کد خبر: 1043820
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
طرح ساماندهی داوران امکانی برای جذب داوران جدید قرآنی است؛
خلاء آموزشی در بخش داوران قرآن کریم در کشور موضوعی است که بسیاری از فعالان این عرصه نسبت به آن انتقاد داشته و خواستار سیاستگذاری جدی در این بخش هستند.

به گزارش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،به نقل ازروابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، آزمون عملی شبیه سازی طرح ارزیابی و ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم در استان اصفهان با حضور 63 شرکت کننده در استان اصفهان برگزار شد.

این آزمون از نگاه داوران ملی و استانی اصفهان ظرفیت بسیار خوبی برای ارتقای کیفیت مسابقات قرآن در همه بخش‌ها دارد؛ از سوی دیگر کارشناسان این عرصه بر این باورند که آزمون می‌تواند به ارتقای سطح دانش و به روز رسانی اطلاعات داوران قرآنی در این زمینه کمک قابل توجهی داشته باشد.

لزوم آموزش طولانی‌مدت برای داوران قرآن کریم در اصفهان

در این ارتباط صدیقه بارانی، شرکت کننده لحن در مسابقات شبیه سازی داوری قرآن کریم در خصوص اجرای طرح ساماندهی داوران از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: این طرح باید زودتز اجرایی می‌شد تا به نوعی استعداد یابی شود و نفرات برتر در این زمینه شناسایی شود.

وی با بیان اینکه این مسابقات به صورت منظم و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد، ادامه داد: از این رو هیچ گونه نگرانی نداشتیم.

این شرکت کننده آزمون داوری مسابقات قرآن کریم با بیان اینکه باید آموزش طولانی مدت برای تربیت داوران قرآنی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: در استان اصفهان ارگان‌های مختلف مانند اوقاف و مهدهای قرآن در زمینه آموزش داوران اقدام کرده اند و این امر بسیار ارزنده بوده است.

همچنین سمیه هیبتیان، شرکت کننده بخش صوت قرآن در این مسابقات نیز با بیان اینکه در برخی از قسمت‌ها خلاء آموزشی را داریم، گفت: در بخش صوت و لحن با همکاری استاد شاه میوه در اصفهان جلساتی برگزار شد که بسیار خوب بود و چنانچه در بخشهای دیگر نیز این آموزش‌ها دنبال شود موفقیت های خوبی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه مکان و زمان این مسابقات مناسب بود، ابراز داشت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی قابل توجه بود.

لزوم تقویت زیرساخت‌های اینترنتی در اصفهان برای توسعه فعالیتهای قرآنی

فاطمه فواکهی از دیگر شرکت کنندگان این آزمون نیز که در رشته تجوید از شهر دولت آباد، طرح ساماندهی داوران با دیگر شرکت کنندگان این بخش به رقابت پرداخت با بیان اینکه این طرح بسیار ارزنده است، اظهار داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی داوری نیز برای داوران جدیدالورود می‌تواند مکمل این امر باشد.

وی با بیان اینکه زمان اجرای این آزمون محدود بود، ادامه داد: در برخی از موارد با مشکلات اینترنتی رو به رو بودیم که بهتر است این زیرساخت‌ها نیز بیش از گذشته تقویت شود.

بهجت السادات موسوی زاده شرکت کننده رشته صوت از شهرستان خمینی‌شهر با اشاره به اینکه آزمون صوت به خوبی برگزار شد، گفت: برگزاری این آزمون نیاز داوران قرآن بود و از برگزاری این آموزن بسیار خرسندیم.

طرح ساماندهی منجر به بروز رسانی اطلاعات داوران می‌شود

وی با بیان اینکه برگزاری این آزمون خود به خود منجر به بروز رسانی اطلاعات داوران می‌شود، ابراز داشت: آئین نامه داوران هر چند سال یکبار تغییر میکند و این طرح بسیار مناسب بود.

این شرکت کننده رشته صوت با بیان اینکه طرح ساماندهی داوران قرار است داوران را گروه بندی کند، افزود: امیدواریم این روند اجرایی شود و می‌تواند انگیزه خوبی برای داوران قرآن باشد.

همچنین فرخنده کریم زاده، شرکت کننده رشتۀ صوت در این مسابقات با بیان اینکه برگزاری این آزمون در سطح عالی بوده است، اظهار داشت: از نظر مکان، زمان و کیفیت برگزاری برنامه‌ریزی در سطح عالی انجام شده بود.

طرح ساماندهی داوران امکانی برای جذب داوران جدید قرآنی است

وی با بیان اینکه این آزمون چون برای اولین بار در حال برگزاری است، در نوع خود دارای ایراداتی خواهد بود، اضافه کرد: اما در سال‌های آینده و با برگزاری مجدد آن این ایرادات نیز برطرف خواهد شد.

کریم زاده با بیان اینکه برگزاری طرح ارزیابی و ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم را گام مثبتی در بخش قرآنی کشور دانست و تاکید کرد: این روند باید ادامه دار باشد و برای تشویق، تربیت و ارتقای داوران در این زمینه توسعه فعالیت‌ها را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در سطح استان اصفهان علاقمندان بسیاری در زمینه داوری قرآن کریم داریم اما طی سال‌های گذشته برنامه خاصی برای جذب آنها نبوده است.

این داور رشته صوت که معتقد است جای خالی عرصه آموزشی برای داوران قرآنی در استان اصفهان بسیار مشهود است، ابراز داشت: برای این امر باید برنامه‌ریزی و سیاستگذاری خوبی از سوی مسئولان نهادهای مختلف انجام شود.

طرح ساماندهی داوران قرآن پالایش کننده فعالان این بخش است

همچنین محمدمسعود عنایتی مقدم، شرکت کننده بخش صوت در این مسابقات اظهار داشت: طرح ساماندهی داوران در واقع پالایش کننده داوران قرآنی در همه سطوح شهرستانی، استانی، ملی و بین المللی است و می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

وی با بیان اینکه نحوه برگزاری این آزمون برای سال اول خوب  است اما باید در روند اجرای آن در سال‌های آینده بازنگری انجام دهد، ابراز داشت: بنده 24 سال است که داور مسابقات قرآن هستم و نباید در کنار فردی که حتی یک مورد داوری هم نداشته به رقابت بپردازیم چرا که این امر اجحافی برای هر دو نفر است.

این شرکت کننده بخش صوت با بیان اینکه در آزمون شبیه سازی آئین نامه داوری را حذف کردند، ادامه داد: این در حالی است که در مسابقات واقعی این آئین نامه در اختیار داوران قرار می‌گیرد و اگر فضا طبیعی‌تر باشد میزان استرس افراد را کم میکند.

خلاء آموزشی در بخش داوران مرد مسابقات قرآن نداریم

منصور سرشوق، شرکت کننده بخش داوری رشته تجوید با اشاره به اینکه سطح مسابقات مناسب بود و همه گروه‌ها را در نظر گرفته بودند، گفت: این امر قابل توجه بود که علی رغم قرار گرفتن همه سطوح داوری در کنار هم باز هم روند اجرا مدیریت شده بود.

وی با بیان اینکه خلاء آموزشی در بخش داوران نداریم، ادامه داد: شرکت در محافل قرآنی خود به نوعی آموزش است که انگیزه افراد نیز برای دریافت آن بیش از آموزش کلاسیک است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر