کد خبر: 1043499
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
با شروع سال‌نو جهادگران هم کار‌های خود را با شور و حال خاصی آغاز کرده و با نگاهی به روستا‌ها و مناطق محروم و نیازمند و اقداماتی که صورت گرفته است می‌توان فهمید امسال سال سازندگی و محرومیت‌زدایی است. اما در استان گلستان و شهرستان درگز در کنار احیای پنج رشته قنات، فیلمی هم وارد فضای مجازی شد که به شدت تأثیرگذار بود. فیلمی که داستان کمک جهادگران به خانواده‌های برادران سنی مذهب بود و ماجرای مداح جهادگری که خود را کارگر تمام مسلمانان می‌داند.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: از ابتدای سال احیای چندین قنات در شهرستان درگز در برنامه بسیج این منطقه قرار گرفت و قبل از رسیدن به سیزده بدر، این جهادگران بودند که با احیای پنج قنات آب حیات را به زمین‌های کشاورزی روستانشینان رساندن تا بهارشان پرگل‌تر شود. فرمانده ناحیه مقاومت بسیج درگز در گفتگو با «جوان» با بیان اینکه یکی از رسالت‌های ذاتی سپاه و بسیج فعالیت در عرصه سازندگی و محرومیت‌زدایی است، می‌گوید: «حوزه فعالیت قرارگاه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی، حوزه بسیار گسترده‌ای است که می‌توان گفت در تمام شئون زندگی مردم می‌تواند تأثیرگذار باشد.»

رسول زیدانلو با اشاره به بحث احیای قنوات به عنوان یکی از سرفصل‌های کارکرد بسیج سازندگی ادامه می‌دهد: «بسیج سازندگی درگز از ابتدای سال تاکنون موفق شده تعداد پنج رشته قنات که یا به کلی خشک شده بود یا حجم آب خروجی آن‌ها به شدت افت کرده بود را احیا کرده و مردم و کشاورزان را از نعمت بی‌نظیر مایه حیات بهره‌مند سازد.» به گفته این مسئول، روستا‌های کاهو، ایلانجق، قلجق، ینگی قلعه و حسن‌آباد از جمله روستا‌هایی هستند که قنوات آن‌ها با هزینه کرد مبلغ قریب به یک میلیارد ریال توسط سپاه و همین مبلغ توسط مشارکت‌های مردمی و با طول مجموعاً بیش از ۶ کیلومتر مورد احیا و بهسازی قرار گرفته است. زیدانلو می‌گوید: «موضوع احیا و بهسازی قنات‌ها، با همکاری گروه‌های جهادی، مردم محلی و نظارت مستقیم جهاد کشاورزی به صورت کاملاً فنی و تخصصی صورت گرفته و خوشبختانه رضایت‌مندی مردمی بسیار خوبی را به همراه داشته است. وی تأکید کرد: شهرستان درگز دارای حدود ۱۰۰ رشته قنات است که به ادعای کارشناسان، حدود ۶۰ درصد آن‌ها نیاز به مرمت و بهسازی دارند. برای بهسازی این تعداد قنات اعتبار کلان مورد نیاز است، اما ورود بسیج به این حوزه و استفاده از ظرفیت و همراهی مردم سبب شده بتوانیم کار را با هزینه بسیار کمتر و سرعت بالاتر پیش ببریم. فرمانده سپاه درگز در پایان خاطرنشان کرد: برنامه داریم تا انتهای سال و برای سال‌های آینده، قنواتی که به هر دلیلی مورد تخریب قرار گرفته یا حجم خروجی آب آن‌ها کم شده است را بر اساس اولویت و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و همراهی مردم مورد بهسازی قرار دهیم تا کشاورزان عزیز در این شرایط کم آبی دغدغه‌ای برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی نداشته باشند.

پیمان اخوت و برادری بین شیعه و سنی

در میانه تعطیلات نوروزی بود که فیلمی دو دقیقه‌ای وارد فضای مجازی شد و دست به دست می‌چرخید. فیلمی که برادری جوان‌های سنی و شیعه را به نمایش کشیده است. پیگیری‌های خبرنگار «جوان» مشخص کرد شروع این قصه از جایی بوده که جهادی‌های بندرگز رفته بودند برای یکی از خانه‌های روستای ترکمن نشین و اهل تسنن سرویس بهداشتی بسازند. تقریباً انتهای کار بود و جهادگران بسیجی به دنبال بهانه‌ای بودند که وقتی شب را خسته‌وکوفته به محل اسکان رسیدند و دورهم جمع می‌شوند بساط شوخی و خنده را فراهم کنند. اتفاقاً «مهدی مختاری» مداح معروف نیز در این گروه جهادی و در همین خانه مشغول کار بود. یکی از بچه‌های جهادی کلیپی از مداحی آقا مهدی را به مرد صاحب‌خانه اهل تسنن که اتفاقاً روحانی هم بود نشان می‌دهد.

مرد صاحب‌خانه خیلی دقیق به تصویر مداح نگاه می‌کند و سپس نگاهی به آقا مهدی می‌اندازد که در حال کمک به اوستا کربلایی یوسف است و سؤال می‌کند: «این آقا مهدی مختاری مداح معروف است؟» می‌گویند: «بله.».

اما باورش نمی‌شود. نگاهش را می‌دوزد به مرد جوانی که بسیار شبیه به «مهدی مختاری» است و این چند روز به خانه آن‌ها آمده تا با کمک گروه جهادی برایشان سرویس بهداشتی بسازد. حالا یکی از بچه‌ها شیطنتش گل کرده و گوشی را روشن می‌کند تا از واکنش صاحب‌خانه اهل تسنن فیلم بگیرد.

مرد جوان مرتب می‌پرسد: «راست میگید؟ واقعاً خودش است؟»

سپس در ناباوری همسرش را صدا می‌کند و می‌گوید: «خانم به نظر شما ایشان همین مرد داخل تصویر است؟»

زن آرام می‌گوید: «بله فکر کنم خودش باشد، این چند روز که اینجا در حال کار‌گری بود می‌شنیدم که زیر لب روضه می‌خواند.»

مرد صاحب‌خانه گیج شده بود. لحظه‌ای سکوت می‌کند و حالا همه جهادی‌ها منتظر واکنش این روحانی و سنی مذهب هستند. انتظار همه‌چیز را داشتند غیر از اینکه مرد جوان بی‌هیچ حرفی و بی‌هیچ سؤال دیگری به سمت مهدی مختاری برود و او را برادرانه در آغوش بگیرد.

همان شب وقتی جهادی‌ها خسته به محل اسکان رسیدند به‌جای بساط خنده و شوخی، هر جهادگری که فیلم را نگاه کرد اشک شوق از چشمانش سرازیر شد. جهادگران می‌گویند: «همین فیلم دو دقیقه‌ای مزد همه‌کار‌های جهادی است. فیلمی که همه بساطش را خدا جفت‌وجور کرد تا همه بدانند که بین ما و برادران سنی مذهب برادری است. بار‌ها و بار‌ها بعد از چند روز کار جهادی چنان حس عمیق اخوت و برادری بین شیعه و سنی شکل گرفته است که قابل توصیف نیست. اما این فیلم کوتاه گواه همه اتفاقاتی است که فرصت نشد آن‌ها را به تصویر بکشیم. در تمام سال‌هایی که در کنار برادران سنی مذهب کار جهادی کردیم این‌چنین عشق و محبت بین همه ما به وجود آمده و این فقط تکه‌ای از ابراز محبت، مؤدت و دوستی بود که به خواست خدا ماندگار شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار