کد خبر: 1043453
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
بر خلاف ادعا‌های ایالات‌متحده که گفته اقلام و خدمات دارویی، مشمول تحریم‌ها نشده‌است؛ از سال ۹۷ تاکنون فروش رادیو دارو‌ها به ایران تحریم است. جالب اینکه در همین مدت به همت متخصصان کشور نه‌تن‌ها ۵۰ نوع رادیو دارو در داخل تولید، بلکه به ۱۶ کشور جهان از جمله دو کشور اروپایی هم صادر شده‌است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: محققان کشورمان سال گذشته و در اوج تحریم‌ها موفق شدند فناوری تولید بیش از ۵۰ نوع رادیو دارو را بومی‌سازی کنند. دانش ساخت این رادیو دارو‌ها که بیشترین کاربرد آن‌ها در تشخیص و درمان سرطان‌هاست، فقط در اختیار پنج کشور جهان است.

تحریم علیه یک میلیون بیمار ایرانی

سال ۹۷ شرکت پارس ایزوتوپ، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده دارو‌های رادیواکتیو ایران که ۱۸۰ مرکز پزشکی هسته‌ای کشور به دارو‌های آن وابسته هستند، بی‌سر و صدا تحریم شد.

همان زمان انجمن علمی پزشکی هسته‌ای کشور بلافاصله در بیانیه‌ای هشدار داد که این اقدام غیرانسانی به توقف فعالیت‌های تشخیصی و درمانی وابسته به دارو‌های رادیواکتیو در بیش از ۱۸۰ مرکز پزشکی هسته‌ای کشور که سالانه به بیش از یک میلیون بیمار خدمات سلامت ارائه می‌دهند، منجر خواهد شد. این اتفاق در حالی رخ داد که در سر فصل بیانیه تحریم‌ها بر مستثنی بودن اقلام دارویی و کشاورزی تأکید شده‌بود.

به هر دارویی که در ساختار آن یک «رادیو ایزوتوپ» موجود باشد رادیودارو گفته می‌شود. رادیوایزوتوپ‌ها در واقع عناصر ناپایداری هستند که از خود پرتو منتشر می‌کنند و در فرایند‌های مختلف تشخیصی و درمانی به کار گرفته می‌شوند. با تأمین سوخت و فعال شدن رآکتور تحقیقاتی تهران در دهه ۸۰، اولین رادیودارو‌های تشخیصی ایرانی برای بیماران تولید شد. در سال ۱۳۹۱ هم تنها شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده رادیودارو‌های تشخیصی و درمانی غرب آسیا در ایران تأسیس شد تا مرهمی بر درد‌های بیماران سرطانی باشد. خوشبختانه تحریم‌های دو سال اخیر هم حریف متخصصان ایرانی برای تولید رادیو دارو‌ها نشد.

اسکن ایزوتوپی اطفال برای نخستین‌بار

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این خصوص تصریح کرد: «امریکا رادیو دارو را برای ایران تحریم کرد که معیار انسانی هم نداشت، اما همین تحریم باعث شد ما با تکیه بر توانمندی‌های خودمان و استفاده از هوش و استعداد و انگیزه دانشمندان جوان ایرانی وارد این عرصه شویم و پیشرفت‌های زیادی کسب کنیم.» بهروز کمالوندی در خصوص تولید رادیو دارو مورد نیاز در کشور با اشاره به تولید روزانه دارو به سه روش راکتور، شتاب دهنده و FTG عنوان کرد: «هم اکنون وضعیت مناسبی برای تأمین داروی مورد نیاز یک میلیون مصرف‌کننده کشور وجود دارد و عمده دارو‌ها به روش رآکتور تولید می‌شود.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ورود ایران به عرصه رادیو دارو را بسیار گسترده و چشمگیر خواند و گفت: «۶۰ تا ۷۰ درصد رادیو دارو در رآکتور تولید می‌شود و بخش مهمی از مواد تشکیل‌دهنده رادیو دارو می‌تواند از سوخت‌های بدون استفاده باشد که هر یک از این‌ها یک تکنولوژی است و خوشبختانه کشور ما بخش مهمی از این چرخه صنعت فناوری هسته‌ای را طی کرده‌است.»

وی با اشاره به صادرات این دارو‌ها به ۱۴ کشور جهان خاطر نشان کرد: «به تازگی دارو‌های تولیدی در این بخش به دو کشور اروپایی نیز صادر می‌شود.»

کمالوندی همچنین به نقش مؤثر سازمان انرژی اتمی ایران و صنعت هسته‌ای در مقابله با کرونا نیز اشاره و اظهار کرد: «ما ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) و ماسک‌هایی را تولید می‌کنیم و در همان ابتدای شیوع کرونا هم دستگاه پی سی آر را در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به دستاورد‌های پزشکی هسته‌ای نیز پرداخت و گفت: «اسکن ایزوتوپی اطفال برای اولین‌بار در مرکز درمان اطفال بیمارستان کودکان افتتاح خواهد شد و بیمارستان سوانح سوختگی پرتویی نیز در اراک در حال راه اندازی است.»

دارویی نیست که نتوانیم تولید کنیم

اوایل اسفند سال گذشته هم فاز دوم پروژه ملی مرکز تولید و توسعه رادیو دارو‌های ایران (تترا) با حضور علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افتتاح شد.

همان زمان یک کارشناس پزشکی هسته‌ای از شرکت دانش‌بنیان پارس‌ایزوتوپ به تسنیم گفت: «هیچ دارویی وجود ندارد که در دنیا به‌روز تولید شده باشد و این شرکت دانش‌بنیان توانایی تولید آن را نداشته باشد. ما بیش از ۵۰ نوع رادیوداروی تشخیصی و درمانی را تولید می‌کنیم که بخشی از آن‌ها در قالب ژنراتور‌ها طبقه‌بندی می‌شود که این ژنراتورها، مولد‌های تولید رادیودارو هستند و در دنیا فقط پنج کشور هستند که توانایی تولید و صادرات آن را در اختیار دارند.»

استفاده از رادیو دارو‌ها موجب می‌شود که یک قسمت خاص از نسوج مریض با تشعشع این دارو‌ها در جهت درمان بیماری، نابود شود. از این دارو‌ها در درمان انواع سرطان‌ها استفاده می‌شود.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سال ۱۳۳۵ با عنوان مرکز اتمی دانشگاه تهران با آغاز به کار رآکتور پنج مگاواتی تهران شروع شد. موفقیت‌های محققان کشور در فناوری غنی‌سازی اورانیوم و راه‌اندازی یک زنجیره کامل غنی‌سازی موجب شد از سال ۸۶ روز ۲۰ فروردین ماه روز جشن هسته‌ای نامگذاری شود.

رادیو دارو‌ها بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت به صورت نمونه در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، مشهد و شیراز روی بیماران مبتلا ‏به سرطان آزمایش می‌شود. قیمت هر دوز این دارو ۱۵ هزار دلار است، اما در ایران به صورت رایگان به بیماران داده‌‏می‌شود. ‏رادیودارو‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که ایزوتوپ‌های رادیواکتیو روی مولکول‌های خاصی بنشینند تا به جای خاص ‏مورد نظر در بدن انتقال پیدا کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار