کد خبر: 1044491
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰
بیماران دیابتی یکی از گروه‌های پر خطری هستند که ابتلای آن‌ها به کرونا می‌تواند خطرناک باشد. این بیماران در این روز‌های بحرانی ناگزیرند برای تهیه انسولین راهی بازار سیاه شوند؛ چراکه دوباره انسولین در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود!
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: ماجرای کمبود انسولین‌های قلمی هر از چند گاه صدای مبتلایان به مرض شیرین را در می‌آورد و وعده‌های توزیع انسولین در داروخانه‌ها هم اغلب یا محقق نمی‌شود یا مقطعی است. جالب اینجاست که انسولینی که باید در داروخانه باشد و نیست در بازار سیاه ناصرخسرو فراوان پیدا می‌شود، اما به قیمتی سه برابر قیمت فروش داروخانه!

این بار علیرضا مهدوی، معاون اجرایی دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر و رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت هم به کمبود انسولین اذعان کرده‌است. وی با اشاره به مشکل داروی این بیماران می‌گوید: «بیشترین مشکلی که الان در حوزه دارویی بیماران دیابتی وجود دارد، بحث انسولین‌های آنالوگ است، البته دارو‌های مختلفی آمده که این کمبود را جبران کند، اما در توزیع داروخانه مشکلاتی وجود دارد.»

مهدوی درباره ریشه‌های این چالش معتقد است: «فکر نمی‌کنم این مشکل صرفاً به دلیل کمبود دارو باشد، بلکه به دلیل نحوه توزیع آن است، ما در شروع پاندمی به بیماران توصیه کردیم از خانه بیرون نروند، به قدر کافی دارو ذخیره داشته‌باشند، اما شرایط حمل و نقلی در تمام دنیا مختل شد و مدتی اصلاً دارو وارد نمی‌شد.»

وی تصریح می‌کند: «یک مدت اصلاً انسولین پیدا نمی‌شد، الان هم که بیمار باید به داروخانه‌های خاص و منتخب برود و اینطور نیست که همیشه دارو داشته‌باشند، ما به بیماران می‌گوییم از خانه بیرون نروند در صورتی که برای تهیه دارو باید بیرون از خانه به چند داروخانه سر بزنند و همه چیز دست به دست هم داده و باعث ایجاد مشکلاتی شده‌است.»

اگر بیمار دیابتی باشید یا یکی از عزیزانتان به مرض قند مبتلا باشد، در این روز‌های قحطی انسولین حتماً گذارتان به بازار سیاه دارویی و ناصر خسرو افتاده‌است. هر بسته انسولین خارجی novorapid که این روز‌ها در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود اینجا در بساط دلال‌های دارو به فراوانی هست، تنها نکته‌اش این است که در داروخانه قیمت این دارو بدون دفترچه بیمه برای بیمار حدود ۱۵۰ هزار تومان است، اما در بازار سیاه، یک بسته از انسولین novorapid را با شما ۵۰۰ هزار تومان حساب می‌کنند!

دلال‌های ناصرخسرو به مشتری‌هایشان اطمینان می‌دهند شرایط نگهداری دارو لحاظ شده و دارو‌ها تقلبی نیست. اینجاست که یک سؤال جدی شکل می‌گیرد؛ این دارو‌ها چگونه از ناصر خسرو سر درآورده‌است؟! و سال‌های سال است ناصر خسرو پابرجاست و این سؤال بی‌پاسخ باقی مانده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار