کد خبر: 1043464
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
وزیر اقتصاد دولت دهم با بیان اینکه تمرکز زیاد دولت یازدهم بر ارتباط با غرب حتی موجب شکنندگی برجام شد، گفت: اگر مناسبات بین‌المللی ما یک‌سویه باشد، حتماً دچار مضایق متعدد خواهیم شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سیدشمس‌الدین حسینی در گفتگو با مهر افزود: از روزی که دولت یازدهم کار خود را شروع کرد، به جای اینکه در امتداد توسعه روابط با شرق، توسعه رابطه با غرب را با حفظ سه اصل عزت، حکمت و مصلحت دنبال کند، به ارائه نوعی تصویر غیرواقعی و دست نیافتنی با مناسبات پرداخت و در عین حال روابط موجود با کشور‌های حوزه شرق و حتی حوزه‌هایی مانند امریکای لاتین و همسایگان را مخدوش کرد.

وی تصریح کرد: رفته‌رفته به سمتی حرکت کردیم، که توسعه روابطمان با غرب را گره زدیم و ملاحظه کردیم که بزرگ‌ترین نتیجه آن، حتی با وجود آنکه کشور‌های شرق هم در آن حضور داشتند به برجام منتهی شد که توافق بسیار شکننده‌ای بود. در شکنندگی آن همین بس که با خروج امریکا از برجام، مختصر نتایج آن هم به سرعت از دست رفت و حالا، چون مناسبات با مشرق و حوزه شرق و کشور‌های همسایه و امریکای لاتین محدود شده بود، آسیب‌پذیری ما بیشتر شد.

حسینی بیان داشت: ملاحظه کردیم که نرخ ارز این‌بار تا ۱۰ برابر افزایش یافت. به این معنا که اگر در پی تحریم‌های قبلی، نرخ ارز از هزار تومان به ۳ هزار تومان رسید، این‌بار از ۳ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و ما بسیاری از پیامد‌های سنگین را به همین دلیل تجربه کردیم.

وی تأکید کرد: همه این نتایج نشان می‌دهد که ما باید همه سونگری در روابط خارجی خود داشته باشیم. از این منظر، احیای روابط با کشور‌ها و اقتصاد‌های بزرگی مانند چین یک تصمیم و یک راه راهبردی است و از این منظر مثبت برآورد می‌شود. البته نباید این نوع روابط به چینی‌ها منحصر شود و باید تلاش‌های خودمان را برای توسعه مناسبات با آن دسته از کشور‌های اروپایی که استقلال رأی بیشتری دارند و تعادل و توازن در مناسبات را حفظ می‌کنند هم دنبال کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار