کد خبر: 1043481
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
البناء نوشت
به دنبال تداوم بحران تشکیل دولت در لبنان، یکی از روزنامه‌های این کشور نوشت که عامل اصلی این وضعیت، مخالفت سعودی‌ها با نخست‌وزیری سعد الحریری است و تعلل حریری در تشکیل دولت جدید ناشی از نگرانی او از احتمال مواجهه با بحران‌هایی است که ممکن است وی مسئول آن‌ها شناخته شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: لبنان پس از انفجار بندر بیروت دولت ندارد و دولت پیشبرد امور را حسان دیاب اداره می‌کند. سرانجام الحریری رئیس حزب تیار المستقبل، اکتبر گذشته به عنوان مأمور تشکیل دولت جدید لبنان انتخاب شد. البناء در گزارشی که با اطلاعات منابع مطلع تهیه کرده است درباره تشکیل نشدن دولت در این کشور نوشت که نخست‌وزیر مکلف فعلاً به نتیجه مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران چشم دوخته است با این امید که در سایه کاهش تنش امریکایی-سعودی با ایران، لبنان نیز از نتایج مثبت آن بهره‌مند گردد. غسان عطاءالله از وزرای اسبق لبنانی ضمن انتقاد از الحریری به دلیل به تعویق انداختن تشکیل دولت به روزنامه البناء گفت: «سعد الحریری منتظر اشاراتی از خارج از کشور است که این اشارات مرتبط با برخی مشکلات خاص و تغییراتی در منطقه است تا کابینه پیشنهادی را معرفی کند در حالی که لبنان روز به روز بیشتر فرومی‌پاشد. چه کسی به دلیل هدر دادن این همه وقت، بازخواست می‌کند. آیا درست است که لبنان گروگان تمایلات او باشد؟» حسام زکی، دستیار دبیرکل اتحادیه عرب در جریان دیدار با بشاره الراعی، سراسقف کلیسای مارونی لبنان در بیروت وعده داده است که به تلاش، تماس و ارتباط با طرف‌های لبنانی به منظور دستیابی به راهکاری جهت پشت سر گذاشتن بحران کنونی ادامه دهد؛ امری که اجازه تشکیل دولت را در اسرع وقت می‌دهد و اصلاحات مورد نیاز انجام و یک جهش کیفی در وضعیت اقتصادی و مالی کشور محقق می‌شود.

الحریری در لغو سفر دیاب به عراق نقش دارد

همچنین قرار بود حسان دیاب کمتر از ۱۰ روز از امضای توافقنامه اولیه برای دریافت نفت و پیش از برداشته شدن دیوار‌های محاصره لبنان به عراق سفر کند. روزنامه لبنانی الاخبار درباره اینکه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر لبنان این سفر را لغو کرد، در اشاره تلویحی به نقش سعودی‌ها و شخص الحریری در این مورد، نوشت: «پیش از فشار‌های عربی و بین‌المللی، کسانی در داخل لبنان تصمیم گرفتند که ابزار اجرایی تشدید فروپاشی و مانع‌تراشی در قبال هر دریچه‌ای برای کمک به این کشور شوند.»‌در ادامه این گزارش آمده است: «محاصره اشکال متعددی دارد و لغو سفر حسان دیاب در پاسخ به دستور خارجی صورت گرفت.»‌با این حال، دفتر رسانه‌ای حریری در بیانیه‌ای، اعمال فشار بر الکاظمی جهت لغو سفر حسان دیاب به عراق را تکذیب کرد و اخبار اینچنینی را صددرصد ساختگی دانست که اهانت عامدانه‌ای به نخست‌وزیری لبنان و عراق است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار