کد خبر: 1043906
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴
اعتراضات به هدف قرار گرفتن جوانی ۲۰ ساله به دست پلیس در نزدیکی محلی که سال گذشته جورج فلوید در آن جان باخت، همچنان ادامه دارد. در این بین رئیس‌جمهور امریکا که پاسخ روشنی برای معترضان به خشونت و نژادپرستی ندارد، به حمایت از تحقیقات درباره این واقعه و تظاهرات مسالمت آمیز اکتفا کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روز یک شنبه پلیس امریکا با شلیک به دانته رایت، راننده ۲۰ ساله یک خودرو باعث تصادف و مرگ او در فاصله ۱۶ کیلومتری محل قتل جورج فلوید شد. معترضان، شامگاه یک شنبه در بروکلین سنتر در حالی که نام رایت را فریاد می‌زدند، از یک علامت مقر پلیس بالا رفتند. با ادامه اعتراضات به کشته شدن این جوان سیاهپوست، در این منطقه مقررات منع آمد و شد اعلام شد. حجم ناآرامی‌ها نیز به حدی بود که علاوه بر اقدام افسران پلیس ضد شورش در استفاده از گاز اشک‌آور و مهمات دیگر برای متفرق کردن جمعیت، گارد ملی نیز در محل مستقر شده است.

پلیس امریکا ضمن انتشار تصاویر مأموران دخیل در تیراندازی به سمت رایت، به نقل از رئیس پلیس بروکلین سنتر اعلام کرد که افسری که به این جوان سیاهپوست شلیک کرد، تفنگ دستی خود را با تفنگ الکتریکی (تِیزر) اشتباه گرفته بود. هویت افسر خاطی هنوز اعلام نشده، اما وی به طور موقت از کار برکنار شده است. از اوایل خرداد ماه گذشته و پس از اقدام پلیس مینیاپولیس در قتل جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست از طریق فشردن زانو روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس امریکا و تبعیض‌های نژادپرستانه از شهر مینیاپولیس کلید خورد و به دیگر شهر‌های امریکا و حتی کشور‌های دیگر سرایت کرد.

ببینیم چه می‌شود

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در واکنش به حادثه اخیر در مینه‌سوتا به خبرنگاران گفت که با تیم والز فرماندار مینه‌سوتا و مقام‌های محلی بروکلین سنتر درباره تیراندازی مرگبار روز یک شنبه علیه دانته رایت صبحت کرده، اما هنوز تماسی با خانواده دانته نداشته است. بایدن گفت: «به اعتقاد من باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه تحقیقات چه می‌شود. یک تحقیقات کامل. سؤال اینجاست که آیا این یک اتفاق بود، آیا عامدانه بود؟ این فقط با تحقیقات جامع مشخص می‌شود. اما در این میان می‌خواهم دوباره شفاف بگویم که قطعاً هیچ توجیهی برای غارت وجود ندارد. هیچ توجیهی برای خشونت وجود ندارد و تنها اعتراضات مسالمت‌آمیز درک می‌شود.»
رئیس‌جمهور امریکا همچنین تأکید کرد که خشمی در جامعه سیاهپوستان وجود دارد. او با درخواست برقراری صلح و آرامش گفت: «می‌دانیم که این خشم، درد و ضربه‌ای که در جامعه سیاهپوستان و این فضا وجود دارد، حقیقی، جدی و دارای اهمیت است.»

بایدن این را هم گفت در صورت لزوم نیرو‌های فدرال در منطقه حاضر هستند تا به اعتراضات رسیدگی کنند. تیم والز نیز استقرار نیرو‌های مازاد گارد ملی در بروکلین سنتر را تأیید کرد. گارد ملی امریکا با انتشار دو پیام در روز دو شنبه تأکید کرد که حدود ۵۰۰ نیرو به منظور تأمین امنیت دادگاه درک شووین، قاتل جورج فلوید مستقر شدند و استقرار نیرو‌های بیشتر تسریع می‌شود. مینه‌سوتا هنوز بابت قتل دردناک فلوید سیاهپوست به دست یک افسر سفیدپوست ناآرام است.

در ادامه اخباری که از سطح بالای خشونت‌ها در جامعه امریکا منتشر می‌شود، بامداد سه شنبه در شهر ناکسویل واقع در ایالت تنسی نیز تیراندازی یک دانش‌آموز دبیرستانی به زخمی شدن یک افسر پلیس و در نهایت به کشته‌شدن دانش‌آموز ضارب منجر شد. گزارش‌ها حاکی از این است که دانش‌آموز تیرانداز خود را در سرویس بهداشتی حبس کرده و در حالی که دو مأمور پلیس از او می‌خواستند که خود را تسلیم کند، به سمت آن‌ها شلیک کرد. در پی این تیراندازی مجدد، یکی از مأموران پلیس زخمی شد و دیگری به سمت دانش‌آموز شلیک کرد و او را از پای درآورد. دو روز قبل نیز پلیس ایالت تگزاس خبر داده بود که در جریان یک حادثه تیراندازی در بزرگراه «فورت ورث» دست‌کم یک نفر کشته و پنج نفر دیگر مجروح شدند. بنابر آماری که مرکز «آرشیو خشونت با سلاح گرم» در امریکا منتشر کرده، تا اول دسامبر سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۷ هزار و ۴۰۰ قتل و بیش از ۳۶ هزار مورد جراحت با سلاح گرم در این کشور ثبت شده است. از این میان هزار و ۲۸۹ مورد در دفاع از خود، ۲ هزار و ۴۳ مورد تیراندازی غیرعمدی و ۵۸۷ مورد نیز تیراندازی کور بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار