کد خبر: 1044275
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
در نشستی خبری؛
رئیس جمهور آمریکا به اقدام ایران در آغاز غنی سازی اورانیوم به میزان ۶۰ درصد واکنش نشان داد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: رئیس جمهور آمریکا به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم از سوی ایران به ۶۰ درصد واکنش نشان داد.

«جو بایدن» در نشست خبری مشترک با «یوشیهیدی سوگا» نخست وزیر ژاپن که جمعه شب در کاخ سفید برگزار شد، گفت: طرح ایران برای غنی سازی اورانیوم به میزان ۶۰ درصد مفید نیست.

وی همچنین با بیان اینکه هرگونه گمانه زنی پیرامون نتایج مذاکرات یمن زود است در عین حال نسبت به شرکت ایران در روند مذاکرات برای احیای برجام ابراز امیدواری کرد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هم روز جمعه بدون اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط کشورش و انفعال اروپا در قبال تعهدات خود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران گفت: اقدام ایران در غنی‌سازی ۶۰ درصدی را جدی می‌گیریم.

سخنگوی کاخ سفید در این باره مدعی شد: ما گام تحریک آمیز ایران را برای غنی سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد را جدی می‌گیریم. اقدام اخیر ایران، جدیت این کشور در مذاکره را زیر سوال می‌برد و طرف‌های توافق هسته‌ای باید آن را رد کنند!

گفتنی است روز سه شنبه ۲۴ فروردین ماه «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران که به وین سفر کرده است، از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد و گفت که هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.

به گزارش مهر، ایران روز پنجم اسفند سال گذشته اعلام کرد که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به تداوم تحریم‌های آمریکا و اجرا نشدن مفاد برجام از سوی طرف اروپایی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند و دیگر اجازه نظارت‌های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

از سوی دیگر، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از لحظه ورود به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه (اول بهمن)، عملاً هیچ گام محسوسی در راستای بازگشت به برجام برنداشته و به انجام چند اقدام عوام فریبانه کفایت کرده است؛ حال آنکه او موظف به جبران اشتباه دولت قبلی واشنگتن در خصوص برجام است.

توافقنامه هسته‌ای ایران با نام رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در سال ۲۰۱۵ به امضای ایران و گروه ۱+۵ (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای ۳.۶۷ درصد است و در ازای آن، سایر طرف‌های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف‌ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در ۸ ماه می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷) به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف‌های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آنها در جهت جبران پیامدهای این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق مادتین ۲۶ و ۳۶ برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

دولت جدید آمریکا در تلاش است تا وانمود کند به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام است؛ اما در عمل به بهانه‌های مختلف از انجام این کار سرباز می‌زند.

گفتنی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلیق اجرای پروتکل الحاقی کاملاً مطابق با متن برجام بوده و این تصمیم در راستای ادامه نقض توافق هسته‌ای از سوی آمریکا و انفعال سه کشور اروپاییِ متعهد در برجام در عمل به تعهداتشان صورت گرفته است.

منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
2
سلام: مذاکره با غرب و امریکا به دلایل تاریخی و متقن ذیل باعث حراج دادن مولفه های قدرت در کشور می گردد:
1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم نیست بلکه تحریم اساساً وسیله ای است برای اینکه از ایران در همه زمینه ها ازجمله در موضوعات حضورمنطقه ای و موشکی و حقوق بشرامتیاز بگیرد
2- اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و عمل کردن ایران به تعهدات چند باره ایران رکب می خورد
3- با بررسی تجربه های تاریخی ازجمله اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او ،اعتماد و مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن لیبی و معمر قذافی توسط امریکا و اروپا.
4- مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان ،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشور اروپایی و عدم اجرای تعهد توسط آن سه کشور اروپایی
5- معاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
6- حراج دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشور و ملت با ابزار تحریم
7- غرب صرفاً با تله مذاکره می تواند مولفه های قدرت را با حیله ونیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند تعطلی سایت غنی سازی فردو در مذاکره برجام.
8- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ا ی کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب غارت کنند..
9- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا امریکا به تعهدات خود عمل نکرده و تحریم هارا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای است .اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم به هیچ وجه صورت نمی گیرد وایران در گرداب موضوعات متعدد تحریم و مذاکره بی حاصل قرار می گیرد.
10- با تکیه بر توانمندی داخلی از جمله نیروی انسانی ظرفیت معادن و و تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی و نگاه صادرات محور به همسایگان، اثر و نقش تحریم هارا باید ازبین برد تا حربه آن را ازدشمن گرفت .در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت غربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش قیمت ارز و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت ملت را در پی دارد.
پاسخ ها
Said
| Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
این دوست عزیز زحمت زیادی کشیده و توضیحات کاملی داده است ولی مورد مهمی جا افتاده است . نفوذی ها ! نظام باید یک تصفیه کامل را در دستورکار قرار داده و یک تصفیه کلی انجام دهد که در خیلی از ارگان‌ها به راحتی می‌توان ردپای آنها را دید ، خطر نفوذی ها از دشمنان خارجی بیشتر است
Said
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
0
آمریکایی‌ها هنوز به نفوذی هایشان امیدوارند ، جلوی نفوذی ها را باید گرفت و نابودشان کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار