کد خبر: 1043761
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
نشست دیروز مجلس نمایندگان افغانستان که محور اصلی آن درباره ترکیب قومی هیئت اعزامی طالبان و حکومت افغانستان به استانبول بود، در فضایی متشنج برگزار شد. طرفین درباره ترکیب قومیتی هیئت اعزامی به نشست استانبول اختلاف داشتند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: قرار است نشست استانبول ۲۷ فروردین برگزار شود. این نشست، ۱۰ روز ادامه خواهد داشت و در آن تلاش خواهد شد دولت افغانستان، گروه طالبان و گروه‌های مختلف سیاسی روی آینده سیاسی افغانستان به توافق برسند. تاکنون ترکیب هیئت حکومت و طالبان رسماً اعلام نشده است، ولی در یک خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده که در دیدار اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و زلمی خلیل‌زاد، فرستاده امریکا در امور افغانستان در مورد ترکیب این هیئت صحبت شده است. تنش‌ها در مجلس نمایندگان زمانی آغاز شد که یکی از نمایندگان مردم بدخشان گفت که به دلیل اعمال نفوذ طالبان، ۹۰ درصد از قوم پشتون در این نشست مشارکت دارند. ضمن اینکه طالبان، اشرف غنی را یک پشتون نمی‌داند. وی با قومی خواندن تنش‌ها در افغانستان گفت که طرف مقابل نزاع طالبان، بخش عظیمی از مردم افغانستان است.

اما نماینده مردم ولایت پکتیکا درباره اینکه طالبان پشتون هستند، گفت: «از دست طالبان مردم پشتون، ولایت‌های پشتون‌نشین تباه شدند و فرزندان پشتون از آموزش بازماندند.» او با زیر سؤال بردن اینکه طالب پشتون است، گفت که طالبان قوم ندارد و براساس ایدئولوژی خود می‌جنگد و براساس تعلق قومی خود نمی‌جنگد. وی گفت که نباید اجازه داده شود در نشست ترکیه حقوق مردم، زنان و کودکان افغانستان معامله شود. به گفته او هر تصمیمی که در این نشست گرفته می‌شود، باید از مجلس نمایندگان افغانستان رأی تأیید بگیرد.

خالد اسد، نماینده دیگر ولایت پکتیکا نیز در این نشست گفت که اشرف غنی رأی تمام اقوام افغانستان را دارد و نماینده همه مردم افغانستان است. او در واکنش به سخنان سایر نمایندگان که طالبان را نماینده قوم پشتون قلمداد کرده بودند، گفت بررسی شود که در نیرو‌های امنیتی افغانستان قوم پشتون بیشتر است یا دیگر اقوام. او تأکید کرد که مردم پشتون مردم اصیل این سرزمین هستند، در این وطن سر داده، حافظ این وطن هستند و به خاطر وطن خون داده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار