کد خبر: 1043456
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۲۱ فروردین ماه، ۱۹ هزار و ۶۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۲۰۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. در همین زمان ۱۹۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۴ هزار و ۲۳۲ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: شرکت در دور‌همی خانوادگی ۲۲ عضو یک خانواده بابلی را به کرونا مبتلا کرد؛ ویروس غالب کرونا در موج چهارم نوع انگلیسی آن است و با یک غفلت ده‌ها نفر را درگیر می‌کند و ممکن است به کام مرگ بکشاند. در همه استان‌ها با موج سنگین ابتلا مواجه هستیم و اکثر بیمارستان‌ها شلوغ هستند، اما ۱۲ استان موج بسیار تند از این بیماری را تجربه می‌کنند و شیب بیماری در ۱۱ استان دیگر رفته‌رفته تندتر می‌شود. حالا کشور در وضعیت اضطراری فرو رفته‌است. از روز گذشته در شهر‌های قرمز که بخش عمده نقشه کشور را فرا گرفته محدودیت‌های کرونایی اجرایی شد تا شاید بتوان با این محدودیت‌ها جلوی شیب تند تاخت و تاز ویروس تاجدار را گرفت.

روز گذشته نخستین روز از اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهر‌های قرمز و نارنجی در حالی سپری شد که برخی اصناف ممنوعه با حضور در محل کار خود از این مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۲۱ فروردین ماه، ۱۹ هزار و ۶۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۲۰۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. در همین زمان ۱۹۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۴ هزار و ۲۳۲ نفر رسید. در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

موج سنگین کرونا در کشور

به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در همه استان‌ها با موج سنگین ابتلا مواجه هستیم و اکثر بیمارستان‌ها شلوغ هستند.

وی در رابطه با علل شکل‌گیری موج جدید بیماری در کشور اینگونه توضیح داد: «عوامل متعددی باعث شکل‌گیری این موج جدید شد. قبل از سال تحویل در نیمه اسفندماه خرید‌های شب عید را داشتیم، دورهمی و دید و بازدید که سبب شد در شاخص رعایت پروتکل‌ها افت داشتیم و این عدد به زیر ۶۰ درصد رسید.

از طرف دیگر در تعطیلات نوروز دید و بازدید، رفتن به کافه و رستوران، تعدد مراسم پر تراکم مانند عروسی و عزا از عوامل شکل‌گیری موج بیماری بود، اما یک عامل بسیار مهم در گسترش ویروس نه‌تن‌ها در ایران بلکه حتی در سایر کشور‌ها بحث وجود ویروس جهش‌یافته انگلیسی بود که دیگر می‌توان گفت سوش غالب بیماری در کشور از این نوع است و الگو و مدلی که استان‌ها را درگیر بیماری می‌کند، مؤید این موضوع است.»

شیب بسیار تند کرونا در ۱۲ استان

رئیسی با اشاره به شیب بسیار تند بیماری در ۱۲ استان افزود: «استان‌های اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، کرمان، لرستان، همدان، زنجان، مرکزی، قم، فارس از استان‌هایی هستند که شیب بسیار تند بیماری را تجربه می‌کنند.»

به گفته وی در ۱۱ استان دیگر نیز شیب تند است، اما نه به اندازه ۱۲ استان پیشین. در واقع این استان‌ها هم وارد موج چهارم شده‌اند و شیب بیماری رفته‌رفته تند می‌شود و باید مراقب باشند، زیرا روز‌های سختی پیش رویشان قرار دارد. استان‌های ایلام، البرز، آذربایجان غربی، سمنان، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، قزوین شیب تندی از بیماری دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تأکید کرد: «استان‌هایی هم داریم که تازه از موج قبلی رها شدند، اما موج جدیدی از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی را تجربه می‌کنند، شامل استان‌های گیلان، مازندران و خوزستان هستند.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه موارد زیادی داریم که یک نفر با علائم خفیف در یک مهمانی بیش از ۲۰ نفر یا ۳۰ نفر را مبتلا کرده، تصریح کرد: «در این مرحله از اپیدمی مهم‌ترین کار، پرهیز از حضور در جمع است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار