کد خبر: 1043635
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
سیاسی‌کاری ستاد ملی مقابله با کرونا، حالا صدای چهره‌های بهداشتی را هم در آورده از معاون کل وزیر بهداشت که رسماً این ستاد را مسئول فرصت‌سوزی نوروزی و شعله‌ور شدن دوباره بیماری در کشور دانسته تا مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت که در واکنش به اظهار‌نظر سازمان گردشگری در رابطه با بی‌ربط بودن روند قرمز شدن شهر‌ها با سفر‌های نوروزی در توئیتر خود نوشت «فقط کربلا و عتبات مؤثر است ظاهراً و لاغیر!»
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: بنا بود ستاد ملی مقابله با کرونا زمینه‌های مقابله با گسترش و مهار ویروس تاجدار را فراهم کند، اما حالا تصمیمات و برخورد‌های سیاسی این ستاد موجب گسترش ابتلا و بستری و مرگ صد‌ها تن از هموطنانمان شده‌است. در حالی که تا همین دو ماه پیش با وجود پیدا شدن نوع انگلیسی کرونا در کشور، توانسته بودیم تا یک قدمی مهار ویروس پیش برویم و هیچ شهر قرمزی در نقشه ایرانمان وجود نداشت، حالا با سپری شدن حدود دو ماه آن هم روز‌های طلایی تعطیلات نوروز با فاجعه حرکت به وضعیت سیاه کرونا در کشور مواجهیم. این در حالی است که با تصمیم درست ستاد ملی مقابله با کرونا می‌شد هم تنفسی برای کادر درمان ایجاد کرد و هم افسار ویروس سرکش را به‌دست گرفت، اما بی‌تفاوتی ستاد ملی مقابله با کرونا به هشدارها، خواهش و التماس وزیر بهداشت برای ممنوعیت سفر‌های نوروزی و بسته نشدن مسیر سفر‌های خارجی به ترکیه و سایر کشور‌ها در کنار صف‌های طولانی مرغ و روغن و کالا‌های اساسی نقشه کشور را به سمت قرمزتر شدن و حتی سیاه‌شدن پیش می‌برد!

رئیس‌جمهور توپ را در زمین مردم انداخته و ورود ویروس جهش‌یافته از مرز‌های عراق را عامل اصلی این وضعیت می‌داند؛ در حالی که چند روز پیش، سعید نمکی در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، علت افزایش آمار مبتلایان کرونا در روز‌های اخیر را «بازار‌های شلوغ»، «صف‌های طولانی و درهم‌فشرده مرغ» و «سفر‌های نوروزی» عنوان کرد.

سیاسی‌کاری ستاد ملی مقابله با کرونا، حالا صدای چهره‌های بهداشتی را هم در آورده از معاون کل وزیر بهداشت که رسماً این ستاد را مسئول فرصت‌سوزی نوروزی و شعله‌ور شدن دوباره بیماری در کشور دانسته تا مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت که در واکنش به اظهار‌نظر سازمان گردشگری در رابطه با بی‌ربط بودن روند قرمز شدن شهر‌ها با سفر‌های نوروزی در توئیتر خود نوشت «فقط کربلا و عتبات مؤثر است ظاهراً و لاغیر!»

با عنایت به پیش‌بینی وضع موجود از دو ماه قبل شاید اگر تصمیم‌گیری درستی انجام می‌شد، امروز هر پنج دقیقه شاهد مرگ یکی از هموطنانمان نبودیم، اما بی‌تفاوتی و سیاسی‌بازی در تصمیمات حوزه سلامت و اموری که با جان مردم سر و کار دارد، وضعیت امروز را در کشور رقم زد. آمار ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا به طور شتابنده‌ای در حال افزایش است. در ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۷۸۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۴۱ نفر رسید. در همین زمان، ۲۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۴ هزار و ۴۹۰ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۷۱۰ هزار و ۹۷۴ نفر از بیماران بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴ هزار و ۳۹۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

حریرچی: ستاد ملی مقابله با کرونا فرصت طلایی را سوزاند!

وقتی هشدار‌های سعید نمکی، وزیر بهداشت برای ممنوعیت سفر‌های نوروزی پاسخ نداد و حرف وزیر بهداشت کشور در ستادی که بنا بود با گسترش کرونا مقابله کند، خریدار نداشت وی به خواهش، التماس و حتی بوسیدن دست و پای مردم و دست اندرکاران متوسل شد تا شاید بتواند جلوی فاجعه امروز را بگیرد؛ فاجعه رها شدن افسار ویروس تاجدار از دست مسئولان بهداشتی کشور که با عنایت به فرسودگی کادر درمان بابت ۱۴ ماه کار بی‌وقفه و پر تنش می‌تواند به افزایش آمار مرگ و میر بیماران بستری در بیمارستان‌ها دامن بزند، اما حتی التماس وزیر برای ممنوعیت سفر‌های داخلی افاقه نکرد و نامه‌نگاری و تأکید برای بستن مرز‌ها به روی کشور‌های اروپایی برای ممانعت از ورود ویروس انگلیسی به کشور و بعدتر‌ها نامه به وزیر کشور برای توقف تور‌های گردشگری به ترکیه و بسته شدن مرز‌های زمینی و هوایی به این همسایه غربی باز هم مؤثر واقع نشد و هنوز هم کانال‌ها و پیج‌های مربوط به تور‌های گردشگری، پیشنهادات ویژه‌شان را برای سفر در اوج موج چهارم به مخاطبان ارائه می‌کنند.

اما ماجرا از چه قرار بود؟ چه شخص یا اشخاصی و چرا به هشدار‌ها و تأکیدات مسئولان سلامت جامعه توجه نکردند و مرز‌ها و جاده‌ها را باز گذاشتند؟

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه خواسته ما ممنوعیت مسافرت بود، تصریح کرد: «تأکید وزارت بهداشت این بود که از فرصت طلایی نوروز برای کاهش آمار کرونا استفاده کنیم و مانند سال گذشته که همه‌جا تعطیل بود، امسال نیز همانگونه شود و جلوی مسافرت‌ها گرفته شود، اما برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم.»

وی در پاسخ به این سؤال که چه کسانی برای تعطیلی سفر‌ها در نوروز ۱۴۰۰ مخالفت کردند، گفت: «نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم.» حریرچی با تأکید بر اینکه احتمال زیاد است که به آمار روزانه ۶۰۰ فوتی برسیم، افزود: «درخواست اعمال تعطیلی‌های شدید‌تر را به ستاد ملی کرونا داده‌ایم.»

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران معتقد است: «لاک‌دان و تعطیلی کامل باید انجام شود، آنچه ما در سطح شهر می‌بینیم، لاک‌دان نیست و ما داریم با الفاظ بازی می‌کنیم. همانطور که هفته گذشته هم به شدت هشدار دادیم، تنها راه ممکن برای تهران و برای عبور از شرایط بحرانی فعلی با توجه به حجم بالای ابتلا، راه‌حل لاک دان و تعطیلی کامل است. در حالی که اکنون ریتم شهر تغییری نکرده‌است.»

خیز سنگین‌تر موارد بستری در هفته آینده

سعید نمکی، وزیر بهداشت با بیان اینکه به دلایل مختلف توصیه‌ها و هشدار‌های ما جدی گرفته نشد، افزود: «با تلاش بی‌وقفه همکاران توانستیم موج سوم کرونا را مهار کنیم و با اینکه بیش از یک ماه گرفتار ویروس جهش یافته در خوزستان بودیم، توانستیم مرگ‌ها را حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر نگه‌داریم و گفته بودیم که اگر بی‌توجهی کنیم فروردین و بهار سختی را خواهیم داشت و پیش‌بینی این ایام را می‌کردیم.»

نمکی ادامه داد: «برآورد ما این بود که بتوانیم با اجرای طرح شهید سلیمانی ۲۵ اسفند تا ۱۸ فروردین با شناسایی خانه به خانه بیماران، شعله‌های کوچک را خاموش کنیم و کشور را در آتش بیماری دیگر گرفتار نکنیم، اما با خرید‌های شب عید، برگزاری دورهمی و سفرها، بیماری از نقاط گرفتار به غیر گرفتار منتقل و باعث شد بهار سخت و تابستان سخت‌تری را داشته باشیم.»

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه به دلایل مختلف صحبت‌های ما مورد توجه قرار نگرفت، افزود: «البته کالبدشکافی آن مشکلی را حل نمی‌کند در کل کشور آمار بستری‌ها رو به فزونی است و خیلی از شهر‌های ما احساس سنگینی و کمبود امکانات می‌کنند.»

به گفته وی در بیماران سرپایی، شیب شتابنده عمومی را شاهد هستیم و افزایش بیماران بستری حاصل صف‌های طولانی خرید مرغ و مایحتاج مردم در شب عید، دورهمی‌ها و شروع سفر‌ها است و در هفته آینده منتظر خیز سنگین‌تر موارد بستری در کشور هستیم و در استان‌ها جا دارد شیب تندتری را شاهد باشیم.

حرکت نقشه کرونایی کشور به سمت سیاهی

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه خیز چهارم بسیار سنگین‌تر است، گفت: «برآورد ما این است که هفته آینده نقشه کرونایی کشور به مراتب قرمزتر و به سمت سیاهی پیش رود.»

وی با اشاره به امروز ۲۵۸ فوتی ناشی از کرونا داشتیم، افزود: «در طول کمتر از دو الی سه هفته تعداد فوتی‌ها به پنج برابر نزدیک شده‌است و این خیلی برای ما سنگین است و از ۱۴ فروردین تاکنون ۴۷ شهر قرمز ما به ۲۵۷ شهر افزایش پیدا کرده و تعداد شهر‌های نارنجی به ۱۲۹ شهر رسیده‌است و همچنین شهر‌های زرد و آبی نیز تعدادشان کم شده‌است و این نشان می‌دهد به سمت شرایط بدتر می‌رویم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار