کد خبر: 1043983
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
آن طور که دست اندرکاران نظام سلامت کشور عنوان می‌کنند، اگر یک سوم جمعیت علیه کرونا واکسینه شوند، می‌توان امیدوار بود مرگ‌های روزانه تک رقمی شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: این روز‌ها شاهد بروز موج چهارم کرونا در سراسر کشور هستیم و تقریباً نقطه بدون قرمز نداریم. این در حالی است که تا سه هفته قبل، شرایط کرونایی کشور به گونه‌ای بود که اغلب تخت‌های کرونایی در بیمارستان‌ها خالی شده بودند و کادر بهداشت و درمان خودشان را آماده می‌کردند که چند روزی به استراحت بروند. اما، به یکباره ورق برگشت و موج چهارم کرونا از راه رسید.

حالا شرایط خیلی نگران کننده شده است، به طوری که گفته می‌شود وضعیت کرونایی کشور در هفته‌های پیش رو، بدتر خواهد شد و این احتمال هست که مرگ‌های روزانه تا عدد ۶۰۰ مرگ هم برسد. لذا، مردم که از موج چهارم کرونا به شدت ترسیده اند، منتظرند ببیند که مسئولان نظام سلامت چه راهکاری برای گرفتار نشدن مردم به کرونا، دارند که ارائه بدهند.

در شبانه روز گذشته آمار مبتلایان جدید و همچنین مرگ‌های کرونایی، به گونه‌ای بود که از آذر ۹۹ تا کنون، مشابه آن ثبت نشده بود. شناسایی بیش از ۲۴ هزار و ۷۶۰ بیمار جدید و فوت ۲۹۱ نفر، نشان می‌دهد که شرایط خیلی بغرنج و نگران کننده است.

حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، با عنوان این مطلب که هر ۵ دقیقه یک ایرانی جانش را بر اثر کرونا از دست می‌دهد، گفت:، چون راه اصلی انتقال ویروس از انسان به انسان است، مؤثرترین کار برای کنترل اپیدمی همچنان رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی و دوری از تجمعات و مهمانی‌ها است.

وی با غیر اخلاقی و غیر کارشناسی دانستن ایمنی گله‌ای یا جمعی، افزود: دوره ایمنی افراد بعد از ابتلاء و واکسیناسیون کوتاه مدت است و حتی اگر واکسن هم بزنیم ایمنی ممکن است فقط ۶ ماه باشد و بحث عفونت‌های مجدد نیز همچنان باقی خواهد بود، بنابراین بهترین راه همچنان رعایت فاصله‌ها و پروتکل‌ها است.

مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، با گلایه از شرایط کرونایی کشور که آن را حاصل بی مسئولیتی و سهل انگاری برخی از مسئولین و مردم دانست، گفت: به رغم هشدار‌ها و توصیه‌های مستمر بهداشتی، متأسفانه کشور درگیر موج چهارم کرونا شد و بار بی توجهی‌های برخی از مسئولین و عدم رعایت پروتکل‌ها در سطح جامعه بر دوش کادر درمان و بهداشت کشور تحمیل شد و این در حالی است که خستگی ناشی از سه موج گذشته بر تن پرستاران در خط مقدم مقابله با کرونا هنوز باقی است.

در حال حاضر ۲۹۵ شهرستان قرمز، ۹۹ شهرستان نارنجی، ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

این در حالی است که در روز‌های پایانی سال ۹۹، فقط ۲۳ شهر قرمز و نارنجی داشتیم که شهر‌های قرمز فقط در استان خوزستان بودند. اما، حالا تعداد شهر‌های قرمز کرونایی روز به روز در حال افزایش است و این زنگ خطر جدی است که ستاد ملی کرونا باید برای برون رفت از چنین شرایطی، اقدام عاجل انجام دهد.

علی بیرجندی نژاد رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، با عنوان این مطلب که حتی یک روز تأخیر در واکسیناسیون گسترده و عمومی نابخشودنی است، گفت: اگر وزارت بهداشت در نوروز به هر علتی نتوانست مؤثر وارد میدان شود لااقل در واکسیناسیون گسترده قافیه را نبازد.

وی وضعیت بیمارستان‌ها را غیرقابل باور خواند و افزود: به اذعان بسیاری از همکاران در بسیاری از اورژانس‌ها نزدیک به تکمیل ظرفیت هستیم و ادامه این روند باعث خواهد شد برای بستری بیمار جدید، تخت نداشته باشیم. این در حالی است که بسیاری از مسئولین به جای اقدام عاجل در پی یافتن مقصر هستند؛ خرج کردن از مردم و اتهام زنی به آن‌ها نیز راحت‌ترین مسیر برای عده‌ای شده است؛ یک روز سفر‌های نوروزی و روز دیگر صف‌های مرغ مورد اتهام است.

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، معتقد است که اگر واکسیناسیون با سرعت انجام شود و یک سومِ جمعیت را بتوانیم واکسینه کنیم، مرگ و میر‌ها قطعاً یک رقمی خواهد شد. این در حالی است که گفته می‌شود واکسیناسیون عمومی از نیمه اردیبهشت با واکسن ایرانی «کوو ایران» آغاز خواهد شد. اما، فعلاً در هر ساعت ۱۲ نفر قربانی کرونا می‌شوند و به نظر می‌رسد که حیاتی‌ترین راهکار مقابله با کرونا در شرایط کنونی کشور، استفاده از ماسک باشد.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار