کد خبر: 1043450
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
سفیر فرانسه در تهران عیان کرده که هدف مذاکرات وین احیای برجام «پیش از انتخابات ریاست جمهوری» در ایران است. او که مصاحبه‌ای با روزنامه کار و کارگر در ایران انجام داده، در پاسخ به سؤال خبرنگار این روزنامه که «آیا شما امیدوار هستید که تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، امریکا به برجام بازگشته و توافق هسته‌ای مجدداً مکانیسم اصلی خود را پیدا کند؟» پس از بیان توضیحاتی می‌گوید: «هدف هم این است که تا قبل از شروع انتخابات در ایران شاهد احیای کامل توافق هسته‌ای باشیم.» اینکه چرا خبرنگار کاروکارگر، در مقابل یک مقام خارجی، موضوع مذاکرات هسته‌ای را به انتخابات ایران که موضوعی داخلی است، گره می‌زند، البته جای سؤال دارد.

فیلیپ تیئبو در ادامه، پیشنهاد رئیس جمهور کشورش برای اضافه شدن عربستان به مذاکرات هسته‌ای را تکذیب کرد و توضیح داد که «درخواست رئیس جمهور مکرون برای ورود عربستان به مذاکرات مربوط به منطقه است و ارتباطی به مذاکرات برجام ندارد و شما نباید این دو مسئله را با یکدیگر خلط کنید.» این در حالی ا‌ست که ایران از ابتدا نپذیرفته که در موضوعاتی غیر از موضوع هسته‌ای وارد مذاکره با غرب شود؛ حال عربستان را هم به مذاکراتی که ایران نمی‌خواهد انجام بدهد، دعوت می‌کنند!

از سویی سفیر فرانسه مدعی شده: «باید بدانید که دفاع محکم آقای رئیس جمهور مکرون در شورای امنیت از برجام آن هم در مقابل آقای ترامپ کاملاً جدی بود و عدم رفتن پرونده اتمی ایران به شورای امنیت که آقای ترامپ به شدت روی آن اصرار داشت. ضمنا شما باید بدانید که در سال ۲۰۱۶ فرانسه یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در ایران بود و فروش هواپیما‌های ایرباس و‌ای تی آر به ایران هم در همین دوران شکل گرفته است و همچنین حضور صد‌ها شرکت بزرگ و کوچک فرانسوی در ایران.» و خبرنگار ایرانی که مقابل او بوده، یادآور نشده که فرانسه در همان سال‌ها توتال و پژو را از بازار ایران خارج کرد و مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم به ایران توصیه می‌کرد تا با گوش دادن به حرف غرب، در زمره کشور‌های نرمال درآید!

اروپایی‌ها همه این سال‌ها حرف زیاد زده‌اند، وعده هم زیاد داده‌اند، اما همه چیز فقط حرف بود و در مرحله عمل حتی نتوانستند خط اعتباری اینستکس را اجرایی کنند! خرید نفت و تبادلات تجاری با ایران را هم به خاطر دوست دیرینه خود یعنی دولت امریکا به حالت تعلیق درآوردند و حالا فخر مخالفت با ترامپ را می‌فروشند!

دخالت دادن انتخابات در مذاکرات هسته‌ای از سوی خبرنگار یا سفیر فرانسه شاید بیراه هم نباشد وقتی ظریف در سال ۲۰۰۴ و در مذاکرات سعدآباد در حالی که در گوشه‌ای در حال مذاکرات غیررسمی و غیرعلنی با محمد البرادعی مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود؛ نگرانی‌های انتخاباتی‌اش از شکست برجام را با او بیان کرد: «بسیاری از کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری (انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۴) از شکست مذاکرات ما سود می‌برند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار