کد خبر: 1043668
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
تصور کنید اگر روزی ما بخواهیم نشان «سردار سلیمانی» را به یک هنرمند غربی بدهیم، چه جار و جنجالی توسط رسانه‌های غربی ایجاد می‌شود در حالی که برخی سفارتخانه‌های آن‌ها به هنرمندان ایرانی نشان نظامی شوالیه می‌دهند
سیدمرتضی ذاکر
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: چند سالی است که خرید و فروش میلیاردی برخی آثار هنری در قالب «حراج تهران» در میان هنرمندان و طبقات مختلف مردم جامعه با سؤالات، ابهامات و حتی نقد‌هایی همراه شده است. اگرچه این آثار با ارقام عجیب و غریب میلیاردی به فروش می‌رسند، اما ظاهراً از سوی دستگاه‌های متولی فرهنگ و هنر نظارتی بر این نوع فعالیت‌ها صورت نمی‌گیرد تا جایی که برخی افراد مطلع ابهاماتی پیرامون احتمال وجود پولشویی را نیز مطرح می‌کنند. «سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی» رئیس بخش هنر‌های تجسمی حوزه هنری و هنرمند مطرح عرصه گرافیک و کاریکاتور کشورمان در رابطه با ملاک‌های ارزیابی و قیمت‌گذاری در اتفاقاتی نظیر حراج تهران به میزان می‌گوید: در قبال ارزش‌گذاری روی آثار هنری به خصوص نقاشی، عده خاصی هستند که آثار را گزینش می‌کنند و برای این فعالیت انتخاب می‌شوند، این افراد جریانی را ایجاد کرده‌اند که به خصوص در «حراج هنری تهران» آثار را به نمایش بگذارند و از این رهگذر به هر جهت آثار نقاشی را قیمت‌گذاری می‌کنند و گا‌ه با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسانند. این هنرمندان و آثارشان در شرایط بسیار خاصی به حراجی تهران راه می‌یابند و باز هم در شرایطی عجیب با قیمت‌های نجومی چکش خورده و فروخته می‌شوند.

رئیس بخش هنر‌های تجسمی حوزه هنری می‌افزاید: با نگاهی کوتاه و گذرا بر حراج تهران می‌بینیم که آثاری که با قیمت‌های بسیار بالا خریداری می‌شوند یا به فروش می‌رسند، اکثراً هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی نداشته‌اند و اکثر هنرمندانشان هم به دوران قبل از انقلاب اسلامی باز می‌گردند. ما در دوران بعد از انقلاب اسلامی ایران شاهد ظهور و بروز هنرمندان بااستعداد و بی‌نظیری بوده‌ایم که چهره‌های تابناک این کشور به شمار می‌روند، اما در این مراسمات جایی ندارند. من نمی‌گویم همه آثار، اما اکثریت آثار موجود در حراج تهران در توصیفی که داشتم جای می‌گیرند. جالب این است که بدانید کاملاً مشخص است این رویکرد از سوی چه کسانی آب می‌خورد، اما هیچ نظارتی از سوی مسئولان فرهنگی در قبال آن‌ها صورت نمی‌گیرد. در واقع این جریان سعی دارد بگوید که هنر بعد از انقلاب اسلامی شاهد هیچ اتفاقی نبوده که این بدون شک برنامه‌ریزی شده است.

این کاریکاتوریست ضمن اشاره به اینکه تا وقتی که این هنر و این نوع حراج متولی مشخصی نداشته باشد، این جریان می‌تواند به دلیل پول زیادی که در آن در گردش است مسیر هنر را نیز عوض کند، می‌گوید: هنرمندی را داریم که اثر نگارگری خود را برای قیمت‌گذاری برده است، به او می‌گویند تمام نماد‌های انقلابی و مذهبی را از آثارت حذف کن و به نوعی از فرمالیسم مطلق برس تا قیمت خوبی به آن تعلق گیرد. این نگاه و ارزش‌گذاری توسط همان جریان حراج تهران به سرپرستی یک فرد که همه او را می‌شناسند رخ می‌دهد؛ جریانی که در بخش‌های مختلفی رخنه کرده است.

شجاعی‌طباطبایی اظهار می‌دارد: امروزه یکی از کار‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر اتفاق می‌افتد خریدن آثار توسط سفارتخانه‌هاست. این سفارتخانه‌ها در گام بعدی وارد عرصه فرهنگ و هنر کشور می‌شوند و حتی گا‌ه همچون کشور فرانسه نشان‌های نظامی به افراد می‌دهند، این سفارتخانه‌ها تا جایی پا جلو می‌گذارند که به خودشان این حق را داده‌اند که به یک هنرمند ایرانی نشان شوالیه می‌دهند. تصور کنید اگر فردا روزی ما بخواهیم نشان «سردار سلیمانی» را به یک هنرمند از غرب بدهیم، چه جار و جنجالی توسط رسانه‌های غربی ایجاد می‌شود، در صورتی که همین نشان شوالیه هم نشانی نظامی است. می‌خواهم بگویم که غرب تا این حد به هنر کشور ورود پیدا کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار