آلودگی و عدم تمرکز در حین رانندگی می‌تواند بالا ببرد.

* معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار