کد خبر: 1043496
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۳
نگاهی به اتفاقات مهم لیگ برتر والیبال در سال ۹۹
در این فصل نیز تیم‌های متمول تلاش کردند با ریخت و پاش‌های زیاد قهرمان شوند، اما هم آن‌ها در رسیدن به این هدف ناکام بودند و هم سایر مدعیان. سنتی که پیش‌بینی می‌شد قهرمانی را به دست آورند
شیوا نوروزی
سرویس ورزش جوان آنلاین: سی‌وچهارمین دوره لیگ برتر والیبال ایران در شرایطی برگزار شد که ویروس کرونا همه کشور را تحت تأثیر قرار داده بود، اما فدراسیون والیبال با تغییر در شیوه برگزاری لیگ، چرخ مسابقات را پس از چند ماه تعطیلی اجباری به حرکت درآورد. با اینکه دوره قبل لیگ به دلیل شیوع کرونا در سال ۹۸ نیمه‌کاره و بدون معرفی قهرمان به پایان رسیده بود، اما در سال ۹۹ فولاد سیرجان فاتح لیگ برتر شد.

تجربه لیگ متمرکز

والیبال از جمله رشته‌هایی بود که برای گرفتن مجوز برگزاری مسابقات از ستاد مقابله با کرونا در ورزش انتظار زیادی کشید تا اینکه آبان ماه فصل جدید لیگ مردان رسماً آغاز شد. در این مدت فدراسیون و سازمان لیگ برای تصمیم‌گیری در خصوص نحوه انجام بازی‌ها، کنترل شیوع کرونا و حفظ سلامت ورزشکاران جلسات زیادی را برگزار کردند و در نهایت چاره‌ای جز برگزاری بازی‌ها به شیوه متمرکز باقی نماند. بی‌تجربگی در این زمینه به ویژه در هفته‌های ابتدایی مسابقات لیگ را تحت‌الشعاع قرار داد و اعتراض باشگاه‌ها و مربیان را به همراه داشت. ضمن اینکه انجام تست کرونا قبل از هر بازی‌ای مشکلاتی را برای تیم‌ها ایجاد کرد و ابهامات زیادی در خصوص نتایج این تست‌ها وجود داشت. با این حال اسکان تیم‌ها و انجام بازی‌ها به صورت متمرکز در پایتخت تنها راهکاری بود که با استفاده از آن می‌شد شیوع کرونا در بین تیم‌ها را کنترل کرد. عدم‌حضور تماشاگران در سالن هم تأثیر زیادی در جو بازی‌ها داشت. تیم‌ها به جای آنکه در خانه پذیرای مهمانان خود باشند بالاجبار دیدارهایشان را در دو سالن فدراسیون و حجاب انجام دادند.

اولین قهرمانی سیرجانی‌ها

فاتح سی و چهارمین دوره لیگ برتر تیم فولاد سیرجان بود. این تیم که پیش از این با نام گل‌گهر سیرجان قهرمان لیگ دسته اول شده بود، در سال ۹۹ با پشت سرگذاشتن رقبای قدر قهرمان لیگ برتر لقب گرفت. سیرجانی‌ها برخلاف دیگر مدعیان بی‌ادعا کارشان را شروع کردند و به رغم اینکه ستاره‌ای در اختیار نداشتند و نزدیک به نیمی از بازیکنان بومی بودند، به موفقیت بزرگی دست یافتند. شاگردان محمدرضا دامغانی در حالی ماراتن شش ماهه لیگ را به بهترین شکل ممکن پشت سرگذاشتند که با صعود به فینال با سد محکم شهرداری ارومیه مواجه شدند. فولاد سیرجان با کسب دو پیروزی از سه بازی در فینال همزمان با چهار‌شنبه‌سوری به هدفش یعنی قهرمانی در لیگ برتر مردان دست یافت. البته به خاطر شرایط کرونایی نه جشنی برگزار و نه جامی به تیم قهرمان اهدا شد.

ناکامی پرستاره‌ها

در این فصل نیز تیم‌های متمول تلاش کردند با ریخت و پاش‌های زیاد قهرمان شوند، اما هم آن‌ها در رسیدن به این هدف ناکام بودند و هم سایر مدعیان. پیکان پرافتخار‌ترین تیم باشگاهی والیبال که ۱۲ بار قهرمان لیگ شده است، این بار حتی از رسیدن به مرحله پلی‌آف نیز بازماند. این تیم خودروساز در پایان فصل در رده دهم جدول قرار گرفت. شهرداری ورامین قهرمان سال ۹۷ نتوانست از این عنوان دفاع کند؛ ورامینی‌ها پس از صعود به پلی‌آف مغلوب سپاهان شدند و حتی به نیمه‌نهایی نیز نرسیدند. سایپا دیگر تیم خودروساز با قبول شکست از فولاد سیرجان در رده هشتم لیگ جای گرفت. از تیم‌های سپاهان و شهرداری ارومیه هم انتظار بیشتری می‌رفت؛ آن‌ها با در اختیار داشتن بازیکنان اسمی خود را مدعی قهرمانی می‌دانستند، ولی در آخر نایب‌قهرمانی به ارومیه رسید و عنوان سومی به نماینده اصفهان.

بی‌توجهی به بداخلاقی‌ها

حواشی برخی بازیکنان در این سال‌ها لیگ برتر را تحت تأثیر قرار داده است. اینکه چند بازیکن به خاطر بداخلاقی‌هایشان در جریان بازی با برخورد انضباطی و قاطع روبه‌رو شوند، انتظار زیادی نیست. در این دوره اگرچه به خاطر کرونا بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار شد و خبری از درگیری هواداران نبود، اما در عوض بودند چهره‌هایی که کنترلی روی اعصابشان نداشتند. پوریا یلی پشت‌خط‌زن تیم شهرداری ارومیه علاوه بر برخورد زشت با داور، به فیلمبردار حاضر در سالن نیز حمله کرد. اعمال چند جلسه محرومیت، کمترین مجازاتی بود که فدراسیون باید برای او در نظر می‌گرفت. این اتفاق در هفته بیست‌وهفتم رخ داد، ولی یلی در هفته بیست‌ونهم برای تیمش به میدان رفت! رفتار منفعلانه فدراسیون اعتراض‌های زیادی از جمله اعتراض تند سرمربی سپاهان را به همراه داشت. بی‌تفاوتی نسبت به رفتار‌ها و حواشی بازیکنان از جمله نکاتی است که آینده لیگ را به خطر می‌اندازد.

آینده منوط به کرونا

لیگ سی‌و‌چهارم به پایان رسیده و تمرینات تیم ملی آغاز شده است. تیم ملی بازی‌های المپیک را در پیش دارد و فعلاً تمرکز همه روی تیم آلکنو است. فعلاً معلوم نیست فصل جدید لیگ برتر چه زمانی آغاز خواهد شد. مهم‌تر از همه اینکه باید دید وضعیت کشور از نظر کرونا چگونه است و آیا باز هم شاهد برگزاری مسابقات به صورت متمرکز خواهیم بود یا نه؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار