کد خبر: 1044353
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه مصرف مسرفانه انرژی برای اقتصاد ملی هزینه‌های بسیار سنگینی را به دنبال داشته، بر ضرورت تشکیل وزارتخانه‌های «انرژی» و «آب و محیط زیست» با هدف تفکیک وظایف و نظارت بیشتر تأکید کرد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: علی‌اکبر کریمی در گفتگو با خانه ملت درباره تشکیل وزارتخانه‌های «انرژی» و «آب و محیط زیست» گفت: با توجه به اهمیت مقوله انرژی و آب در اقتصاد ایران و عدم مدیریت متمرکز در این دو حوزه، سال گذشته «طرح تشکیل وزارت انرژی» و «وزارت آب و محیط زیست» توسط بنده و جمعی از نمایندگان به مجلس تقدیم و چند روز گذشته نیز اعلام وصول شد.

وی توضیح داد: نگاه متمرکز و جامع به مقوله انرژی طی سال‌های گذشته همواره احساس شده است، به همین دلیل مجلس پنجم مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه تمامی امور مربوط به تولید، بهره‌برداری و مصرف انرژی را در یک وزارتخانه متمرکز کند، اما متأسفانه دولت وقت این تکلیف را انجام نداد تا اینکه در مجلس ششم در قالب «قانون برنامه سوم» تشکیل «شورای عالی انرژی» را شاهد بودیم که این خود تأکیدی بر نگاه متمرکز به مقوله انرژی در کشور بود. وی با بیان اینکه کشور با مشکلات جدی در حوزه انرژی رو‌به‌رو است، اضافه کرد: مهم‌ترین این مشکلات اسراف بسیار بالا در مصرف انرژی است که این مصرف مسرفانه انرژی برای اقتصاد ملی هزینه‌های بسیار سنگینی را به دنبال داشته و از طرفی سبب شده مبالغ بسیار هنگفتی در قالب یارانه پنهان و آشکار برای حوزه انرژی پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه تأسیس وزارت انرژی می‌تواند به شفافیت و انسجام حوزه نفت کمک کند، اضافه کرد: با الحاق بخش برق و انرژی‌های غیرفسیلی از جمله انرژی‌های بادی و خورشیدی به وزارت جدید، مجموعه متمرکزی در حوزه انرژی ایجاد می‌شود. به گفته کریمی طبق این طرح، دو بخش آب و برق در وزارت نیرو جدا می‌شوند. در واقع حوزه آب زیر نظر «وزارتخانه آب و محیط زیست» قرار می‌گیرد و حوزه برق آن نیز زیر نظر «وزارت انرژی» می‌رود. وی همچنین آب را یکی از حوزه‌های چالش‌برانگیز کشور دانست و گفت: از آنجا که آب یکی از مسائل بحران‌زا در کشور به واسطه خشکسالی‌هاست، لذا مدیریت بر منابع آب و در کنار آن مدیریت منابع خاک، اراضی، جنگل‌ها، مراتع، هوا و مجموعه محیط زیست مسائل بسیار حیاتی هستند که آینده کشور را شکل می‌دهند، به همین دلیل داشتن وزارتی که مسائل مربوط به آب، هوا و خاک را یکجا مدیریت کند، ضرورتی است که باید آن را در اختیار کشور قرار داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار