کد خبر: 1044354
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
رئیس سازمان بورس اعتراف کرد
در حالی که برخی از کارشناسان سال گذشته بورس را عامل تورم معرفی می‌کردند، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه در سال گذشته کمک بی‌نظیری در زمینه تأمین مالی به دولت کرد، گفت: اگر بازار سرمایه نبود دولت ناچار به افزایش پایه پولی می‌شد. بازار سرمایه دولت را از مصیبت بزرگ تورم نجات داد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با وجود اینکه میلیون‌ها ایرانی مالباخته و داغدار به باد رفتن پس اندازشان در بازار سهام هستند، رئیس سازمان بورس می‌گوید اگر بورس نبود پایه پولی جهش زیادی می‌کرد و تورم به شدت بالا می‌رفت؛ این اظهارات در حالی بیان شده است که تورم، پایه پولی، حجم پول، حجم نقدینگی، ضریب فزاینده پولی و حجم بدهی‌های جاری و غیر جاری دولت کم بالا نرفته است به حدی که تحلیلگران می‌گویند دولت سیزدهم با زمین سوخته‌ای در حوزه اقتصاد روبه‌رو خواهد شد به ویژه آنکه به دلیل مالباختگی ده‌ها میلیون سهامدار فقر تنها در سال پایانی دولت دوازدهم به شدت رشد یافت.

اما محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در گفت و گویی مجازی بدون اشاره به این موضوعات گفت: کمک بازار سرمایه به دولت در زمینه تأمین مالی بی‌نظیر بود. اگر بازار سرمایه نبود منابع باید از طریق افزایش پایه پولی تأمین می‌شد و در واقع بازار سرمایه کشور را از مصیبت تورم نجات داد.

دهقان در ادامه درباره نرخ بهره بانکی گفت: نرخ بهره بانکی جریان نقدینگی بین بازار‌های مالی را تنظیم می‌کند و بالارفتن نرخ برای هر دو بازار سرمایه و بازار پولی سم است.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار درباره انتشار ۲۴هزار میلیارد تومان اوراق توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری گفت: اینکه شرکت‌ها چه سهمی را بخرند ما تعیین نمی‌کنیم. سازمان فقط بر این نظارت می‌کند که پول حتماً صرف خرید سهام از بازار سرمایه شود.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در مورد مصوبه تزریق پول از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار گفت: این خبر اثر مثبتی روی بازار گذاشت، اما تأثیر منفی انجام‌نشدن آن ۱۰برابر تأثیر مثبت آن بود. باید به این قول عمل شود. نوبخت قول‌های خوبی در این راستا داده است و مبالغ قابل توجهی در حال پیگیری است.

او افزود: در سال‌۹۹ بورس رکورد‌هایی بر جای گذاشت که بیش از ۶۸۰‌هزار میلیارد تومان تأمین مالی برای اقتصاد کشور بود. بازار سرمایه سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود و امروز در جایگاهی قرار دارد که از یک بازار محدود به یک موضوع مهم و با اهمیت در اقتصاد کشور تبدیل شده است.

دهنوی با اشاره به اینکه ما در سازمان بورس با عنوان سازمانی که وظیفه و اولویت اصلی آن دفاع از حقوق سهامدار است، از آن دفاع می‌کنیم، اظهار داشت: قیمتگذاری‌ها هم برای اقتصاد سم است و هم برای سهامدار و هم برای کل جامعه و با این امر مخالفت خواهیم کرد. یکی از برنامه‌هایی که مطالعات آن در حال انجام است قرارداد‌های ریپو است که برای استفاده شرکت‌ها از منابع مالی اضافه یکدیگر است.

رئیس سازمان بورس افزود: این مسئله سبب افزایش کارایی دارایی شرکت‌ها در پورتفوی آنهاست. ضمن اینکه بازار بدهی نیز به کمک بازار سرمایه می‌آید. سال گذشته ۲۲۰هزار میلیارد تومان اوراق در بازار منتشر شد که ۱۸۰هزارمیلیارد تومان متعلق به دولت و مابقی مربوط به شرکت‌ها بود که ۴۰۰درصد رشد اوراق شرکتی بود، اولویت نیز با اوراق شرکت‌های بازار است. در مورد مصوبه انتشار اوراق هم انتشار کنونی در حد درخواست شرکت‌ها در آن جلسه بود و شرکت‌های جدیدی طرح درخواست می‌کنند و از پتانسیل‌های درون بازار برای جذب اوراق استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در ادامه در مورد آخرین وضعیت تشکیل کانون سهامداران خرد نیز توضیح داد: تشکیل کانون سهامداران خرد یکی از برنامه‌های من بود که به شورای عالی بورس ارائه کردم. به نظر من سهامداران حقیقی به تریبونی احتیاج دارند که خواسته‌های خود را به سازمان منتقل کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار