کد خبر: 1043583
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام دارای آثار بسیار ارزشمندی از کتب خطی و قرآن‌های بسیار نفیس است که در نوع خود بی‌نظیر و از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار هستند.

پس از شهادت امام رضا‌(ع)، دوستداران و ارادتمندان این امام رئوف(ع) برای زیارت ایشان به حرم مطهر می‌آمدند و این مسئله باعث می‌شد افرادی که دارای کتب خطی و قرآن های خطی بودند آن‌ها را وقف حرم امام هشتم(ع) کنند؛ به‌طوری‌که در سال‌ 327 هجری قمری قدیمی ترین جزوه قرآنی توسط «کشواد بن املاس» وقف این آستان مقدس شده است.

در سال های اخیر نیز بسیاری از ارادتمندان به ساحت مقدس رضوی با وقف مجموعه های مطالعاتی و فرهنگی خود باعث غنای این مجموعه شده اند.

به گفته رئيس اداره خدمات كتابداري سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، کتابخانه مرکزی این آستان مقدس يكي از بزرگترين دريافت كنندگان كتاب هاي اهدايي در كشور است.

عيسي اختري طوسي آمار منابع و مجموعه های فرهنگی اهدا شده به این سازمان طی سال 1399 را رقمی بالغ بر 826 هزار 290 اثر عنوان می کند که شامل 738 نسخه خطی، بیش از 620 هزار برگ سند، 786 نسخه چاپ سنگی، 80 هزار 930 نسخه چاپی، 43 هزار نسخه مطبوعات، 3 هزار 804 شی موزه ای و بیش از 750 هزار نسخه دیجیتال است.

در این میان فقط در اسفندماه سال گذشته بیش از 10 هزار 300 جلد منابع چاپی از سوی اهدا کنندگان به روابط عمومی کتابخانه مرکزی و کتابخانه های وابسته این سازمان تحویل داده شده است.

كتاب هاي اهدايي به كتابخانه آستان قدس رضوي با توجه به نيت اهداگر، توسط كارشناسان بررسي و تفكيك شده و با توجه به سامانه هاي موجود در سازمان براي كتابخانه ها و تالارهاي كتاب ارسال مي شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار