کد خبر: 1043649
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
سهمیه المپیک کشتی آزاد در آلماتی کامل شد، سهمیه ایران برای توکیو به عدد ۵۸ رسید
رقابت‌هــای کشــتی آزاد انتخابی المپیک در آلماتی قزاقستان دیروز با درخشش کشتی‌گیران ایران به پایان رسید. دیروز امیرمحمد یزدانی در وزن ۶۵کیلوگرم، یونس امامی در وزن ٧۴ و محمدحسین محمدیان در ٩٧ موفق شدند سه سهمیه باقیمانده المپیک برای کشورمان را کسب کنند تا کشتی آزاد با شش سهمیه در توکیو حاضر باشد.
فریدون حسن
سرویس ورزشی جوان آنلاین: صبح دیروز سه نماینده کشتی آزاد کشورمان با ارائه کشتی‌های بدون نقص و مقتدرانه اجازه عرض‌اندام به رقبا را ندادند تا با این قدرت‌نمایی از همین حالا برای رقبای المپیکی‌شان هم خط و نشان بکشند. کشتی در حالی موفق به کسب این پیروزی ارزشمند شد که متأسفانه با مشکلات ریز و درشت مالی و عدم توجه مواجه است و با دست خالی این موفقیت را به دست آورد.

کولاک آزادکاران

صبح دیروز سه آزادکار کشورمان کولاک کردند. در وزن ۶۵ کیلوگرم امیرمحمد یزدانی پس از استراحت در دور اول در دور دوم محمد عبدالکریم از کویت را با نتیجه ۱۰ بر صفر مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. وی در این مرحله به مصاف  حاجی محمد علی از بحرین رفت و با اینکه این حریف روسی‌الاصل رقیب قدری به شمار می‌رفت، اما توانست بدون اشتباه و با تلاش زیاد ۱۰ بر صفر محمدعلی را از پیش‌رو بردارد. بدین ترتیب امیرمحمد یزدانی با رسیدن به فینال اولین سهمیه المپیکی کشتی آزاد در آلماتی و البته چهارمین سهمیه در مجموع را به دست آورد.

در ۷۴ کیلوگرم یونس امامی در دور اول مقابل علی موحامت اووزمیرادوف از ترکمنستان با نتیجه ۱۰ بر صفر به پیروزی رسید. وی در دور بعد با نتیجه ۱۱ بر صفر منگ حجی جان از چین را مغلوب کرد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. امامی در این مرحله با نتیجه ۱۰ بر صفر ساندیپ مان از هند را در یک کشتی کاملاً برتر از پیش‌رو برداشت و ضمن حضور در دیدار فینال، سهمیه المپیک را نیز کسب کرد.

محمدحسین محمدیان در ۹۷ کیلو هم در دور نخست با نتیجه ۱۱ بر صفر نائویا آکاگوما از ژاپن را مغلوب کرد. وی در مبارزه بعدی ضیا موحامت صفراف از ترکمنستان را با نتیجه ۱۵ بر ۴ از پیش‌رو برداشت و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. محمدیان در این مرحله در ۳۰ ثانیه ساتیوارت کادیان، دارنده مدال نقره آسیا از هند را با نتیجه ۱۰ بر صفر مغلوب کرد و ضمن کسب سهمیه ششم المپیک برای ایران به دیدار فینال راه یافت.

تیم ملی کشتی آزاد پیش از این و در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ نورسلطان که آخرین مسابقه جهانی پیش از شیوع کرونا بود، موفق شد توسط رضا اطری در ۵۷ کیلوگرم، حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم و یدالله محبی در ۱۲۵ کیلوگرم سه سهمیه المپیک را به دست آورد. به این ترتیب تعداد سهمیه‌های کشتی ایران با احتساب پنج سهمیه کسب شده در رشته فرنگی به عدد ۱۱ رسید.

چشم‌انتظار تنها سهمیه باقیمانده

تیم ملی کشتی فرنگی هم در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ توسط علیرضا نجاتی در ۶۰ کیلو، محمدعلی گرایی در ۷۷ کیلو و امیر قاسمی‌منجزی در ۱۳۰ کیلوگرم سهمیه گرفت و با محمدرضا گرایی در ۶۷، حسین نوری در ۸۷ و محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلو راهی مسابقات گزینشی آسیایی شد که توسط گرایی و ساروی سهمیه گرفت و تنها نوری بود که از کسب سهمیه بازماند. حالا این تیم باید با یک نماینده در مسابقات گزینشی جهانی که دهه دوم اردیبهشت در صوفیه بلغارستان برگزار می‌شود، شرکت کند.

حضور قطعی ۵۸ ورزشکار در المپیک

با پایان یافتن مسابقات کشتی انتخابی المپیک تعداد ورزشکاران ایران برای حضور در المپیک توکیو به ۵۸ سهمیه رسید. والیبال و بسکتبال (هر یک ۱۲ سهمیه) و شمشیربازی (چهار سهمیه) رشته‌هایی هستند که در بخش تیمی صاحب سهمیه المپیک توکیو شده‌اند. در بخش انفرادی هم تا به امروز کشتی (۱۱ سهمیه)، تیراندازی (شش سهمیه)، کاراته (چهار سهمیه)، تکواندو، بوکس و دوومیدانی (هر یک دو سهمیه)، تیروکمان، دوچرخه‌سواری و تنیس روی میز (هر کدام یک سهمیه) حضور خود در المپیک توکیو را قطعی کرده‌اند.

کشتی را مثل انرژی هسته‌ای نگاه کنید

اما کسب ۱۱ سهمیه المپیک توسط کشتی‌گیران کشور فرصتی شد تا علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی بار دیگر از مشکلات ریز و درشت و کمرشکن کشتی صحبت کند و بگوید که ادامه بی‌توجهی‌ها به ورزش اول کشور باعث تضعیف این رشته می‌شود و با این روند نباید منتظر موفقیت و درخشش در المپیک بود.

دبیر گفت: «به مردم تبریک و به همه خسته نباشید می‌گویم. می‌شد سهمیه‌هایمان شش عدد شود که ان‌شاءالله با تجربه‌ای که محمد بنا دارد در بلغارستان آن سهمیه را هم می‌گیریم. من یک صحبت کلی دارم؛ دوستان! با این پول‌ها و اعتباری که می‌دهید دیگر نمی‌شود کار کرد. نمی‌گویم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک که البته یک جا‌هایی هم به آن‌ها برمی‌گردد، اما روی سخنم با دولت و مجلس است. کشتی مثل فرش، خاویار، نفت و انرژی هسته‌ای برای ایران است. کشتی برند جمهوری اسلامی است. با تمام احترامی که برای همه رشته‌ها قائلم، این را می‌گویم که شما صد را دارید چرا از دستش می‌دهید. به والله با این پول‌ها نمی‌شود کار کرد. آن زمان که این بودجه را می‌دادید دلار ۳ هزار تومان بود. شما دارید بودجه دلار ۳ هزار تومانی را به ما می‌دهید، در حالی که دلار هشت برابر شده و همه هزینه‌های ما اینجا دلاری است.»

رئیس فدراسیون کشتی ادامه داد: «می‌توانستیم همه سهمیه‌ها را بگیریم. من به شما محکم می‌گویم با این اعتبار‌هایی که می‌دهید روی کشتی در المپیک حساب نکنید. نه تنها در این المپیک که المپیک‌های بعدی ما هم دارد خراب می‌شود. برای المپیک‌های ۲۰۲۴  و ۲۰۲۸ باید از الان کار کنیم. رئیس بعدی هم بیاید، من باید برایش زیرساخت آماده کرده باشم. باید نوجوانان و جوانان را برای رئیس بعدی آماده کنم که با این پول‌ها نمی‌توانم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار