کد خبر: 1043468
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۲
شیوا نوروزی
افزایش بودجه چند فدراسیون ورزشی به جای آنکه باعث امیدواری رشته‌های مختلف شود، واکنش‌های انتقادی زیادی را در پی داشت. هفته گذشته وقتی خبر تخصیص ۶۵ میلیارد تومان از سوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به ۱۰ فدراسیون ورزشی رسانه‌ای شد، تازه بقیه فدراسیون‌ها فهمیدند سرشان بی‌کلاه مانده، چراکه انتظار می‌رفت مجلس تمام رشته‌ها از جمله رشته‌های پایه، مدال‌آور و المپیکی را به یک چشم ببیند.

متأسفانه هیچ‌وقت بودجه در نظر گرفته شده برای کل ورزش در حد برطرف کردن همه نیاز‌های این حوزه نبوده و همواره از عدم اعتبارات کافی گلایه شده است. با وجود این اهالی ورزش سال‌هاست که با تمام کمبود‌ها و کاستی‌ها ساخته‌اند، خود را با آن وفق داده و سعی کرده‌اند بهترین نتیجه را کسب کنند. اما حالا که خبر اعتبار ویژه منتشر شده، این سؤال در اذهان ایجاد شده که علت نادیده گرفته شدن سایر فدراسیون‌ها چه بوده است.

محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس در گفت‌وگویی از نحوه عجیب تصمیم‌گیری مجلسی‌ها در پرداخت اعتبار ویژه صحبت کرد: «این موضوع را از کمیسیون تلفیق پرسیدم و عنوان شد که براساس نیاز آن فدراسیون‌ها، پیش‌بینی آن‌ها و پیشنهاد‌هایی که ارائه کرده‌اند، این مبالغ تخصیص داده شده است. همچنین عنوان کردند که سایر فدراسیون‌ها مراجعه نکرده‌اند. هیچ ذهنیتی در خصوص پرداخت مبالغ به آن ۱۰ فدراسیون وجود نداشته است. آن‌ها آمدند و درخواست کردند و کمیسیون هم حمایت کرد. ما معتقدیم فدراسیون‌های المپیکی باید اعتبارات بیشتری بگیرند، ولی هیچ فدراسیونی نباید نادیده گرفته شود.»

همانطور که قبلاً هم گفته شد، ابهامات زیادی در خصوص این موضوع وجود دارد و شفاف‌سازی در این زمینه مطالبه کل ورزش کشور محسوب می‌شود. ملاک و استدلال کمیسیون تلفیق برای تخصیص آن ۶۵ میلیارد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و شواهد نشان می‌دهد که المپیکی بودن یا میزان موفقیت رشته‌ها تأثیر اندکی در تصمیم گرفته شده داشته است. اگر قرار باشد فقط فدراسیون‌هایی که رئیس‌شان رابطه خوبی با نمایندگان ملت دارند از بودجه اضافی برخوردار شوند، به هیچ وجه عادلانه نیست. در بین رؤسای فدراسیون برخی‌ها به خاطر روابط ورزشی و غیرورزشی که با سایر مسئولان داشته و دارند معمولاً در مسیر گرفتن اعتبارات بیشتر با موانع کمتری مواجه می‌شوند و برای جبران کسری بودجه خود می‌توانند روی کمک‌های اقتصادی خارج از ورزش نیز حساب باز کنند. به گفته رئیس فراکسیون ورزش تنها فدراسیون‌هایی در لیست کمک کمیسیون تلفیق قرار گرفته‌اند که به مجلس مراجعه کرده‌اند! یعنی بحث عدالت، مدال‌آوری و عملکرد موفق یا ناموفق رشته‌ها در اولویت قرار نداشته است. اینکه چرا سایر فدراسیون‌ها برای جلب حمایت‌های بیشتر از مجلس تلاش نکرده‌اند یک بحث است و اینکه چرا کمیسیون تلفیق بدون بررسی دقیق کمک ویژه از آن ۱۰ فدراسیون را تصویب کرده، یک بحث مهم‌تر. در صورتی که اعضای این کمیسیون می‌توانستند با کمک گرفتن از کارشناسان ورزش و حتی کمیسیون ورزش مجلس به شکلی عادلانه و منطقی اعتبار در نظر گرفته شده را بین فدراسیون‌ها تقسیم کنند.

به‌رغم اینکه کمبود اعتبار و مشکلات مالی جزئی جدا نشدنی در ورزش ما به حساب می‌آیند، با این حال توزیع عادلانه بودجه یا کمک‌های مالی ویژه بین تمام رشته‌ها انتظاری بحق است. نگاه تبعیض‌آمیز به فدراسیون‌ها نه تنها درد ورزش را دوا نمی‌کند، بلکه حس ناامیدی و دلسردی را نیز افزایش می‌دهد. تا پیش از این ورزشکاران و مربیان غیرفوتبالی از سرازیر شدن بی‌رویه بودجه به سمت فوتبال شکایت داشتند که البته صدای اعتراض‌شان نیز هیچ وقت به جایی نرسید، اما این‌بار مجلس بین رشته‌های غیرفوتبالی هم فرق گذاشته و بخشی از کمک‌های ویژه خود را به فدراسیون‌هایی اختصاص داده که نه المپیکی هستند و نه کارنامه موفقی داشته‌اند. اگر بحث حمایت از ورزش مطرح باشد قاعدتاً رشته‌هایی، چون بسکتبال و تیراندازی که المپیک توکیو را در پیش دارند باید در اولویت قرار بگیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار