کد خبر: 1043574
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
معاون مرکز آینده پژوهی انقلاب اسلامی گفت: بکارگیری اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در سنسورها، دتکتورها، ردیاب‌های مونوکسید کربن، مصالح ساختمانی و تجهیزات الکترونیکی و گرمایشی که بیشتر آتش سوزی‌ها ناشی از آنهاست می‌تواند انقلابی در خدمات ایمنی و اطفای حریق ایجاد کند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: نشست آسیب شناسی معضلات ایمنی در حوزه مدیریت شهری و صنایع و پشتیبانی و مانع زدایی در عرصه تولید و خدمات به میزبانی انجمن ایمنی و مدیریت حریق تهران و همکاری پویش جمعیت متخصصین، تولید کنندگان و کار آفرینان و حضور متخصصین حوزه مدیریت شهری، وحید نوروزی، صالح اسکندری و محمدهادی حیدرزاده و اعضای تشکل‌های حوزه ساختمان، نظام مهندسی ساختمان، شهرک‌های صنعتی، فعالان بازار و اصناف و محیط زیست برگزار شد و با توجه به شرایط پاندمی کرونا بدون حضور فیزیکی عمومی و از طریق پخش زنده در فضای مجازی پوشش داده شد.

دبیر پویش متخصصین، تولید کنندگان و کار آفرینان عنوان کرد: در بستر دسترسی به شبکه ارتباطی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار متخصص، تولیدکننده و کارآفرین، بیش از ٥٠ جلسه در قالب هم اندیشی، همایش با حضور بیش از هزار متخصص و تولید کننده و کار آفرین طی ٢ سال گذشته برگزار شده و ساختار موثر و کارآمد در عین حال داوطلبانه و مردمی شاخصی ایجاد شده است.

علی طبرستانی عمده دستور جلسات گذشته را در حوزه ساختمان، صنعت و محیط زیست و مدیریت شهری عنوان کرد و از ادامه برگزاری منظم این نشست‌ها در بهار امسال خبر داد که عموما ٢ جلسه در هفته در موضوعات مذکور خواهد بود.

در ادامه، حاجتی رئیس نشست و رئیس هیات مدیره انجمن ایمنی و مهندسی حریق با اشاره به سابقه حضور و حمایت اعضای صنف ایمنی و مهندسی حریق در انتخابات دوره قبل شورای شهر اسلامی شهر تهران در راستای تحقق اهداف صنفی و ارتقاء سطح ایمنی شهر که جزو دغدغه‌های اساسی این تشکل میباشد مبادرت به ایجاد ائتلاف یاوران شهر ایمن به سرلیستی ریاست فعلی شورای شهر نمود و در جلسات هماهنگی پیش از انتخابات و در جلسه ریاست شورا با اولین تشکل صنفی پس از انتخابات خواستار همکاری و بازنگری در مقررات و آیین نامه‌هایی شدیم که عملا یا کارایی لازم در اجرا را نداشته و یا منتج به ارتقاء سطح ایمنی در شهر نمی‌باشد که همزمان درخواست‌های مکتوب خود را بطور رسمی به شورای اسلامی ارایه کردیم.

مجتبی حاجتی افزود: متاسفانه از این رهگذر و با پیگیری‌های و مکاتبات متعدد با کمیسیون‌های مختلف و برگزاری جلسه در کمیته ایمنی شورا و ارایه آسیب شناسی‌ها و تهیه و ارایه راهکار‌های پیشنهادی متاسفانه با گذشت نزدیک به ۴ سال و نزدیک شدن به پایان دوره مدیریت فعلی شورای شهر، کماکان این تشکل تخصصی مطالبه گر حقوق شهروندی خود بوده و شورای شهر در قبال این خواسته‌های بحق، قانونی و دارای پشتوانه کارشناسی بی تفاوت.

رییس انجمن ایمنی و مهندسی حریق گفت: جالب آنکه تمامی اعضای شورا از صدر تا ذیل شعار اهمیت ایمنی شهر و حفظ جان و مال شهروندان را سر می‌دهند و در شرایطی در مسند مدیریت پارلمان شهری قرار گرفتند که شهر تهران حادثه تلخ و غمناک پلاسکو را از سر گذرانده بود، اما در عمل بر خلاف شعار‌های انتخاباتی در تصمیم سازی‌ها تمایل به استفاده از ظرفیت فکری و تجربه گران سنگ و تخصصی بخش خصوصی کشور را نداشته و مصمم به اقداماتی هستند که هزینه‌های مترتب بر آن را بدنه کارشناسی و اجرایی امر و یکایک شهروندان پرداخت می‌نمایند.

این فعال اقتصادی و تولید کننده در ادامه اعلام کرد: سازمان آتش نشانی تهران با وجود تمام محدودیت‌ها و خلاء‌های قانونی در مباحث ایمنی و مهندسی حریق جزو اولین دستگاه‌های اداری بود که اقدام به حمایت از کار و کالای ایرانی نمود، اما از این رهگذر نیاز یه قوانین و ضوابط بالادستی و هماهنگی‌های برون سازمانی با سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها در خصوص پایش و کنترل کیفی محصولات و همچنین کیفیت خدمات میباشد لیکن بدلیل عدم وجود قوانین و آیین نامه‌های بالا دستی عملا اجرای وظایف نظارتی عالیه آن در عمل با چالش‌های اساسی مواجه می‌باشد.

با توجه به نامگذاری سال جدید بعنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها و همزمانی آن با انتخابات پیش روی شورای اسلامی شهر تهران و سرخوردگی اعضای صنف ایمنی و مهندسی حریق از نتایج قبلی حضور خود در انتخابات شورای اسلامی شهر امید است اعضای فعلی شورای شهر در فرصت اندک باقی مانده جبران مافات نموده و علاوه بر بازنگری در موضوعات ایمنی موجبات مانع زدایی از قوانین و آیین نامه‌های مخل ایمنی شهر گردند تا از این رهگذر علاوه بر ارتقاء سطح ایمنی شهر موجبات آشتی مجدد فعالان این صنعت مهم که اشتغال قابل توجهی را نیز دارا میباشد با انتخابات شورا محقق گردد.

مجتبی حاجتی در پایان اعلام نمود خوشبختانه در ورای اقدامات و پیگیری‌های این انجمن امروزه ایمنی شهر به عنوان یک مطالبه بحق مورد توجه واقع گردیده است گرچه موانع کماکان پابرجاست.

در ادامه، سید اویس ترابی رئیس اندیشکده زیست پذیری شهری نیز در خصوص زیست پذیری شهری و انتظارات از آینده‌ی مدیریت شهری گفت: یکی از اهداف اصلی پروژه‌های عمرانی شهرها، بهبود شرایط محیط زیست شهری و ارتقای رضایتمندی اجتماعی است.

اما ارزیابی تجربه بیست سال گذشته پروژه‌های بزرگ و کوچک عمرانی در شهر تهران، نشان می‌دهد که ماحصل بیشتر پروژه‌های شاخص در زمینه عمران شهری، بر خلاف اهداف یادشده رقم خورده است. بطور مثال چه در پروژه‌های بزرگ عمرانی مانند پل صدر و تونل نیایش، یا بزرگراه امام علی، بزرگراه نواب، تونل توحید، دریاچه چیتگر و ... و چه در پروژه‌های کوچک عمرانی مانند پیاده راه سازی‌ها نتوانسته ایم شرایط محیط زیست شهری و رضایتمندی اجتماعی را در قالب اهداف مورد انتظار پروژه‌ها را بهبود ببخشیم؛ بلکه در بیشتر این پروژه‌ها باعث آشفتگی بیشتر در محیط زیست طبیعی و انسانی شده ایم؛ لذا لازم است تا در آینده‌ی پیشِ روی مدیریت شهری، با بازخوانی تجارب شکست‌های گذشته، بر جبران آسیب‌ها و خلق آثار بهتر تلاش کنیم.

وی افزود: همچنین در تلاش گسترده‌ای که برای حرکت به سمت شهر هوشمند راه افتاده، لازم است دقت کنیم که هوشمند سازی تنها به اتکای فناوری و بهره مندی از زیرساخت هوش مصنوعی فراهم نخواهد شد و پایدار نخواهد بود. بستر اصلی شهر هوشمند را شهروندان چندبعدی و بهره‌مند از یک سیستم ساده و سالم اجتماعی تشکیل می‌دهند؛ لذا لازم است نسبت به ظرفیت سازی در این مهم تلاش بیشتری کنیم.

محمدهادی حیدرزاده در ادامه جلسه گفت: مشکل اصلی ایمنی شهر نبود افرادمتخصص در حوزه‌های تصمیم گیری و اجرا در این حوزه میباشد به طوری که ایمنی اولویت مدیریت شهری نیست.

مشخصا اگر هرم مازلو را به عنوان ساختار برنامه ریزی قرار دهیم امنیت، بهداشت، غذا در کف هرم قرار میگیرد و موضوعاتی مانند مگاپروژه‌ها و توسعه شهری در راس هرم، متاسفانه همواره مدیران ما اولویتشان راس هرم بوده تا کف هرم، برای بهبود وضعیت ایمنی در شهر موارد ذیل باید در مدیریت شهری جدید مورد توجه قرار گیرد.

۱- ورد متخصصان مرتبط در حوزه‌های برنامه ریزی و اجرا

۲- بررسی قوانین و مقررات و مصوبات و اسیب شناسی ان‌ها و در صورت لزوم مصوبات و قوانین جدید.

۳-تغیرساختار و تمرکز ساختار قوی و پویاایمنی در مدیریت شهری

۴-برخورد با ساختمان‌های ناایمن بافت فرسوده بدون توجه به سوئ تبیر‌ها از سخنان بزرگان

۵- افزایش نظارت سختگیرانه بر ساخت و ساز جدید با همکاری تشکل‌های صنفی

۶-ایجاد شعبه مستقل موضوع ایمنی در دستگاه قضا برای متخلفین شامل صاحبین مراکز ناامن، ناظرن، ومدیرانی که ترک فعل کرده اند.

محدوده بازار با ۱۱۰ هکتار مساحت و ۵۲۰۰۰ هزار واحد صنفی و روزانه ۷۰۰ هزار نفر مراجعه کننده همچون بمب قابل انفجار پر ریسک‌ترین نقطه پایتخت بوده و مدیریت شهری جدید باید اولویت ایمن سازی بازار را در اولویت قرار دهد.

حمید پارسا (فرج اله نیا) فعال بخش خصوصی در صنعت ساختمان و فعالیت و همکاری بیش از ۲۰ سال به عنوان عضو اتحادیه املاک تهران به اشاره به اینکه در حال حاضر قریب به ۱۳ هزار پروانه فعال و در شرف تاسیس در شهر تهران مشغول به فعالیت هستند؛ لذا دغدغه‌هایی در زمینه ارائه کیفیت مطلوبتر و خدمات بهتر به درخواست نیاز شهروندان در زمینه تهیه مسکن داشتند.

وی به اشاره به موضوع که از صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری به عنوان متولی در امر شهرسازی و نظام مهندسی به منظور ارگان نظارت در مسیر ساخت ساختمان‌هایی با استاندارد بالاتر و همچنین مشاوران املاک به منزله تکمیل کننده این چرخه در جهت ارائه این تولیدات به مصرف کنندگان نهایی، پیشنهاد همکاری نزدیکتر و مطلوب‌تر بین شهرداری، نظام مهندسی و اتحادیه املاک را دارند.

وی گفت: ضمناً از آنجا که این صنف و اتحادیه این روز‌ها جذب کننده جوانان تحصیل کرده در زمینه مسکن می‌باشد، لذا توجه به معاش و تعیین حق الزحمه مناسب و منطقی برای این نوع فعالیت شد، چرا که اگر جوانان و قشر زحمت کش فعال در این صنف حمایت مناسب‌تر از اتحادیه و همپنین جامعه داشته باشند، قطعاً ایجاد امنیت اجتماعی بیشتر و ارائه خدمات مطلوبتری در زمینه رفع نیاز جامعه در امر مسکن را خواهند داشت.

در ادامه هاشم زاده فروزان از فعالان اقتصادی بازار تجریش اظهارداشت که منطقه شمیران با مرکزیت تجریش و بیش از ۲۵۰۰ واحد صنفی در منطقه با واقع شدن در تلاقی دو خیابان محوری شهر تهران (خیابان دکتر شریعتی و ولیعصر (عج) و از همه مهمتر میزبانی آستان مقدس امامزاده صالح (ع) و منابع زیست محیطی نقش مهمی در جغرافیای اقتصادی و تاریخی کشور داشته و از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی گفت: علیرغم اهمیت و موضوعیت بازار سنتی و محیط اقتصادی منطقه، فعالان اقتصادی با معضلات و مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. از جمله این مشکلات بساط گستری گسترده و سد معبری و تضییع حقوق کسبه را نام برد که با توجه به پرداخت‌های هزینه‌های مختلف اعم از اجاره بها، عوارض کسب و پیشه و پرداخت مالیات چه بسا به صورت مستقیم و غیر مستیم و هزینه‌های مصرفی جانبی و ... باعث رکود کسب و کار آن گشته است. وی همچنین از عدم حضور و رسیدگی جدی مسیولین زیربط در مورد ساماندهی و تلاش برای رفع این معضل انتقاد نمود. بعلاوه با در نظر گرفتن موضوع جلسه مبتنی بر آسیب شناسی و معضلات ایمنی در حوزه مدیریت شهری به بافت‌های فرسوده محله تجریش اشاره کرد که در صورت بروز احتمالی حریق و یا حوادث غیر مترقبه خسارات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: همچنین اضافه کرد ایجاد مجمع و هٍیات امنایی از فعالان اقتصادی تجریش به عنوان یک نهاد اثر بخش و مورد اعتماد عموم منطقه در ارتقاء کیفیت کسب و کار در شهر تجریش و نهایتا ارائه الگویی هوشمندانه و متناسب به نیاز روز و ارزش‌های اخلاقی از کسب و کار موثرخواهد بود.

صالح اسکندری استاد دانشگاه و معاون مرکز آینده پژوهی انقلاب اسلامی با بیان اینکه سالانه ۱۸۰ هزار نفر در سراسر جهان در اثر آتش سوزی و یا جراحات ناشی از سوختگی جان خودشان را از دست می‌دهند گفت: در کشور ما سالانه ۱۵۰۰ نفر و در استان تهران حدود ۲۰۰ نفر، یعنی ایران حدودا یک درصد تلفات ناشی از آتش سوزی در جهان را به خودش اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد جمعیت شهری جهان در سکونت گاه‌های غیر رسمی و حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند افزود: به دلیل عدم پایبندی سکونت گاه‌های غیر رسمی، حاشیه نشین‌ها و بافت‌های فرسوده به مقررات و استاندارد‌های آتش سوزی، ازدحام بیش از حد در این مناطق، مصالح قابل احتراق و ... در برابر حریق بسیار در معرض خطر هستند.

اسکندری با اشاره به مصوبه توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش نشانی در سال ۱۳۹۴ در شورای شهر تهران ذیل مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان گفت این مصوبه باید ضمن بروزرسانی ناظر به تحولات تکنولوژیک و فناوری‌های نوین به عنوان یک قانون پس از تصویب در مجلس در سراسر کشور اجرا شود و مانع از جزیره گرایی در خدمات ایمنی و اتش نشانی شود.

این استاد دانشگاه گفت: تبصره یک ماده یک این مصوبه که به بازرسی‌های دوره‌ای در ساختمان‌های پرخطر، میان خطر و کم خطر اشاره می‌کند در ۶ سال گذشته مورد کم توجهی و بی نظمی قرار گرفته است.

وی فقر آموزش‌های ایمنی در اطفای حریق به آحاد شهروندان به خصوص آموزش تخلیه ساختمان‌های بزرگ، متروها، مراکز تجاری، آموزشی، درمانی و ... را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی توسعه خدمات ایمنی برشمرد که در شورای شهر ششم باید برنامه ریزی مجددی برای آن صورت پذیرد.

اسکندری در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی از راهکار‌های توسعه خدمات ایمنی را تاسیس خانه‌های هوشمند در شهر هوشمند دانست و گفت: هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و رباتیک می‌تواند حوزه خدمات ایمنی را متحول کند.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های شهر‌های هوشمند جدید در ۱۰ سال آینده افزود: بکارگیری اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در سنسورها، دتکتورها، ردیاب‌های مونوکسید کربن، مصالح ساختمانی و تجهیزات الکترونیکی و گرمایشی که بیشتر آتش سوزی‌ها ناشی از آنهاست می‌تواند انقلابی در خدمات ایمنی و اطفای حریق ایجاد کند و بسیاری از تلفات و خسارت‌های این حوزه را کاهش دهد.

وی در پایان با بیان اینکه همانگونه که مقام معظم رهبری منادی تشکیل دولت جوان حزب اللهی هستند گفت: اگر یک شورای جوان حزب اللهی هم شکل بگیرد با درک تاثیرات فناوری‌های نوین در حوزه ITG و حکمرانی فناوری اطلاعات و دولت شهر الکترونیک می‌تواند فرصت‌های زیادی را در مسیر اداره شهر ایجاد کند و اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی را مجددا احیا کنند.

وحید نوروزی استاد دانشگاه و فعال مدیریت شهری گفت: مصوبه شورای شهر چهارم تهران با عنوان “توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش نشانی” در سال ۱۳۹۵ و نیز مصوبه “الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود شهر تهران در برابر خطر آتش سوزی” بسیار خوب هیتند، اما تا زمانی که به قانون تبدیل نشوند قابلیت اجرایی کمتری خواهند داشت.

بایستی قانون جامع ایمنی از طریق شورایعالی استان‌ها به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود تا این‌مشکل برای همیشه حل شود. بعنوان مثال اعلام ساختمان‌های بسیار پرخطر که مصوبه شورای اسلامی شهر تهران هم هست به راحتی و به دلایل متعدد اجرایی نمیشود. شهروندان حق دارند بدانند ساختمانی که در فلان مجتمع با قیمت گزاف میخرند درجه ایمنی پایینی دارد.

وی گفت: هیچ ایرادی ندارد قیمت آن ساختمان در مقایسه یا ساختمان مجاور که تمام اصول ایمنی در آن رعایت شده و جان انسان‌ها محترم شمرده شده است، پایین بیاید. شهرداری باید شهروند محور باشد و نگران منافع برخی مالکیت ساختمان‌های به شدت نا ایمن نباشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد موضوع ایمنی هم همانند محیط زیست از نظر مدیران شهری، لاکچری باشد، اما واقعیت آن است که شهرداری وظیفه اش گرفتن حقوق شهر و شهروندان است و خود اجازه ندارد حامی ساختمان‌های نا ایمن باشد. موضوع ترک فعل در قانون مجازات اسلامی هم که خوشبختانه بار‌ها در اظهارات رییس محترم قوه قضاییه آمده است نشانگر آن است که عدم اجرای مصوبات به دلیل مصلحت سنجی اگر در نهایت منجر به آسیب به شهروندان شود غیر قابل قبول است و قابلیت پیگرد قضایی دارد.

محمدرضا بناآبادی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارمندان کشور گفت: ضرورت آموزش تفکر کل نگر و استراتژیک به همه افراد جامعه به ویژه مدیران، تصمیم سازان و تصمیم گیران در تمامی سطوح عالی، میانی و عملیاتی گروه ها، سازمان‌ها و موسسات. لزوم تفکر سیستمی و همه جانبه نگر افراد و سازمان‌های مردم نهاد و گرو‌های پویا در تعاملات هوشمند با سازمان‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد داخلی و بین المللی با بررسی دقیق پدیده‌ها و متغییر‌های محیطی و پیرامونی شامل قوانین، فناوریها، منابع، نظرات افراد تاثیرگذار و سایر متغییر‌ها و بکار گیری عوامل و روش‌های دقیق کاربردی با شناخت اجزای مهم سیستم‌ها و تاثیر نظام‌های حاکم روی یکدیگر و اثرات تعاملی متقابل آن‌ها بر روی سایر نظام‌ها و اجتماعات.

وی گفت: برمبنای این تفکر افراد صاحب اندیشه در نهاد‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تولیدی، بازرگانی، احزاب و سایر نهاد‌ها بایستی با شناخت نظریه سیستمها، برای پیشبرد و دستیابی به اهداف خود با نگاه همه جانبه و راهبردی روی اثرات تعاملات و ارتباطات با یکدیگر و با استفاده از سازمان‌های مردم نهاد در ساختار قانونمند یک جامعه مدنی پویا و در یک سیستم کل مانند کشور ایران با یکدیگر ارتباط مفید و برمبنای بکارگیری اصول مدیریت مذاکره برقرار نمایند.

وی افزود: لذا ضروری است که جمعیت ها، نهاد‌ها و سازمان‌های مردمی مانند پویش جمعیت متخصصین و تولید کنندگان و کار آفرینان تهران و کشور برای دستیابی به اهداف متعالی خود در سالی که مزین به نام "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایها" شده است به منظور انجام تولید و کسب پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌های قانونی و اجرایی با سایر سازمان‌های مردم نهاد و احزاب همراستا ارتباط و تعامل سازنده برقرار نمایند و از این طریق با انتقال دغدعه‌ها و خواسته‌های خود به دستگاه حکمرانی به بهبود وضعیت فعلی مجموعه خود دست یافته و در کنار آن اهداف والا و آرمان‌های کشور محقق گردد.

غلامی از سازندگان شهر تهران نیز پیشنهاد طرح بازنگری بر قوانین ملاک عمل شهرداری تهران و هماهنگ شدن و منطبق شدن با قوانین آتشنشانی و سازمان نظام مهندسی را به عنوان یک نیاز ضروری در پایان جلسه مطرح کرد.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
0
البته کم هزینه ترین روش آتش نشانی نیز مربوط به ایران با متد زنگنه
در جریان آتش سوزی پالایشگاهها کلا از این متد استفاده شد
ماده واحده زنگنه: بگذارید همه چیز بسوزد آتش خود بخود خاموش میشود
بدون یک ریال هزینه
البته گور پدر پالایشگاه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار