کد خبر: 1043476
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶
دو مرد فریبکار که پس از تماس واتساپی با شهروندان با معرفی کردن خودشان به عنوان مجری رادیو به حساب بانکی آن‌ها دستبرد می‌زدند بازداشت شدند.
سرویس حوادث جوان آنلاین: سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: چند روز قبل مردی وارد پلیس فتای تهران بزرگ شد و گزارش یک کلاهبرداری را اعلام کرد. شاکی گفت: عصر روز گذشته مردی از طریق واتساپ با من تماس گرفت و خودش را مجری برنامه رادیو معرفی کرد. مثل مجری‌های رادیو و تلویزیون شور و هیجان زیادی داشت. آن مرد با ادب و احترام زیادی با من احوالپرسی کرد و برایم توضیح داد که از برنامه معروف رادیویی تماس می‌گیرد و یکی از بازیگران معروف سینما و تلویزیون در استودیو حضور دارد. او گفت من به قید قرعه برنده ۱۰ میلیون تومان کمک هزینه خرید لوازم خانگی شده‌ام و تا لحظاتی دیگر به پخش زنده خواهم رفت.

بعد از آن مجری از من خواست که بعد از معرفی خودم و سلام و درود حرفم را شروع کنم تا صدایم به صورت زنده از رادیو پخش شود. من هم به حرف او اعتماد کردم و بعد از معرفی خودم بود که تیزری برایم ارسال شد که انگار در آنتن زنده حضور دارم. براساس تیزر ارسال شده مجری هم در حال حرف زدن با مهمان برنامه و مردم بود. بعد از آن مجری چند سؤال از من مطرح کرد که به سؤال‌هایش جواب دادم. بعد از پایان سؤال و جواب از من خواست که پشت خط منتظر بمانم تا همکارانش برای دریافت جایزه من را راهنمایی کنند.

بعد از آن مجری بار دیگر با من وارد گفتگو شد و مشخصات کارت بانکی‌ام را سؤال کرد. او گفت «ما باید مطمئن شویم شماره حساب شما متعلق به خودتان است» و «شماره‌ای که به تلفن شما ارسال شده، شناسه واریزی است که ما با آن برای شما پول پرداخت می‌کنیم». آن مرد من را مجاب کرد که اطلاعات کارت بانکی‌ام را در اختیارش بگذارم که اعتماد کردم و اطلاعات را در اختیارش گذاشتم. قبل از خداحافظی گفت که تا چند دقیقه دیگر پول به حسابم واریز می‌شود. بعد از قطع تماس، اما پیامکی برایم ارسال شد که نشان می‌داد ۵۰‌میلیون تومان موجودی حسابم برداشت شده است.

بعد از مطرح شدن شکایت تحقیقات پلیس در این باره نشان داد که ۲۰‌شکایت مشابه به مأموران پلیس فتا گزارش شده است. بعد از آن بود که مأموران با بررسی اطلاعات حساب شاکیان و بررسی تماس‌های برقرار شده موفق شدند دو متهم را شناسایی و آن‌ها را در مخفیگاهشان در غرب تهران بازداشت کنند. متهمان در بازجویی‌ها به کلاهبرداری به این شیوه اعتراف کردند و گفتند موفق شده‌اند به این شیوه ۲۰۰‌میلیون تومان به جیب بزنند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه اگر کاربران اصول امنیتی را رعایت کنند، هیچ‌گاه در دام مجرمان سایبری گرفتار نمی‌شوند توصیه کرد: روش‌های کلاهبرداری بسیاری در شبکه‌های اجتماعی رواج پیدا کرده و از زمانی که این برنامه‌ها با افزایش استفاده مواجه شدند، کلاهبرداری‌ها نیز در آن‌ها گسترش یافته که لازم است شهروندان نیز سطح سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند و هوشیاری لازم را در زمان استفاده از این فضا داشته باشند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www. Cyberpolice. ir گزارش کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار