کد خبر: 1044237
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۰
سال ۱۴۰۰ هم نتوانست رختی سبز بر تن شاخص بورس بپوشاند و بسیاری از روز‌ها شاخص را همچنان قرمزپوش نگه داشته، اگرچه ۳۰۰ سهم همچنان در صف فروش هستند و اکنون امید‌ها به ۲۴‌هزار‌میلیارد تومان اوراق است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش مهر، مروری بر آنچه در بازار اتفاق می‌افتد، حکایت از آن دارد که اگرچه تعداد سهامداران در این بازار بسیار بالا رفته و رقم‌های بسیار بالایی را به ثبت رسانده است، اما رشد و بلوغ در بازار سرمایه به خوبی صورت نگرفته و همین امر سبب شده رفتار‌های هیجانی در بازار بسیار دیده شود و عده‌ای استخوان خرد کرده در بازار سرمایه، از این فضا به نفع خود بهره گیرند چراکه می‌توانند سهام ارزشمند دارندگان سهام را به قیمت نازل خریداری کنند و با آن بازی‌های جدیدی در بازار سرمایه به راه اندازند. اما دولت در جدیدترین اقدام مصوب کرده ۲۴‌هزار‌میلیارد تومان منابع در قالب اوراق به بازار تزریق کند تا شاید روند هفته‌های گذشته را برگرداند، اما هنوز قضاوت در مورد آن زود است و باید دید آیا این اقدام اثرات مثبت خود را در عمق بخشی به بازار به جا خواهد گذاشت یا باید باز هم اقدامات نویی را انجام داد. مجید عبدالحمیدی، کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: وضعیت بازار طی روز‌های گذشته، کمی نسبت به روز‌های قبل بهتر بوده و بالاخره شاهد افزایش تقاضا روی بعضی از سهم‌ها بوده‌ایم اگرچه بیشتر از ۳۰۰ سهم هنوز در صف فروش قفل هستند که این موضوع، اصلاً نشانی از حمایت همه جانبه بازار نشان نمی‌دهد. هم اکنون بیش از ۵۸‌میلیون نفر در بازار سرمایه با در نظر گرفتن سهام عدالتی‌ها حضور دارند و از همین رو، حرکت این بازار برای دولتمردان و سیاستگذاران آینده کشور بسیار مهم است.

عبدالحمیدی گفت: عامل اصلی حال این روز‌های بازار، نبود نقدینگی و خروج پول به دلایل مختلف مثل شرایط بی اطمینان و بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت اعم از سیاست‌های داخلی و خارجی کشور است.

وی با اشاره به انتشار خبر تزریق ۲۴‌هزار‌میلیارد تومان از طریق اوراق اجاره سهام اعلام کرد: ساز و کار این روند شباهت زیادی به اعتباردهی کارگزاری‌ها به افراد حقیقی دارد ولی اعتبار گرفتن برای حقوقی‌ها همیشه دو مشکل بزرگ به دنبال داشته است؛ اول اینکه کارگزاری‌ها توانایی تأمین اعتبار مورد نیاز حقوقی‌ها را نداشته‌اند و دوم اینکه اعتبار کوتاه‌مدت با توجه به دید بلندمدت اکثرحقوقی‌ها، کارایی زیادی ندارد، اما با تصویب اینگونه طرح‌ها تا حدودی مشکلات را به خصوص برای حقوقی‌های بزرگ کمتر خواهد کرد. عبدالحمیدی گفت: در روز سه‌شنبه هفته گذشته، ارزش صف‌های خرید نسبت به روز قبل از آن، ۱۳۹‌درصد افزایش یافت و در رقم ۱۹۴‌میلیارد تومان ایستاد که خود نشان از تأثیر خبر خوب در بازار بود، اما این نکته که سهم‌های زیادی هنوز حتی فرصت نقد شدن به سهامداران خودشان را هم نداده‌اند، کار را برای آینده بازار پیچیده خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار