کد خبر: 1043929
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰
در حالی که دسترسی کشاورزان به تراکتور و کمباین چندان ساده نیست، این ماشین‌آلات پرمصرف کشاورزی در بازار آزاد به میزان فراوان وجود دارد و با قیمت چند برابری نرخ دولتی به فروش می‌رسد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روز‌ها خرید تراکتور و کمباین برای کشاورزان تبدیل به یک چالش مهم شده است، چراکه در مورد تراکتور باید صف‌های طولانی و بوروکراسی اداری زمانبری را طی کنند و در خصوص کمباین نیز شرکت تولیدکننده مبلغ مازاد بر قرارداد برای تحویل این تولید خود در نظر گرفته است. ماجرا وقتی پیچیده‌تر می‌شود که انواع این ماشین‌آلات کشاورزی پرمصرف در بازار آزاد به وفور یافت می‌شود و دلالان می‌گویند با دسترسی‌هایی که دارند می‌توانند ضمن تأمین نیاز متقاضیان سند قطعی را نیز به نام بزنند، البته با قیمت دو برابری. محمد بازارگان، مشاور نظام صنفی کشاورزی با تأیید این موضوع در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید: دلالان با چند برابر قیمت ماشین‌آلات کشاورزی را به راحتی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. این درحالی است که متقاضیان دریافت تراکتور و کمباین برای تهیه آن‌ها ابتدا باید به مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان خود مراجعه کنند و در نهایت با تأیید این مرکز به کارخانه مربوطه برای دریافت ماشین مورد نیاز معرفی شوند.

حالا اینکه ماشین‌آلات کشاورزی چطور سر از بازار آزاد درمی‌آورند نکته‌ای است که باید برای آن پاسخ یافت.
حمیدرضا نامی، رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی می‌گوید: این ماشین‌آلات در اختیار کشاورزنما‌هایی قرار می‌گیرند که نه قصد فروش بلکه هدف وارد کردن این ماشین‌آلات به بازار آزاد و سودجویی را دارند.

این ابهامات را از عباسی، رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد که پیگیر شدیم، گفت: کارخانه تولیدکننده کمباین حق افزایش قیمت در میانه راه را ندارد. او میزان ماشین‌آلات کشاورزی عرضه شده به بازار آزاد را ناچیز می‌خواند و می‌گوید تنها ۵/ ۰ درصد کل این ماشین‌آلات مربوط به بازار آزاد است.

در سوی دیگر ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه کتمان موضوع چیزی را حل نمی‌کند از رسیدگی مجلس به بازار ماشین‌آلات کشاورزی ظرف روز‌های آتی خبر داد.

به هر صورت انتظار می‌رود ماشین‌آلات کشاورزی که اساس مکانیزاسیون صنعت کشاورزی را تشکیل می‌دهند، به سهولت در اختیار کشاورزان قرار گیرند، نه اینکه تهیه آن‌ها به چالشی بزرگ برای کشاورزان تبدیل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار